Paavon ohjausakselin läpiviennin kumin vaihto ?
Paavon ohjausakselin läpiviennin kumin vaihto ?
Sähkötilttirattisen paavon läpivientikumi riekaleina, uuden saanee tähtitiskiltä, vaan vaihtuuko kumman kautta helpommin ? Sisa- vai konehuoneen puolelta ?
kiitos ja anteeks...
nimim. rohinaa jalkatilasta
kiitos ja anteeks...
nimim. rohinaa jalkatilasta
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Tuohon mun paavolaiseen kätevimmin vaihtui sekä sisä että ulkokautta. Mulla oli imusarja pois niin kurottelin yläkautta entiset riekaleet pois, avasin rattiakselin nivelen ja uusi hollille, nivel takas kii ja sitten kumi kohilleen ja sisäkautta sain vedettyä kumin isomman pään perille koloonsa. Siis nätti homma periaatteessa mutta eikai mulla sähkötilttitouhuja ollukaan..
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Ah soo, nyt jummars
Konehuoneen pään reikylä lienee pienempi... Vaan tätähän mä just hain, alhaalta nivel poikki / auki
Kiitos !
Konehuoneen pään reikylä lienee pienempi... Vaan tätähän mä just hain, alhaalta nivel poikki / auki
Kiitos !
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
väliaikatietona, ei oo minust pahan hintanen, kun alkup. kumi tähtitiskiltä vajaa 14 euroa...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...
hiaceist en onneks tiä mitn, ja jotenki en ois arvamnnu jotta tuollasia sais tarvikkeina ja vielä halvemmalla...
hiaceist en onneks tiä mitn, ja jotenki en ois arvamnnu jotta tuollasia sais tarvikkeina ja vielä halvemmalla...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mielelläni olisin maksanut väykystä vaikka satasen enemmän, jos ei sitä tarvitsisi näiden onnettomien laatuongelmien takia viedä jatkuvasti korjaamolle. Tuosta 4,5 eurosta kumuloituu äkkiä 4.500 euroa vuodessapekkovee kirjoitti:juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
jusamb kirjoitti:Mielelläni olisin maksanut väykystä vaikka satasen enemmän, jos ei sitä tarvitsisi näiden onnettomien laatuongelmien takia viedä jatkuvasti korjaamolle. Tuosta 4,5 eurosta kumuloituu äkkiä 4.500 euroa vuodessapekkovee kirjoitti:juu jos 3 vuotta kestää niin eihän tuo oo kuin 4,5 euroa / vuos...
tottahan tämäkin on...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
paikallaan on, melko simppeli, tosin aikamoista nypläystä ennenkuin asettuu...
ALAPUOLELTA:
- nivelestä yks pultti auki
- ohjusakseli nivelestä ylös ( ei voi asento muuttua )
- vanhat riekaleet pois
- putsausta
- uusi alakautta paikalleen
- nivel paikalleen
- pultti kiinni
- kumin alapään voitelu ohjausakseliin nähden
SISÄLTÄ:
- kojelaudan alapuolinen potkusuoja pois, konepellin avaus kahva pois
- kumi nyhtäminen reiästä hollilleen
- kumin kauluksen nypellys reiän reunoihin tiukasti, tässä tulee sormet kipiäks
- muovisen laahain renkaan voitelu ohjausakseliin nähden
- kumin venäytys laahain renkaan päälle
- auto käyntiin ja testaus, jollei oikein paikallaan niin ääriasennoissa irvistää, siirry takaisin kohtaan nypellys
- alapotkusuoja takaisin
- konepellin avauskahva paikalleen
KOEAJOLLE:
- kas kas ! mihinkä ne rohinat hävis
ALAPUOLELTA:
- nivelestä yks pultti auki
- ohjusakseli nivelestä ylös ( ei voi asento muuttua )
- vanhat riekaleet pois
- putsausta
- uusi alakautta paikalleen
- nivel paikalleen
- pultti kiinni
- kumin alapään voitelu ohjausakseliin nähden
SISÄLTÄ:
- kojelaudan alapuolinen potkusuoja pois, konepellin avaus kahva pois
