Termostaatien vaihto CDI koneesen

Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Termostaatien vaihto CDI koneesen

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos ja kun vaihdatte termostaatin eikä auto silti lämpiiä,
niin kannatta vaihta myös se toinen "pikku termostaati"
on ainakin 203, 210, 202 malleissa missä on syylärin edesä pikkukenno
"kylmien alueiden jäähdytin"
Viimeksi muokannut CDI203, 10.11.2010 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Missä se pikkutermari tarkemmin ottaen on?
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Letkussa syylärin edessä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

pikktermarin varaosanumero

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
jos autossa niin tälle on oma termostaati

Kuva


Kuva
letku malli 210, 203, ML

Kuva 210 mallista samanlainen elementti on 202 mallin pikku jäähdytimen muovi päädyssä sokalla kiinni
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

kuvia pikku termarista

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
termarin numero

Kuva
sisukset(sisuksella sama sokka kiinitys 202 mallin muovi päädyssä ;) )

Kuva
Beherin tekemä

jospa noista jollekin jotain apuja
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Nyt on pakko tyhmän kysyä, kiertääkö tuolla pikkujäähdyttimessä jäähdysneste vai polttoaine? :oops:
Tähdellisen parantola
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tapio89 kirjoitti:Nyt on pakko tyhmän kysyä, kiertääkö tuolla pikkujäähdyttimessä jäähdysneste vai polttoaine? :oops:
Sama kiertää kun syylärissä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Selvä, tullu vaan joskus kateltua että löpöjärjestelmän lämmönvaihtimesta näyttää letkut lähtevän. Ja siitä on tullu tuo tullu mieleen. :D
Tähdellisen parantola
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Floridassako tuo termari onkin. :shock:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pikkutermari Vaikutuksesta sen verran että esim yhdessä autossa missä ei lämpö
noussut yli 70c vaikka 1000km ajoi +5c. Kelissä
vaihdon jälkeen yli 80c 30km lenkillä -2 kelissä
Sampo N. kirjoitti:Floridassako tuo termari onkin. :shock:
Jep
harastellaan tarpeen mukaan ;) enimmän osan aikaa eteläsuomessa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Pikkutermari Vaikutuksesta sen verran että esim yhdessä autossa missä ei lämpö
noussut yli 70c vaikka 1000km ajoi +5c. Kelissä
vaihdon jälkeen yli 80c 30km lenkillä -2 kelissä
Mitä tuo oikein tekee? ei vieläkään tajua. Ja miten tuolla muka voi olla jotakin vaikutusta varsinaiseen lämpiämiseen. Iso termarihan se veden päästää lämppätrin kennoon :shock:
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

kylmissä olosuhteissa ei tartte isompaa kennoa, eli lienee sen verran alemmas osunu tuon aukeamispiste että talviolosuhteissa ei ole tarttis ison kennon puolelta avata kiertoa vaan lämmöt pysyy kurissa pienelläkin kennolla. Sitten kun pienempi ei riitä niin isompi aukeaa automaattisesti mukaan.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cmeli kirjoitti:
Pikkutermari Vaikutuksesta sen verran että esim yhdessä autossa missä ei lämpö
noussut yli 70c vaikka 1000km ajoi +5c. Kelissä
vaihdon jälkeen yli 80c 30km lenkillä -2 kelissä
Mitä tuo oikein tekee? ei vieläkään tajua. Ja miten tuolla muka voi olla jotakin vaikutusta varsinaiseen lämpiämiseen. Iso termarihan se veden päästää lämppätrin kennoon :shock:
termari päästää veden syyläriin ei lämmitmen kennon
siellä se kiertää koko ajan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Paikalisesta vehosta ei löynyt ainakaan w203 tai w210 sopivaa tuotetta varastosta, ootko ostanu noita w202 varaosanumerolla ?
Arto59
Viestit: 3
Liittynyt: 07.2.2007 17:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja Arto59 »

