Ilmajousen vaihto ?
Ilmajousen vaihto ?
Taka palje poksahti 03 mallin farkusta.
Voiko vaihtaa itse,vai onko vehon heiniä ?
Pitäisi täyttää kuulemma jollain das systeemillä jousen asennuksen jlk 2 sek.sitten säätää alatukivarsi tiettyyn (kuormittaa)asentoon ja taas täyttää 8 sek dassilla.mitata oikeat mitat.Ja lopuksi kiristää alapään kiinnityspultti lopulliseen kireyteen.
Voiko heittää vaan uuden alle ja laskea alas jolloi kompura täyttää järjestelmän ja kiriä pultti alhaalta lopuksi...?
Ei viitsi pitkiä matkoja ajella perä ja mieli maassa...
Auttakee...
Voiko vaihtaa itse,vai onko vehon heiniä ?
Pitäisi täyttää kuulemma jollain das systeemillä jousen asennuksen jlk 2 sek.sitten säätää alatukivarsi tiettyyn (kuormittaa)asentoon ja taas täyttää 8 sek dassilla.mitata oikeat mitat.Ja lopuksi kiristää alapään kiinnityspultti lopulliseen kireyteen.
Voiko heittää vaan uuden alle ja laskea alas jolloi kompura täyttää järjestelmän ja kiriä pultti alhaalta lopuksi...?
Ei viitsi pitkiä matkoja ajella perä ja mieli maassa...
Auttakee...
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Virallisesti siitä pitäisi ottaa taka-akseli irti eli voi olla aika työläs operaatio ellei keksi jotain oikopolkua. DAS varmaan ohjaa palkeen täytön kuvauksesi mukaan mutta ei siinä minusta muuta ole kuin se että varmistaa palkeen täyttymisen silloin kun jousitus on täysin ulkona että palje asettuu oikein.
Paineliittimien kanssa on syytä olla tarkkana, kiristysmomenttejakin on pudoteltu 2 Nm:iin.
Oliko muuten päällimmäinen suojapalje rikkoontunut/klemmarit löysällä vai mikä sai jousipalkeen rikki?
Paineliittimien kanssa on syytä olla tarkkana, kiristysmomenttejakin on pudoteltu 2 Nm:iin.
Oliko muuten päällimmäinen suojapalje rikkoontunut/klemmarit löysällä vai mikä sai jousipalkeen rikki?
tähtikuljettaja kirjoitti:Virallisesti siitä pitäisi ottaa taka-akseli irti eli voi olla aika työläs operaatio ellei keksi jotain oikopolkua. DAS varmaan ohjaa palkeen täytön kuvauksesi mukaan mutta ei siinä minusta muuta ole kuin se että varmistaa palkeen täyttymisen silloin kun jousitus on täysin ulkona että palje asettuu oikein.
Paineliittimien kanssa on syytä olla tarkkana, kiristysmomenttejakin on pudoteltu 2 Nm:iin.
Oliko muuten päällimmäinen suojapalje rikkoontunut/klemmarit löysällä vai mikä sai jousipalkeen rikki?
Homma tehtiin onnellisesti ilman taka-akselin irrotusta ...Rengas irti, iskarin alapää irti, iskari sivulle, ilmajousen alapää irti, ei ollut painetta, meni käsin läjään,yläpäässä sellainen muovi tappi muovikiinnityskynsineen rautatapin päällä;(kannattaa varata uusi,kynnet hajoaa vanhan irrotuksessa), jousen pujotus ulos kolostaan, sähköliitin irti jousesta, ilmaletku irti jousesta,....vanhassa 5 cm halkeama (räjähti tienpäällä satasen vauhdissa...).
Uusi asennus äskeiset ohjeet toisin päin, paitsi että jousen kiinnityspulttia ja iskarin kiinnityspulttia ei kiritä ennen kuin jouseen saa pienen paineen. Sitten kiristys annettuihin mittoihin ilmajousen alalaipasta - alatukivarren yläpintaan mitattuna ,ulkopuoli 36mm ja sisäpuoli 19 mm.Alatukivarren nosto ylöspäin ja tarkistusmittaus, alas lasku.Lopulliset momentit pultteihin ja rengas paikoilleen ja auto käyntiin ja kas perä nousee...
Ja jousi pahan näköisessä asennossa iskaria vasten ???
auto ylös ja miettimään millä paineet saadaan jousesta pois?
Jakotukilta putket auki, ei tule ilmaa...
Asennon tunnistintanko irti ja ovi auki, jo tuhisee palje tyhjäksi...
Ei muuta kuin henkisiä vaurioita ja uusi asennus....
tuo säätö oli tarkka homma ettei kumipalje nyrjähdä kaksin kerroin.
Eli juurikin noin kuten tähtikujettaja kuvaili tuon oikein asettumisen.
Muovipalje siinä päällä oli ehjä, mutta jossain vaiheessa ollut jonkun aikaa yläpäästä irti ja hiekkaa hiekkaa kulkeutuu hiertämään kumipalkeiden väliin. TARKASTAKAA RENKAANVAIHDON YHTEYDESSÄ!!!Klemmareita siinä ei ole vaan muoviset nippusiteet.
Se kumipaljehan on sellainen pitkä pussi joka on asennettu sisäkkäin eli siellä on kumia kolmessa kerroksessa päällekkäin ja ilma välissä.Pitkäksi vedettynä sellainen n 60 cm,pakettina kasassa n 25 cm.
Ko auto oireili silloin tällöin aamulla töihin lähtiessä perä maassa, mutta nosti ja piti kyllä hetkessä perän ylhäällä, kun auto käynnistettiin.
Siellä palkeessa oli sellaista hiertymäjälkeä tasaisesti, eli kuluvaa tavaraa.
Oli orkkis osa leimoista päätellen ja kesti vain 435 tuhatta.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Auttaiskohan tämä kuva:mesenisti kirjoitti:Missä sijaitsee tuo tunnistintanko. En hemmetti ole löytänyt sitä mistään.
Viimeksi muokannut tähtikuljettaja, 23.3.2011 7:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo . Ekaks auto käyntiin hetkeks et sai pikkasen painetta palkeeseen. Sit kiristys ja lopuks auto vaan käyntiin ja palkeet täyteen. Ainakin silmämääräisesti palkeen asento näytttää Hyvältä joten homma on saletti.
Aika helppo on vaihtaa ,ainut pikkunen haaste on saada se ilmaletkun liitin auki kun on niin syvällä siellä palkeessa. Virittelin siihen 10mm lenkistä avaimen.
Aika helppo on vaihtaa ,ainut pikkunen haaste on saada se ilmaletkun liitin auki kun on niin syvällä siellä palkeessa. Virittelin siihen 10mm lenkistä avaimen.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Kuvasta ei ihan selvää saa mutta vaikuttaisi palje vähän likaiselta. Olivatko suojapalkeen kiinnityspannat tiukassa? Ettei vaan likaa olisi tihkunut tuonne sisäpalkeelle nopeuttamaan rikkoutumista.mesenisti kirjoitti:Oli muuten vanhuuttan vissiin perstoutunut vain tuo palje. vajaa 200 tkm takana vasta. Ilmeisesti ihan pieni/ä reikiä muutama. Jaksoi pitää perän ylhäällä auton ollessa käynnissä mut sammuksissa meni tyhjäks paris tunnis. Pölyä sisään oli päässyt vaikka suojat olleet kokoajan kiinni asiallisesti.
Vastoinkäymiset (farmari cdi270 avantgarde vm 03) jatkuu. Takaiskareiden vaihdon jälkeen apukuskin puoleinen takapää tontittaa pysäköitäessä lähes välittömästi toisen puolen pysyessä kuosissaan. Onko ilmajousessa huollettavia kohtia vai meneekö muitta mutkitta vaihtoon? Mistä ja mihin hintaan olette ilmajousia hankkineet?
Ämppy ,, älä panikoi,. Tilaa se palje KL varaosista , n 550€ muistaakseni ja sit vain vaihdat sen ite. Mitään huoltokorjausta ei oo mahista tehä. Uus vain kehiin. Käyttöautossa palje maksaa n 100ekuu enemmän ja ainakin täällä laskivat et menee n 3 h työtä ammattimieheltä. Iteltä, amatööriltä tais mennä saman verran. Ainut haastava juttu pikkasen on saada kiristettyä se ilmaletku uudestaan kun se on aika syvällä. ite tein siihen avainviristyksen 10 mm lenkkiavaimesta. Se on helppo vaihtaa kun palje on valmiiks tyhjä.
Airmaticin paineakut
Mulla olisi hyvän näköiset S211 faceliftin (valm 06/06) takapään paineakut joutilaina vuosi sitten Saksasta tuodusta autosta (eli ei ole vielä suola syönyt). Palkeet meni 260.000 km:n kohdalla. Akut on vielä kiinni vanhoissa palkeissa.
Jos ketä kiinnostaa, yv:tä kehiin.
Jos ketä kiinnostaa, yv:tä kehiin.