- kumi nyhtäminen reiästä hollilleen
- kumin kauluksen nypellys reiän reunoihin tiukasti, tässä tulee sormet kipiäks
- muovisen laahain renkaan voitelu ohjausakseliin nähden
- kumin venäytys laahain renkaan päälle
- auto käyntiin ja testaus, jollei oikein paikallaan niin ääriasennoissa irvistää, siirry takaisin kohtaan nypellys
- alapotkusuoja takaisin
- konepellin avauskahva paikalleen
KOEAJOLLE:
- kas kas ! mihinkä ne rohinat hävis
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
siinäpä se ja taasen paavon yksi niin tyypillisen oloinen remontinkorjuu tekee autosta ihanaisemman... DIY-työnä hinta mitätön ja muutos entiseen selkeästi havaittavissa. Joskus ynnäilin näitä väyryläisen murheiden korjailuja ja ainakin oman auton kanssa moni asia paranee muutaman euron osan vaihdolla ja viitseliäisyydellä. Mutta jos joka korjaus vaatisi korjaamopalveluja niin kyllä se hintoihin tulisi.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Ostin KL-varaosista kumin numerolla A 210 462 08 96, hintaa kirjoitushetkellä 20,70€:
Rasvattu valmiiksi ja vetolenkitkin asennusta helpottamaan.
Holkit otin vanhan kumin riekaleista:
Ylempi holkki pitikin laittaa ensin akselin ympärille (sen sisäpuolelle ei kannattane päästää kauheasti rasvaa, pysyy paremmin akselin ympärillä halutussa kohdassa):
Sitten työnsin koko paketin auton alta sisälle kabiiniin. Vetolenkit konehuoneen puolelle ja auton alta kiskomaan kumi paikoilleen:
Helposti meni noiden avulla. Niveltä ei kannattane ottaa kokonaan irti kuten minä tein... Muovisesta ohjaimesta huolimatta tuo oli mahdollista laittaa kahteen eri asentoon alapään boorituksille. Laitoin tietty väärään asentoon, koeajolla ratti oli aavistuksen vinossa... No, helppohan tuo oli korjata, mutta yläpään irroittaminen siis riittää ja sitä ei voi laittaa kuin yhteen asentoon.
Viimeisenä vaiheena säädin "pyyhkäisyalan" pyöritellen rattia ja passaamalla yläpään holkin asennon... Ihan mutu-tuntumalla painoin holkkia hieman alaspäin rattiakselilla - saa nähdä tarvitseeko säätää uudelleen kumin vanhetessa / asettuessa.
Ero rikkinäiseen kumiin on iso, auto hiljeni todella paljon ja nyt ei pitäisi enää jalkoja palentaa talvella
Rasvattu valmiiksi ja vetolenkitkin asennusta helpottamaan.
Holkit otin vanhan kumin riekaleista:
Ylempi holkki pitikin laittaa ensin akselin ympärille (sen sisäpuolelle ei kannattane päästää kauheasti rasvaa, pysyy paremmin akselin ympärillä halutussa kohdassa):
Sitten työnsin koko paketin auton alta sisälle kabiiniin. Vetolenkit konehuoneen puolelle ja auton alta kiskomaan kumi paikoilleen:
Helposti meni noiden avulla. Niveltä ei kannattane ottaa kokonaan irti kuten minä tein... Muovisesta ohjaimesta huolimatta tuo oli mahdollista laittaa kahteen eri asentoon alapään boorituksille. Laitoin tietty väärään asentoon, koeajolla ratti oli aavistuksen vinossa... No, helppohan tuo oli korjata, mutta yläpään irroittaminen siis riittää ja sitä ei voi laittaa kuin yhteen asentoon.
Viimeisenä vaiheena säädin "pyyhkäisyalan" pyöritellen rattia ja passaamalla yläpään holkin asennon... Ihan mutu-tuntumalla painoin holkkia hieman alaspäin rattiakselilla - saa nähdä tarvitseeko säätää uudelleen kumin vanhetessa / asettuessa.
Ero rikkinäiseen kumiin on iso, auto hiljeni todella paljon ja nyt ei pitäisi enää jalkoja palentaa talvella
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA