OM601 ruiskutussuutin
OM601 ruiskutussuutin
Ongelmana nelospytyn suuttimen "vuoto". Melko useasti tyhjäkäynnillä kuuluu sitkuttava ääni, ja kun käden laittaa nelosen suuttimen päälle, tuntee ilma pulssin. Vaihdoin suuttimen alla olleen tiivisteprikankin, tuloksetta. Suutin näyttää muuten kuivalta, mutta pakokaasu pääsee virtaamaan jostain sen ohi ja tulee autoon sisälle. Ei kiva, jos joutuu liikennevaloissa vaikka oottelemaan pitemmän tovin.
Milläs tuon oikeen tiivistän? Vai pittääkö suutinta kiristää, vai olenko tiukannut sitä liikaa?? Pitääkö jotain kittiä liipata suuttimen kierteeseen, että alkaa pitämään? 
Melkein helpommalla pääsee kun etsii jonkun mersupajan ja vie sinne. Se mutteri ja ite esikammiokin tuuppaa olemaan tiukassa.
Sille mutterille on kohtuu helppo tehdä avain, mutta sitten pitäisi olla joku iso liukuvasara tms. ulovetäjä joka pitäs naittaa vaikka johonkin vanhaan suuttimeen.
Ei kannata antaa vuotaa kovin kauaa, saattaa alkaa syömään kannen tiivistepintaa.
Sille mutterille on kohtuu helppo tehdä avain, mutta sitten pitäisi olla joku iso liukuvasara tms. ulovetäjä joka pitäs naittaa vaikka johonkin vanhaan suuttimeen.
Ei kannata antaa vuotaa kovin kauaa, saattaa alkaa syömään kannen tiivistepintaa.
Tähdellisen parantola
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Ei sitä tiivistettä voi tehdä itse, eikä vika luultavasti ole siinä. Siellä on korotusprikat, jotka pitää olla joka kammiossa juuri samanlaiset, muuten muuttuu puristussuhde hitusen yhdessä pytyssä toisiin verrattuna.
-> Ota esikammio pois, katso että siellä ei ole mitään moskaa tai siis kun on niin puhdista huolella, ja huomaa, että kaikki törky mitä nyt tiputat sinne menee männän päälle.
Sitten vaikkapa ohennettua pakoputken asennustahnaa siihen ja kammio paikalleen, pitäisi tiivistyä.
Se vanhanmallinen kammion mutteri. Kerran yritin tehdä sille avaimen, teiin sen hylsystä, mutta se ei kestänyt vääntöä mikä olisi tarvittu kammion avaamiseksi.
Uudemman mallisen avain tosiaan pitäisi maksaa vain tuota 35€ luokkaa, mutta kammiot tai niiden prikat on joskus niin tiukassa ettei lähde silläkään, ei vaikka vääntäisi kaikki vääntövarret poikki mitä talosta löytyy -> hitsipillillä lämpöä ja jo alkaa aueta.
Sikäli itse veisin dieselhuoltoon tuon homman, ellei sitten halua tulevaisuudessakin harrastella noita kammiohommia.
Niin
minullakin kokemus kyllä karttui mutta se kansi meni pilalle. Onneksi ne on sentään halpoja.
-> Ota esikammio pois, katso että siellä ei ole mitään moskaa tai siis kun on niin puhdista huolella, ja huomaa, että kaikki törky mitä nyt tiputat sinne menee männän päälle.
Sitten vaikkapa ohennettua pakoputken asennustahnaa siihen ja kammio paikalleen, pitäisi tiivistyä.
Se vanhanmallinen kammion mutteri. Kerran yritin tehdä sille avaimen, teiin sen hylsystä, mutta se ei kestänyt vääntöä mikä olisi tarvittu kammion avaamiseksi.