Missä toi kompura on
Omasssa 270cdi:ssä auto on farmari, perse on maasa joka aamu jos auto on ulkona, jos tallissa kaikki ok. Ei tässä viittisi alkaa palkeita vaihtamaan.
Kai siellä menee joku venttili jäähän?
Kai siellä menee joku venttili jäähän?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Missä toi kompura on
Noilla oireilla vaikuttaisi siltä että palkeet on ehjät ja nimenomaan venttiili reistailee. Mutta se venttiili on siellä palkeessa eikä sitä ainakaan virallisena varaosana saa erikseen.mestari70 kirjoitti:Omasssa 270cdi:ssä auto on farmari, perse on maasa joka aamu jos auto on ulkona, jos tallissa kaikki ok. Ei tässä viittisi alkaa palkeita vaihtamaan.
Kai siellä menee joku venttili jäähän?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4281
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Missä toi kompura on
kosteutta/likaa systemissä jättää/jumitta ventiilit auki,tähtikuljettaja kirjoitti:Noilla oireilla vaikuttaisi siltä että palkeet on ehjät ja nimenomaan venttiili reistailee. Mutta se venttiili on siellä palkeessa eikä sitä ainakaan virallisena varaosana saa erikseen.mestari70 kirjoitti:Omasssa 270cdi:ssä auto on farmari, perse on maasa joka aamu jos auto on ulkona, jos tallissa kaikki ok. Ei tässä viittisi alkaa palkeita vaihtamaan.
Kai siellä menee joku venttili jäähän?
(voi koittaa kuivailla irrotamalla pussin ja täytätmällä, tyhjentämällä kuivallapuhtaala ilmalla, "sinne ei sitten kannatta työntää mitä tahansa tökötöiä... vaikka kunka mieli tekisi")yleine syy on systeemin huoltamttomuus
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ilmajouset mysteeri
Auto oli viikonlopun tallissa lauantaina aamulla perä oli normi korkeudella.
Niinpä menin takaluukkun istumaan ja hyppimään, no hetken päästä keulasta kuuluui suhinaa ja perä tipahti. Auto käymään ja perä nousi takaisin. Sitten sunnuntaina aamulla perä taas maassa. Eli vika on jossain keulassa, missä kompura on ?
Niinpä menin takaluukkun istumaan ja hyppimään, no hetken päästä keulasta kuuluui suhinaa ja perä tipahti. Auto käymään ja perä nousi takaisin. Sitten sunnuntaina aamulla perä taas maassa. Eli vika on jossain keulassa, missä kompura on ?
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kuskin puolella keulasa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Onko sulla vielä letku kiinni? Muistaakseni ohjeessa käsketään ensin päästämään painetta niimbal, ku sieltä tulee. Sitten aukaistaan letku (oliko se siitä yhdyskappaleelta) ja päästetään loput ilmat pois. Se pumppu / venttiiliyksikkö vissiih ahdistaa sen verran, että pussiin muuten jääpi jonkin verran painetta.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Arnottin pussit olis vaihdettu. Tässä vielä video vanhan pussin taitekohdasta. Tuokin pussi vielä kesällä pysyi korkealla, mutta pakkasten tullessa laski kenttään jo -5 asteessa.
Uudet pussit piti ensimmäisillä kilometreillä kummaa narinaa ja rapsahtelua.
https://www.youtube.com/watch?v=BPR6n-L ... e=youtu.be
Uudet pussit piti ensimmäisillä kilometreillä kummaa narinaa ja rapsahtelua.
https://www.youtube.com/watch?v=BPR6n-L ... e=youtu.be
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Narinaa ja napsahtelua kuuluu sittenkin edelleen isommissa montuissa. Näyttää siltä että pussin ulkosuojakuori ottaa iskariin kiinni. Pussi näyttää kuitenkin suoralta, joten kyllä kait se kumi siellä sisällä oikein on laskostunu.HannuS kirjoitti:Arnottin pussit olis vaihdettu. Tässä vielä video vanhan pussin taitekohdasta. Tuokin pussi vielä kesällä pysyi korkealla, mutta pakkasten tullessa laski kenttään jo -5 asteessa.
Uudet pussit piti ensimmäisillä kilometreillä kummaa narinaa ja rapsahtelua.
https://www.youtube.com/watch?v=BPR6n-L ... e=youtu.be
Onko muilla ollu samoja ongelmia Arnottin pussien kanssa? Oikein päin ne siellä on.
Olisko pitäny alapulttia pitää auki ja kammeta alapäätäjollakin sisäänpäin ennenkuin laittoi paineita.
Harmittaa muuten hiljaisessa autossa tuommoinen narskunta
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06