Outo ilmiö mustan auton vahauksessa, aurinko nostaa harmaan

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Outo ilmiö mustan auton vahauksessa, aurinko nostaa harmaan

Viesti Kirjoittaja mcee »

Onko kelleen muulle sattunu kohdalle tällanen todella outo ilmiö.

Musta auto vahauksen jälkeen, auto on yhden päivän polttavassa auringossa niin pinta menee utuiseksi. Pahiten konepellistä ja muilta tasopinnoilta, mutta tarkasti katsoen huomaa myös muualta.

Eli pintaan nousee harmaa utuinen kalvo joka häviää ja pinnasta tulee taas kiikltävä kun pyyhkii sen kiillotusrievulla :roll:

Päälimmäinen vahakerros on autoglymin high definition carnauba, eli parasta vahaa mitä glymiltä löytyy,
Mersuja
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Onko nuo glymin vahat todella niin huonoja ettei ne sovi mustalle pinnalle, varsinkaan tuo carnauba. Musta maalipintahan kyllä lähes kiehuu käytännössä tällasilla helteillä mitä on ollut. Täytyykö käydä hakemassa Meguiarsin aineet ja alottaa homma puhtaalta pöydältä.

Vai onko joku joskus uudelleen maalannu koko auton käyttäen maalin seassa silikonitippoja. Ei kait se tuollasta ilmiötä tekis kuitenkaan :?:
Mersuja
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Collinite 476s on aika jees mönjä. [/url]
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mikäs toi Collinite oikein on kun en ole kuullu. Lupaa aika paljon, vuoden suojan :D
Mersuja
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

mcee kirjoitti:Mikäs toi Collinite oikein on kun en ole kuullu. Lupaa aika paljon, vuoden suojan :D
Tuosta vuoden suojasta en tiedä mutta tuolta löytyy pari kuvaa (sivu 3)
Collinite-käsittelyn jälkeen ilman viimeistelyvahaa.

viewtopic.php?t=24305&start=60

t. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Keväällä isäukko pesetti autonsa koneessa ja otti vauhauksen samaan syssyyn. Tuon jälkeen pesin konepellistä vahan pois ja mylläyksen jälkeen hieroin colliniten pintaan. Pari viikkoa sitten myllytin koko auton ja kas kummaa konepellistä ei ollut vaha hävinny minnekkään vaikka pesin suht raakalla pinelinellä :). Eli kyllä se aika hyvää mönjää on :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mää taas veikkaisin että sun ongelmas on siinä että sulla on luonnonvahaa polymeeripinnoitteen päällä...
Eli tuo glymin EGP on synteettinen, kemiallisesti valmistettu polymeeripinnoite. Ei siis sisällä vahaa pätkääkään. Se kun asettuu aloilleen oikein kunnolla niin sen päällä ei luonnonvaha (glymin High Definition) pysy. Eli ongelma taitaa nyt olla semmonen että niiden sun vetelemien parin EGP kerrosten päällä majaileva HD kerros/kerrokset alkaa irtoilemaan ja valumaan...

Näin siis harrastelijan näkökulmasta. Polymeeripinnoitteet ja luonnonvahat ei vaan tykkää toisistaan...
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Wolfie kirjoitti:Mää taas veikkaisin että sun ongelmas on siinä että sulla on luonnonvahaa polymeeripinnoitteen päällä...
Eli tuo glymin EGP on synteettinen, kemiallisesti valmistettu polymeeripinnoite. Ei siis sisällä vahaa pätkääkään. Se kun asettuu aloilleen oikein kunnolla niin sen päällä ei luonnonvaha (glymin High Definition) pysy. Eli ongelma taitaa nyt olla semmonen että niiden sun vetelemien parin EGP kerrosten päällä majaileva HD kerros/kerrokset alkaa irtoilemaan ja valumaan...

Näin siis harrastelijan näkökulmasta. Polymeeripinnoitteet ja luonnonvahat ei vaan tykkää toisistaan...
Juu, pitäskö toi homma tehä toisteppäin, luonnonvaha alle ja keinotekonen päälle :nocando:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Laita mielummin jompaa kumpaa. Ei oikein hyötyä laittaa kumpaakin. Luonnonvahat ei tuppaa tarttumaan polymeerien päälle ja vaikka polymeeriä voi periaatteessa laittaa luonnonvahan päälle niin se luonnonvaha ei oikein tykkää olla siellä synteettisen hengittämättömän kerroksen alla ja saattaa tehä omituisuuksia. Parempi vaan laittaa jompaakumpaa, ja noista ehdottomasti se HD. Tuo HD vetää todella vertoja useemman sadan euron hifivahoillekin :D

Jätä se EGP vaikka vanteille ja veä maalille vaan tuota HD:ta, tuloo parempi. HD itessään pysyy yksi oikein tehty kerros hyvillä pohjilla sen 9-12kk. Eikä nuo luonnonvahat oikein tykkää kerrostua pahemmin, ne kun ei oikein "jämähdä" ikuna niin seuraava kerros poistaa edellistä kerrosta vähäsen. Kahdella kerroksella varmistuu että sitä on jokapaikassa, enempiä ei oikein tarvitte. Sitten kuukauden parin päästä voit vetäistä seuraavan kerroksen vaikka huvikseen.
Vanteille voit tuota EGP:tä tuhlata hyvin. SRP alle ja EGP päälle.