Kyl toi pikku termari vaikuttaa ison vaihtamalla 92 asteinen nousi lämmöt
viikon ajolla vajaaseen 80 nyt kun pieni vaihdettu nousee lämmöt 15 km
työmatkalla 85 asteeseen ilman lisälämpöä
ja kyl tääl ainaki sai sen 203 numerolla joko vehosta tai raskoneelta
varaosanumero A 005 203 39 75 hinta oli n 30
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Raision vehossa hinta oli 40 e ja saksasta olis pitäny tilata :D
teesal
Viestit: 6
Liittynyt: 19.3.2008 20:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja teesal »

Kyllä nyt helpottaa! Kohta kolme vuotta olen tuskaillut tuon oman 220cdi:n lämpöjen kanssa ja tänä aamuna moottori piti ensimmäistä kertaa lämmöt siellä missä pitää. Eilen vaihdoin tuon pikkutermarin auton keulalle ja kyllä sillä on selkeä vaikutus lämpöjen säilymiseen oikealla tasolla. Lämpenemisnopeuteen tuolle ei ollut vaikutusta.

Osa maksoi KL:llä vähän reilut 32 € (tilattiin saksasta) ja vaihtoon ei mene kauan, suosittelen ja kiitokset nimimerkille "CDI203" tästä korjausvinkistä
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Lämpiämistä helpotaa myös viimasuoja, joka asennetaan maskin taakse.
kone lämpenee hieman nopeemmin ja konehuone pysyy puhtaanpana, kun ei kaikki kuravesi lennä konehuoneen puolelle.

Ennen foorumin päivittämistä täällä oli tuon viimasuoja numero ja skannattu pdf, josta tuollaisen suoja pystyi itse värkkäämään.

Itselläni on viimasuoja vielä asentamatta, joten voisin yrittää ottaa siitä skannatun paperimallin, niin niitä voisi sitten itse tehdä.

Viimasuoja sopii W/S203 malleihin.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

A 005 203 39 75 ei ole koskaan käynyt Oulun Veholla... :shock:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

-jorkki- kirjoitti:A 005 203 39 75 ei ole koskaan käynyt Oulun Veholla... :shock:
Eikä moneeela mulaakan veholla :roll:
(nostelevat vaan kädet pystyyn kun ei autoto lämpenen vaikka huollosa kuinka vaihtavat uutta termaria, joskus kannattaisi tutustua kohteena olevan auton rakenteesen...ja unohtaa se asenen että tietää kaikken)

mutta saahan sieltä huolosta ne tärkeimmät eli kuitin ja takuun voi sitten
taistella aina itsellen uuden termarin ja jatkaa palelemista :lol:
(kuitti/takuu kyllä lämittää)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

kylmissä olosuhteissa ei tartte isompaa kennoa, eli lienee sen verran alemmas osunu tuon aukeamispiste että talviolosuhteissa ei ole tarttis ison kennon puolelta avata kiertoa vaan lämmöt pysyy kurissa pienelläkin kennolla. Sitten kun pienempi ei riitä niin isompi aukeaa automaattisesti mukaan.
Tyhmä ei vieläkään tajua miten tuo voi vaikuttaa oikein yhtään mihinkään. Oikestaan periaattessa vaan lämpiämisen nopeutumiseen siinä vaiheessa kun vesi pääsee sinne jäähyttimelle. Eli ei voi olla mitään vaikutusta siihen että lämmöt ei nouse yli 80C:n.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Onko 211 korisissa tuota pikkutermaria??
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

cmeli kirjoitti:
kylmissä olosuhteissa ei tartte isompaa kennoa, eli lienee sen verran alemmas osunu tuon aukeamispiste että talviolosuhteissa ei ole tarttis ison kennon puolelta avata kiertoa vaan lämmöt pysyy kurissa pienelläkin kennolla. Sitten kun pienempi ei riitä niin isompi aukeaa automaattisesti mukaan.
Tyhmä ei vieläkään tajua miten tuo voi vaikuttaa oikein yhtään mihinkään. Oikestaan periaattessa vaan lämpiämisen nopeutumiseen siinä vaiheessa kun vesi pääsee sinne jäähyttimelle. Eli ei voi olla mitään vaikutusta siihen että lämmöt ei nouse yli 80C:n.
systeemin tarkoitus on pitää lämpö tarkemin oikeana kylmissä oloisa

