W124 300e viskokytkin ihmettelyä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
eevi03

W124 300e viskokytkin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja eevi03 »

Onkohan normaalia ko. kärryssä että viskokytkin on ns. päällä koko ajan???
Kun ajaa maantiellä 100 km/h niin tuo tuuletin jauhaa koko ajan melko äänekkäästi, auto on muuten hyvinkin hiljainen.
Sama kun kiihdyttää niin tuo tuuletin mouhaa niin paljon että peittää kuutosen mukavat murinat alleen, liekö tämä normaalia?
Roisto
Herrasmies

Re: W124 300e viskokytkin ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Volvomaista tohinaa? Ei kai se ihan normaalia ole. Miltä se tuuletin tuntuu, kun motööri on sammuksissa ja kokeilet pyörittää siipiä? Pyöriikö suht heleposti, pienellä vastuksella vai onko jumissa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
NonSenCe
murreanalyytikko

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

alkoi miettimään että mulla taitaa toi flekti omasssanikin alkaa pyöriä hiljakseen heti kun käynnistää auton.. hmm.. pitääpä viikonloppuna tarkistaa asia.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
felmit

Viesti Kirjoittaja felmit »

kun moottorin käynnistää, visko flekti pyörii mukana, mutta ei lukittuneena.
lukittuu lämmön noustessa noin 100 C
autodidakti
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ei lukitu meiikällä tuossa om603:ssa tuo flekti. Vaunuhan on melko vähällä ajolla, mutta soisinpa tuon soivan näin kesän kunniaksi. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Tuolle on kannessa joku anturi?
felmit

Viesti Kirjoittaja felmit »

viskossa ei ole sähköisiä kytkentöjä
öljyt tuppaavat karkaamaan sisältä ja lukiintuminen lakkaa
tai sitten lukittuu totaalisesti

Omassakaan en ole koskaan havainnut lukiintumista
tosin öljyt olivat karanneet
lisäsin silikooniöljyä täyteen
en tiedä auttoiko?
tosin lämpöjen kanssa ei ole ongelmia
ilmastointi, kun on päällä kuumilla keleleillä ja sähköflekti toimii ainakin
autodidakti
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Häh, miten tuonne mitään öljyjä lisätään? Onkohan mun autossa edes viskoa vai joku muu härveli? Viskaanko koko jutun menemäään? Otanpa kuvan, niin voidaan porukalla miettiä mikä se on.
eevi03

Eipä tuo ole jumissa, pyörii käsin suht hyvin kun kone on seis.
Kävin kokeilemassa kaverin 2,6 tenavasta viskoa eikä ollut isoa eroa.
Sen verran koetin vielä kun antaa kierroksia niin 4500 jälkeen ei pysy visko koneen kierrosten mukana. Näyttää muuten aika uudelta tuo kikkare kun sitä lähemmin katsoin, auto on ollut mulla vasta viikon.
Joo, ja tohinahan on kuin vanhassa Vollessa, tuleekohan tuo läpi keulasta jossakin vaiheessa?
NonSenCe
murreanalyytikko

felmit: "ilmastointi, kun on päällä kuumilla keleleillä ja sähköflekti toimii ainakin "

siiis.. ööh pitäskö tossa olla sähköflekti JA viskoflekti?

(muutaman kuvan mersuista nähny jossa on syylärin etupuolella sähköflektikin.. ei mul sellast oo!)

lämmöt.. vain kerran pelästytti.. viime viikollako se oli.. 30asteen helteessä kun ruuhkassa tampereen keskustassa mateli valoista toisiin vartin verran niin nousi lämmöt noin 110asteeseen.. joten nappasin ikkunat auki ja puhalluksen maksimikuumalle niin tippui lämpö takaisin 80-90 väliin heti.. sitten tulikin vihreet valot ja sai ajella rauhassa.. ja laittaa lämmittimen kylmälle taas.

muuten on pysynyt alle 90 asteessa ajellessa.. motarit, maantiet ja kaupungit. tosin täällä kotona ei ole tullut niin pitkään seisottua kuumassa kelissä paikallaan kuin tampereella.
romu
Orkkis-entusiasti

Viesti Kirjoittaja romu »

Olisiko aika pesaista jäähdytin?
Itse panin merkille viskon yliherkkyyden juuri em. syystä.
eevi03

Tilanteen päivitystä, vaihdoin viskon vanhaan, Behr merkkiseen, käytettyyn.
Nyt tuntuisi toimivan, ei huuda koko ajan mukana.
Alla kuva, tuo kiiltävä tuli pois ja vanha meni tilalle. Seuraillaan tilannetta miten pelittää.
Kuva
andyx

Viesti Kirjoittaja andyx »

Itse lämpöongelmien kanssa painiessa vaihtelin tuon viskon ja toimii ihan samalla tavalla, eli pyörii koneen kierrosten mukaan, mutta eipä tuo niin rankasti nappaa kiinni, että alkasi oikein tohisemaan :) Mut reilusti enempi kuin vanha.

Kun lyöt vehkeen tulille ja kaasuttelet vaijerin päästä niin visko pyörii koneen kierrosten mukaan, vaikka kone on kylmä.

Ilmeisesti motonetin visko onkin sitten vähän jäykempää mallia... siivet on jäykät koneen ollessa sammuksissa, mutta pystyy vielä ropelia pyörittelemään..

Behr voisi olla toimivampi merkki, ei vaan enää kiinnostanut laittaa yhtäkään kallista osaa omaan autoon kiinni "kokeilumielessä"...

Oli vanhassakin viskossa tosin vikaa, vuosimallia 91 :)

Eipä tuo ole minua haitannut, kovaa ajoa vaan... :)
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.

Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Arapaho

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

HMmmmm...siis ropeliko ei tarttis pyöriä koko ajan ko käynnissä?Ja lämmöt normilla.
Mulla kyllä lähtee helikopteri pörrään het starttauksen jälkeen,enkä ole hirvannu mennä kokeilemaan pysäyttää...
Lämmöt ei nouse juurikaan 80 asteen yläpuolelle nytkään 29 asteen ulkolämmöillä.
Opastakaa hölmöä,pliiz!
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
teppo21
Kuusenjalkainsinööri

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pyörii kyllä aina mukana, mutta puhaltaa vain tarvittaessa :!:
Koita vaikka porkkanalla pysäyttää se ropeli :idea: Kuulemma käypä testi viskolle: jos porkkana napsahtaa poikki :arrow: visko jumissa, jos ropeli pysähtyy :arrow: kaikki OK :lol:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kurre90

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

mulla viskon voi pysäyttää sormella ja heilauttaa pyöriivaik väärään suuntaan. auton kun sammuttaa ni pyörii varmaa minuutinyksinää. ei siis minkään näköstä vastusta :D

mutta kun lämpömittari nousee n.95c ni menee visko lukkoon eli toimii :shock:
teppo21
Kuusenjalkainsinööri

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niinhän sen voi toimivan viskon pysäyttää sormineen, mutta en suosittelisi työntämään jumissa olevan viskon väliin sormea :wink:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kurre90

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

hain sitä kun keskusteluista ymmärsin että viskon pitäs olla vähä jähmee. voi olla että ymmärsin jotain väärin
NonSenCe
murreanalyytikko

jatketaas tänne kans omaa ihmettelyä.. ei tunnu visko lähtevän käyntiin. testaan asiaa paremmin nyt kun loppuviikosta tulee helteet.. eli lähteekö vai ei. tossa viikonloppuna kun autoa käytin pidempään paikallaan niin mittarin mukaan meni sinne lähemmäs satasen viivaa, niin visko on ihan kiltisti paikallaan vaan, sitten loppui itseltä aika ja usko odotella sen kuumenemista lisää. (en halunnut sitä jättää yksikseen yli kuumaksi tiriseen ja ei ollut aikaa jäähdytellä ajellen tai muuten sitä enää)

elikkä muistin aiemmin väärin että se hiljakseen pyörisi koneen käydessä.. eipä pyöri ainakaan enää mukana. lavasta tökkimällä kyllä kääntyy pienen vastustuksen kanssa.
romu
Orkkis-entusiasti

Viesti Kirjoittaja romu »

Kun visko on kunnossa kuuluu todellakin Volvomaista tohinaa.
Tohina on niin voimakas ettei jää varmasti huomaamatta. Siitä se sitten kesken kiihdytyksen monestikin löysää, eikä sekään jää huomaamatta. Konetehoa katoaa siipiin useita heppoja.
gaz169

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

käyköhän magneetti kytkennän tilalle mikään viskoropelli?
Arapaho

Kun pähkäilen onnettomalla tekniikan tuntemuksella,niin viskossa on jäykkää öljyvä,joka koneen kuumetessa tarpeeksi litkuuntuu ja päästää flektin tohajamaan?Oikaiskaa jos oon ihan mettässä.
Koitan oppia tuntemaan lankkuni toimintaa ko oon aatellu sen pitää mahollisimman kauan.Linttaklubiin ei ruostekaan riitä...vielä.
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

Arapaho

hmmmh...lipes kahteen kertaan jostain syystä sama vastaus...
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

Jiitek
aktiivimeseläinen

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Näyttäisi, että tässä topikissa puhutaan(jälleen kerran) kahdesta eri asiasta, viskokytkimestä ja sähköisestä magneettikytkimestä.

Kunnossa(ja vähän vähemmänkin kunnossa) olevaa viskoa ei kyllä kiinnosta mennä käynnissä sormilla pysäyttelemään, magneettikytkinmallisen siivikkoa ei sen sijaan pyöritä kuin mitätön laakerivastus, mikä kytkimessä on ja sen kyllä pistää vaikka väärinpäin pyörimään.

Toki viskossakin samantyyppinen laakeri ja joka joskus voi myös ruostua jumiin jolloin visko muuttuu kiinteäksi tai sitten itse viskokytkin menee särki ja sen sisällä oleva alumiinimuju jumittaa kytkimen.

Että ainakin tämmöisiin vikoihin olen itse törmännyt muissakin merkeissä.
Kun pähkäilen onnettomalla tekniikan tuntemuksella,niin viskossa on jäykkää öljyvä,joka koneen kuumetessa tarpeeksi litkuuntuu ja päästää flektin tohajamaan?Oikaiskaa jos oon ihan mettässä.
Viskossa on bi-metallijousi joka pistää kotelon sisällä olevan öljyn ahtaammalle ja pinnat kytkeytyy öljyn välityksellä toisiinsa.
gaz169

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

eikö kellään o tietoo käykö magneetti kytkin malliin jonkun viskotuuletin? 230 -89
eevi03

Tähän viskon ihmettelyyn päivitystä.
Mukava muistella lämpöjuttuja kun ulkona paukkuu pakkanen.
124 300 D lämpesi mulla kanssa melkein 100 asteeseen kesällä. Ei auttanu termarin vaihto, hommasin käytetyn syylärin ja vaihdoin kurillani tuon 300e:n malli Motonet viskon siihen samalla kertaa.
Ja kas kummaa, lämmöt ei noussu enää, pysyy kuin nakutettu viisarin verran yli 80 astetta.
Visko lähtee pyörimään herkästi kesäkelissä.
Tossa vielä kuva vanhasta syyläristä, oli jonkin verran tukossa.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”