Uudemman mallisen avain tosiaan pitäisi maksaa vain tuota 35€ luokkaa, mutta kammiot tai niiden prikat on joskus niin tiukassa ettei lähde silläkään, ei vaikka vääntäisi kaikki vääntövarret poikki mitä talosta löytyy -> hitsipillillä lämpöä ja jo alkaa aueta.
Sikäli itse veisin dieselhuoltoon tuon homman, ellei sitten halua tulevaisuudessakin harrastella noita kammiohommia.
Niin
No, tuli sitte rahat tuhlattua siihen avaimeen...
Tyhmyydestä saa kärsiä. Esikammion kiinnitysmutterin tempasin irti tänään, ei se nyt niin hirviän tiukalla ollu, muttei löysälläkään.
Eli, siis se alumiiniprikka ei olekkaan tiiviste kokonaisuudessaan, vaan myös semmonen säätöpala?
Ja tiivistämiseen riittää pakoputkikitti? 
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Juuri niin, siihen nipukkaan laitat sitä tiivistysainetta,ja sitten vielä kovemmin kiinni kuin oli. Putsaa ne kiertet huolella ensin ja laita vaikka jotain kiinnijuuttumisainetta laimennettuna irroitusöljyyn niin menee kammio hyvin kiinni.
Onkos se muuten edes alumiinia, mun mielestä se on jotain "hienoa" metallia.
Onkos se muuten edes alumiinia, mun mielestä se on jotain "hienoa" metallia.
Huhhuh... Sain tommosesta puolen päivän rauhallisesta pikkuhommasta tehtyä koko viikonlopun mittasen skenaarion...
Ensin hutkitaan, sitten tutkitaan. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes luulin, että esikammion ja kannen välissä olisi 1mm paksu tiiviste. Ei ollut, se oli sylinterin kantta itessään. Kannen reunaan vain oli jostain syystä pinttynyt koko matkalle semmoinen jälki. Tässä kohtaa meni kaikki v****lleen.
Aattelin, että halkasen prikan saadakseni sen pois helposti, jotta isäukko voi tehdä uuden mittojen mukaan, näin kaikessa tyhmyydessäni onnistuin hakkaamaan kanteen kolon.
Siinä olikin lauantai pilalla perin pohjin...
Sunnuntai aamuna sitten isäukon tutkittua kantta, vietettyä tunti sorvihuoneessa, jyrsittyään kansi suoraksi, ja tehtyään sinne prikan tilalle, että korkeus säilyy, päästiin laittelemaan konetta kasaan.
Ei vuoda enään ei. Tästä eteenpäin kyllä käytän tutkimiseen REILUSTI enemmän aikaa, välttyäkseni tämmöisiltä vahingoilta.
Vähän kun tätä törttöilyä jatkan viellä, löytyy varastoistamme semmoisia Mersun erikoistyökaluja, ettei harvassa koneistamossakaan ole.
Tässähän se kokemus karttuu, seuraavalla kerralla en tee samaa virhettä, se on vissi!
Aattelin, että halkasen prikan saadakseni sen pois helposti, jotta isäukko voi tehdä uuden mittojen mukaan, näin kaikessa tyhmyydessäni onnistuin hakkaamaan kanteen kolon.
Siinä olikin lauantai pilalla perin pohjin...
Sunnuntai aamuna sitten isäukon tutkittua kantta, vietettyä tunti sorvihuoneessa, jyrsittyään kansi suoraksi, ja tehtyään sinne prikan tilalle, että korkeus säilyy, päästiin laittelemaan konetta kasaan.
Ei vuoda enään ei. Tästä eteenpäin kyllä käytän tutkimiseen REILUSTI enemmän aikaa, välttyäkseni tämmöisiltä vahingoilta.
Vähän kun tätä törttöilyä jatkan viellä, löytyy varastoistamme semmoisia Mersun erikoistyökaluja, ettei harvassa koneistamossakaan ole.
Tässähän se kokemus karttuu, seuraavalla kerralla en tee samaa virhettä, se on vissi!
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...