W124 300e viskokytkin ihmettelyä
W124 300e viskokytkin ihmettelyä
Onkohan normaalia ko. kärryssä että viskokytkin on ns. päällä koko ajan???
Kun ajaa maantiellä 100 km/h niin tuo tuuletin jauhaa koko ajan melko äänekkäästi, auto on muuten hyvinkin hiljainen.
Sama kun kiihdyttää niin tuo tuuletin mouhaa niin paljon että peittää kuutosen mukavat murinat alleen, liekö tämä normaalia?
Kun ajaa maantiellä 100 km/h niin tuo tuuletin jauhaa koko ajan melko äänekkäästi, auto on muuten hyvinkin hiljainen.
Sama kun kiihdyttää niin tuo tuuletin mouhaa niin paljon että peittää kuutosen mukavat murinat alleen, liekö tämä normaalia?
Re: W124 300e viskokytkin ihmettelyä
Volvomaista tohinaa? Ei kai se ihan normaalia ole. Miltä se tuuletin tuntuu, kun motööri on sammuksissa ja kokeilet pyörittää siipiä? Pyöriikö suht heleposti, pienellä vastuksella vai onko jumissa?
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
viskossa ei ole sähköisiä kytkentöjä
öljyt tuppaavat karkaamaan sisältä ja lukiintuminen lakkaa
tai sitten lukittuu totaalisesti
Omassakaan en ole koskaan havainnut lukiintumista
tosin öljyt olivat karanneet
lisäsin silikooniöljyä täyteen
en tiedä auttoiko?
tosin lämpöjen kanssa ei ole ongelmia
ilmastointi, kun on päällä kuumilla keleleillä ja sähköflekti toimii ainakin
öljyt tuppaavat karkaamaan sisältä ja lukiintuminen lakkaa
tai sitten lukittuu totaalisesti
Omassakaan en ole koskaan havainnut lukiintumista
tosin öljyt olivat karanneet
lisäsin silikooniöljyä täyteen
en tiedä auttoiko?
tosin lämpöjen kanssa ei ole ongelmia
ilmastointi, kun on päällä kuumilla keleleillä ja sähköflekti toimii ainakin
autodidakti
Eipä tuo ole jumissa, pyörii käsin suht hyvin kun kone on seis.
Kävin kokeilemassa kaverin 2,6 tenavasta viskoa eikä ollut isoa eroa.
Sen verran koetin vielä kun antaa kierroksia niin 4500 jälkeen ei pysy visko koneen kierrosten mukana. Näyttää muuten aika uudelta tuo kikkare kun sitä lähemmin katsoin, auto on ollut mulla vasta viikon.
Joo, ja tohinahan on kuin vanhassa Vollessa, tuleekohan tuo läpi keulasta jossakin vaiheessa?
Kävin kokeilemassa kaverin 2,6 tenavasta viskoa eikä ollut isoa eroa.
Sen verran koetin vielä kun antaa kierroksia niin 4500 jälkeen ei pysy visko koneen kierrosten mukana. Näyttää muuten aika uudelta tuo kikkare kun sitä lähemmin katsoin, auto on ollut mulla vasta viikon.
Joo, ja tohinahan on kuin vanhassa Vollessa, tuleekohan tuo läpi keulasta jossakin vaiheessa?
felmit: "ilmastointi, kun on päällä kuumilla keleleillä ja sähköflekti toimii ainakin "
siiis.. ööh pitäskö tossa olla sähköflekti JA viskoflekti?
(muutaman kuvan mersuista nähny jossa on syylärin etupuolella sähköflektikin.. ei mul sellast oo!)
lämmöt.. vain kerran pelästytti.. viime viikollako se oli.. 30asteen helteessä kun ruuhkassa tampereen keskustassa mateli valoista toisiin vartin verran niin nousi lämmöt noin 110asteeseen.. joten nappasin ikkunat auki ja puhalluksen maksimikuumalle niin tippui lämpö takaisin 80-90 väliin heti.. sitten tulikin vihreet valot ja sai ajella rauhassa.. ja laittaa lämmittimen kylmälle taas.
muuten on pysynyt alle 90 asteessa ajellessa.. motarit, maantiet ja kaupungit. tosin täällä kotona ei ole tullut niin pitkään seisottua kuumassa kelissä paikallaan kuin tampereella.
siiis.. ööh pitäskö tossa olla sähköflekti JA viskoflekti?
(muutaman kuvan mersuista nähny jossa on syylärin etupuolella sähköflektikin.. ei mul sellast oo!)
lämmöt.. vain kerran pelästytti.. viime viikollako se oli.. 30asteen helteessä kun ruuhkassa tampereen keskustassa mateli valoista toisiin vartin verran niin nousi lämmöt noin 110asteeseen.. joten nappasin ikkunat auki ja puhalluksen maksimikuumalle niin tippui lämpö takaisin 80-90 väliin heti.. sitten tulikin vihreet valot ja sai ajella rauhassa.. ja laittaa lämmittimen kylmälle taas.
muuten on pysynyt alle 90 asteessa ajellessa.. motarit, maantiet ja kaupungit. tosin täällä kotona ei ole tullut niin pitkään seisottua kuumassa kelissä paikallaan kuin tampereella.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Itse lämpöongelmien kanssa painiessa vaihtelin tuon viskon ja toimii ihan samalla tavalla, eli pyörii koneen kierrosten mukaan, mutta eipä tuo niin rankasti nappaa kiinni, että alkasi oikein tohisemaan
Mut reilusti enempi kuin vanha.
Kun lyöt vehkeen tulille ja kaasuttelet vaijerin päästä niin visko pyörii koneen kierrosten mukaan, vaikka kone on kylmä.
Ilmeisesti motonetin visko onkin sitten vähän jäykempää mallia... siivet on jäykät koneen ollessa sammuksissa, mutta pystyy vielä ropelia pyörittelemään..
Behr voisi olla toimivampi merkki, ei vaan enää kiinnostanut laittaa yhtäkään kallista osaa omaan autoon kiinni "kokeilumielessä"...
Oli vanhassakin viskossa tosin vikaa, vuosimallia 91
Eipä tuo ole minua haitannut, kovaa ajoa vaan...