Niin ja tuosta vahan määrästä, sulla tais mennä puol purkkia HD:ta noihin muutamiin kerroksiin? On todella liian paljon. Yhdestä siitä puuteripurkista HD:ta tekee abaut 50 autoa... Eli vedä mielummin niin ohuita kerroksia kuin pysty ja vielä ohuempia, suojaavuus on aivan yhtä hyvä ja pois pyyhintä pirun paljon helpompaa :) Anna sit hengittää abaut puol tuntia, tunti, sit toinen kerros ja homma selevä.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Automaalaamon mielipide on sama kuin minulla, se että mustan auton pinta on ollut nykysillä keleillä lähes kiehuva, eli carnauba pohjanen vaha palaa / kiehuu :roll:

Asiaa on puitu myös Autokemin kanssa ja he ovat asiasta aivan ymmällään, koskaan ei ole ollut vastaavaa tapausta. Heiltä sain nimenomaan ohjeen että vahoja voi vetää kerroksia päällekkäin eikä ole väliä onko alla vai päällä liuotinpohjainen tai carnauba.
Mersuja
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Totta, luonnonvahoissa on harrastelijatkin havainneet ongelmia näillä +30C keleillä, ei kestä kovinkaan kauaa. Oli se väri mikä tahansa.

Itsehän en mikään kemisti ole, mutta mitä noita sivusta seuranneena ja muiden kokemuksia lueskelleena niin ei kyllä kukaan harrastelija ole suositellut polymeerin päälle laitettavan luonnonpohjaista. Jos britanniankieli taipuu niin pariksi vuodeksi löytyy lukemista esimerkiksi http://detailingworld.co.uk/forum/ sieltä löytyy näitä ammattiguruja ja harrastelijavelhoja muutama tuhat.

Tosin onpa noissa joissain uutuuden uusissa nanopinnoitteissakin havaittu tuota utuisuusongelmaa. Poistuu tosiaan ensimmäisessä pesussa taikka uudestaan pyyhkimällä. Ikäänkuin pinta työntäisi "ylimääräisen" pois, eli kaiken sen mikä ei syystä tai toisesta tartu. Se onkin sitten erijännää sherlock hommaa keksiä miksi ei tartu.

Jokainenhan toki tekee just niinkuin tahtoo, hatunnosto sulle kun noin paljon olet jaksanut hieroa :) Mutta omalle kohdalle mä jättäisin sen EGP:n hyllyyn ja vetelisin pelkkää HD:ta, ei se EGP ainakaan paranna sitä kokonaispinnoitteen kestoa siellä välissä. HD itekseen kestää jo niin pitkään että sen kestoa ei oikein millään lisätä, paitsi jollain Quick Detailerilla jokaisen pesun jälkeen.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

mcee:n kannattais tutustua tähän sivustoon http://www.pesukinnas.com/ :wink:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Autofiksari
Viestit: 317
Liittynyt: 25.5.2008 9:48
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Autofiksari »

Minkä ikäisestä autosta on kysymys?

Sattuuko autosi olemaan 90 luvun alkupään mersuja?
kari v
Viestit: 48
Liittynyt: 19.1.2012 11:28
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Itsellä ollut samaa oiretta mustan auton vahauksen kanssa. Heti vahauksen jälkeen tosi hyvä, vähän ajan päästä on kuin olis harso päällä. Vuorokauden päästä taas tosi hyvä, joka myös jää.
Tässä hieman kokemuksen faktaa:
Eli, harmaus johtuu siitä, että vaha ei ole kuivunut kunnolla vaikka se on kuinka hyvin kiilloitettu, se jää ns. märäksi sieltä alta. Kuivuu itsekseen.
Elikkä kun vahaatte auton, valitkaa sellainen vaha, jonka voi jättää levityksen jälkeen maalipinnalle kuivumaan n. 1 - 2 tuntia.
Esim. Diamondpride on tällä hetkellä kokemani mukaan paras levittää, ei sotke muoviosia, ei jätä harmaata kalvoa, ei kerää pölyä auton pintaan niin helposti ja on tosi kestävä. Auto Glymiä olen käyttänyt vajaa 30 vuotta ja on sekin hyvä vaha, mutta aina tulee parempia.
terv. Nimimerkillä mustia autoja vahattu 30 vuotta...
Nyky kulkimet:
- W 140 / 300 SE, vm.-91
- W 211 / E 500, Air Matic, 7-G, vm.-04
- W 124 / 230 TE, vm. -91
ex.
- W 210 / E 320 vm.-98
- W 210 / E 240 vm.-98
- W 210 / E 430 4-matic vm.-01
- 260 E vm.- 89
The best or nothing...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ääni Diamondpridelle täältäkin 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

saattaa olla se vika vahassakin mutta mikroliina se olla pitää kun autoja puleerataan :wink: siihen loppui ainakin mun "opetteleminen" noissa asioissa kun semmosen liinan tajusi hommata :oops: toine aikas ehdoton on tuo vahanlevityssieni
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
kari v
Viestit: 48
Liittynyt: 19.1.2012 11:28
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja kari v »

Terho P kirjoitti:saattaa olla se vika vahassakin mutta mikroliina se olla pitää kun autoja puleerataan :wink: siihen loppui ainakin mun "opetteleminen" noissa asioissa kun semmosen liinan tajusi hommata :oops: toine aikas ehdoton on tuo vahanlevityssieni
Juu, Sonaxin sienellä minäkin levitän vahan ja AutoGlymin mikroliinalla kiillotan...
Nyky kulkimet:
- W 140 / 300 SE, vm.-91
- W 211 / E 500, Air Matic, 7-G, vm.-04
- W 124 / 230 TE, vm. -91
ex.
- W 210 / E 320 vm.-98
- W 210 / E 240 vm.-98
- W 210 / E 430 4-matic vm.-01
- 260 E vm.- 89
The best or nothing...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”