vaikutta lämpöön jos/kun pästää koko ajan kylmää kiertoon

teoriasta en tiedä mutta käytännössä vaikutta lömpöön
(justiinsa viimeksi hetki sitten omaan vaihdoin ennen maxs 70c
nyt helposti 85c)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

ysteemin tarkoitus on pitää lämpö tarkemin oikeana kylmissä oloisa

vaikutta lämpöön jos/kun pästää koko ajan kylmää kiertoon

teoriasta en tiedä mutta käytännössä vaikutta lömpöön
(justiinsa viimeksi hetki sitten omaan vaihdoin ennen maxs 70c
nyt helposti 85c)
--> eli tuohon pikkutermaria ei kannata edes miettiä, jos lämmöt nousee normaalisti sinne 82C:n
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

cmeli kirjoitti:
ysteemin tarkoitus on pitää lämpö tarkemin oikeana kylmissä oloisa

vaikutta lämpöön jos/kun pästää koko ajan kylmää kiertoon

teoriasta en tiedä mutta käytännössä vaikutta lömpöön
(justiinsa viimeksi hetki sitten omaan vaihdoin ennen maxs 70c
nyt helposti 85c)
--> eli tuohon pikkutermaria ei kannata edes miettiä, jos lämmöt nousee normaalisti sinne 82C:n
Mä en nyt tiedä ymmärsikö cmeli että mistä pikkutermarista on kyse mutta tarkennanpahan kuitenkin.
Eli jos cdin keulalta löytyy cdi203 laittamien kuvien mukaisia kennoja niin sillon autossa on "kylmien alueiden jäähdytin" ja pikkutermari. Se on oma erilillinen jäähdytin ja sillä ei ole isomman kanssa mitään muuta tekemistä kuin että siellä kiertää sama neste.
Ajan kanssa se pikkutermarikin väsyy niinkuin isokin. Ja siitä seuraa se että se alkaa jäähdyttämään sillä pikkujäähdyttimellä vaikka tarvetta ei olisi. Sen kyllä huomaa helposti, jos jäähdytin lämpeää yhtään näillä keleillä moottorilämpötilan ollessa alle 80c niin termari vaihtoon.
Varmaankin tuolla pikkujäähdyttimillä on haettu tasaisempaa lämpöä koneelle, helposti cdin lämmöntuotolla tapahtuu aina notkahdus kun iso termari aukeaa. Mene ja tiedä, mulla se on deaktivoitu. :D
Tähdellisen parantola
Audi.Mese
Viestit: 1
Liittynyt: 29.11.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja Audi.Mese »

Tukin pikku termarin lähtö puolen ruuvilla alko lämmöt nousen ja pitää 92 c -16c pakkasella ja nousee mukavasti n 15 km ajon jälkeen.

Siinä pikku termarissa on sisällä urat josta neste kiertää vähän vaikka termari kiinni jonka takia pistin sen kokonaan umpeen "ruuvasin peltiruuvin reikään ja kannan katkaisin" tosin ilma tulee ruuvin kierteiden välistä kun toiseen päähän puhaltaa.

Onneksi löytyi tämä juttu oli usko loppua kun lämmöt aina 60c ja auto kylmä vaikka 2x termostaatti vaihdettu turhaan.

Puhalsi tänään jopa lämmintä ja auto lämpesi eka kerran. :D
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
EpeZZu
Viestit: 149
Liittynyt: 26.10.2010 13:56

No

Viesti Kirjoittaja EpeZZu »

No
Viimeksi muokannut EpeZZu, 19.2.2019 18:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Håkke kirjoitti:
Ennen foorumin päivittämistä täällä oli tuon viimasuoja numero ja skannattu pdf, josta tuollaisen suoja pystyi itse värkkäämään.
KL :stä saa nykysin noitakin bout 35 juuuuuurooo tzippale 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Lucky-Dog kirjoitti:
Håkke kirjoitti:
Ennen foorumin päivittämistä täällä oli tuon viimasuoja numero ja skannattu pdf, josta tuollaisen suoja pystyi itse värkkäämään.
KL :stä saa nykysin noitakin bout 35 juuuuuurooo tzippale 8)
Tein tuosta viimasuojasta oman topikin

viewtopic.php?t=24841

tuolta löytyypi sapluuna jolla sen voi tehdä itse
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”