Kun lyöt vehkeen tulille ja kaasuttelet vaijerin päästä niin visko pyörii koneen kierrosten mukaan, vaikka kone on kylmä.
Ilmeisesti motonetin visko onkin sitten vähän jäykempää mallia... siivet on jäykät koneen ollessa sammuksissa, mutta pystyy vielä ropelia pyörittelemään..
Behr voisi olla toimivampi merkki, ei vaan enää kiinnostanut laittaa yhtäkään kallista osaa omaan autoon kiinni "kokeilumielessä"...
Oli vanhassakin viskossa tosin vikaa, vuosimallia 91

Eipä tuo ole minua haitannut, kovaa ajoa vaan...

s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
HMmmmm...siis ropeliko ei tarttis pyöriä koko ajan ko käynnissä?Ja lämmöt normilla.
Mulla kyllä lähtee helikopteri pörrään het starttauksen jälkeen,enkä ole hirvannu mennä kokeilemaan pysäyttää...
Lämmöt ei nouse juurikaan 80 asteen yläpuolelle nytkään 29 asteen ulkolämmöillä.
Opastakaa hölmöä,pliiz!
Mulla kyllä lähtee helikopteri pörrään het starttauksen jälkeen,enkä ole hirvannu mennä kokeilemaan pysäyttää...
Lämmöt ei nouse juurikaan 80 asteen yläpuolelle nytkään 29 asteen ulkolämmöillä.
Opastakaa hölmöä,pliiz!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Pyörii kyllä aina mukana, mutta puhaltaa vain tarvittaessa
Koita vaikka porkkanalla pysäyttää se ropeli
Kuulemma käypä testi viskolle: jos porkkana napsahtaa poikki
visko jumissa, jos ropeli pysähtyy
kaikki OK 

Koita vaikka porkkanalla pysäyttää se ropeli




...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Niinhän sen voi toimivan viskon pysäyttää sormineen, mutta en suosittelisi työntämään jumissa olevan viskon väliin sormea 

...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jatketaas tänne kans omaa ihmettelyä.. ei tunnu visko lähtevän käyntiin. testaan asiaa paremmin nyt kun loppuviikosta tulee helteet.. eli lähteekö vai ei. tossa viikonloppuna kun autoa käytin pidempään paikallaan niin mittarin mukaan meni sinne lähemmäs satasen viivaa, niin visko on ihan kiltisti paikallaan vaan, sitten loppui itseltä aika ja usko odotella sen kuumenemista lisää. (en halunnut sitä jättää yksikseen yli kuumaksi tiriseen ja ei ollut aikaa jäähdytellä ajellen tai muuten sitä enää)
elikkä muistin aiemmin väärin että se hiljakseen pyörisi koneen käydessä.. eipä pyöri ainakaan enää mukana. lavasta tökkimällä kyllä kääntyy pienen vastustuksen kanssa.
elikkä muistin aiemmin väärin että se hiljakseen pyörisi koneen käydessä.. eipä pyöri ainakaan enää mukana. lavasta tökkimällä kyllä kääntyy pienen vastustuksen kanssa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Kun pähkäilen onnettomalla tekniikan tuntemuksella,niin viskossa on jäykkää öljyvä,joka koneen kuumetessa tarpeeksi litkuuntuu ja päästää flektin tohajamaan?Oikaiskaa jos oon ihan mettässä.
Koitan oppia tuntemaan lankkuni toimintaa ko oon aatellu sen pitää mahollisimman kauan.Linttaklubiin ei ruostekaan riitä...vielä.
Koitan oppia tuntemaan lankkuni toimintaa ko oon aatellu sen pitää mahollisimman kauan.Linttaklubiin ei ruostekaan riitä...vielä.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Isuzu Bellett 1500 vm-65
>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Näyttäisi, että tässä topikissa puhutaan(jälleen kerran) kahdesta eri asiasta, viskokytkimestä ja sähköisestä magneettikytkimestä.
Kunnossa(ja vähän vähemmänkin kunnossa) olevaa viskoa ei kyllä kiinnosta mennä käynnissä sormilla pysäyttelemään, magneettikytkinmallisen siivikkoa ei sen sijaan pyöritä kuin mitätön laakerivastus, mikä kytkimessä on ja sen kyllä pistää vaikka väärinpäin pyörimään.
Toki viskossakin samantyyppinen laakeri ja joka joskus voi myös ruostua jumiin jolloin visko muuttuu kiinteäksi tai sitten itse viskokytkin menee särki ja sen sisällä oleva alumiinimuju jumittaa kytkimen.
Että ainakin tämmöisiin vikoihin olen itse törmännyt muissakin merkeissä.
Kunnossa(ja vähän vähemmänkin kunnossa) olevaa viskoa ei kyllä kiinnosta mennä käynnissä sormilla pysäyttelemään, magneettikytkinmallisen siivikkoa ei sen sijaan pyöritä kuin mitätön laakerivastus, mikä kytkimessä on ja sen kyllä pistää vaikka väärinpäin pyörimään.
Toki viskossakin samantyyppinen laakeri ja joka joskus voi myös ruostua jumiin jolloin visko muuttuu kiinteäksi tai sitten itse viskokytkin menee särki ja sen sisällä oleva alumiinimuju jumittaa kytkimen.
Että ainakin tämmöisiin vikoihin olen itse törmännyt muissakin merkeissä.
Viskossa on bi-metallijousi joka pistää kotelon sisällä olevan öljyn ahtaammalle ja pinnat kytkeytyy öljyn välityksellä toisiinsa.Kun pähkäilen onnettomalla tekniikan tuntemuksella,niin viskossa on jäykkää öljyvä,joka koneen kuumetessa tarpeeksi litkuuntuu ja päästää flektin tohajamaan?Oikaiskaa jos oon ihan mettässä.
Tähän viskon ihmettelyyn päivitystä.
Mukava muistella lämpöjuttuja kun ulkona paukkuu pakkanen.
124 300 D lämpesi mulla kanssa melkein 100 asteeseen kesällä. Ei auttanu termarin vaihto, hommasin käytetyn syylärin ja vaihdoin kurillani tuon 300e:n malli Motonet viskon siihen samalla kertaa.
Ja kas kummaa, lämmöt ei noussu enää, pysyy kuin nakutettu viisarin verran yli 80 astetta.
Visko lähtee pyörimään herkästi kesäkelissä.
Tossa vielä kuva vanhasta syyläristä, oli jonkin verran tukossa.

Mukava muistella lämpöjuttuja kun ulkona paukkuu pakkanen.
124 300 D lämpesi mulla kanssa melkein 100 asteeseen kesällä. Ei auttanu termarin vaihto, hommasin käytetyn syylärin ja vaihdoin kurillani tuon 300e:n malli Motonet viskon siihen samalla kertaa.
Ja kas kummaa, lämmöt ei noussu enää, pysyy kuin nakutettu viisarin verran yli 80 astetta.
Visko lähtee pyörimään herkästi kesäkelissä.
Tossa vielä kuva vanhasta syyläristä, oli jonkin verran tukossa.
