
Taas meni puola
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ainakin omassa 3,2l M104.992 koneessa puolien päälle tuleva läystäke on alumiininen ja ruuvataan joka puolan nurkista kahdella M6 kuusiokoloruuvilla koppaan kiinni. Itse asiassa kierteet eivät ole suoraan kopassakaan, vaan koppaan on lyöty aavistuksen kartiokkaat alumiiniset kierreholkit. Piti yks uus jo sorvata.
Ite miettiny että uskaltaako muiden merkkien puolia käyttää jos kelojen vastusarvot on vertaillessa likikään. Ois ainakin yks Mitsun hukkakipinäpaketti jonka vois kiskoo piuhoilla vaikka tulipeltiin, pois kuumasta kopasta.
Ite miettiny että uskaltaako muiden merkkien puolia käyttää jos kelojen vastusarvot on vertaillessa likikään. Ois ainakin yks Mitsun hukkakipinäpaketti jonka vois kiskoo piuhoilla vaikka tulipeltiin, pois kuumasta kopasta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Itse k*rpiinnyin männä kesänä horoina pyöriviin pultteihin ja pistin muutamaan reikään Bilteman "Helicoilit".
Puolassahan on se "maadoitusnasta" mutta mitä siitä maadoitetaan? Korkeintaan kai se rautasydän. Testausohjeissa taitaa pitää vastus tuosta pisteestä kaikkiin muihin sähköliittimiin pari megaohmia. Kipinävirtahan kulkee toisiokäämin yhdesta navasta tulpalle, sieltä moottorin runkoon, rungosta toiseen tulppaan ja toisiokäämin toiseen napaan.
OT:
Enemmän mieltä on askarruttanut "vanhanmallisten" syttyboksien virrankulku. Äkkiä kytkentäkaaviosta katsoen näyttäisi, että toisiokäämin ei-virranjakajan-päätä ei olekaan kytketty maihin vaan se oli jotenkin naitettu syttyboksille menevään piuhaan. Jos näin on, niin eikös silloin periaatteessa korkeajännite kulje myös boksin kautta? Kuulostaa mielenkiintoiselta.
t.
Risto
Puolassahan on se "maadoitusnasta" mutta mitä siitä maadoitetaan? Korkeintaan kai se rautasydän. Testausohjeissa taitaa pitää vastus tuosta pisteestä kaikkiin muihin sähköliittimiin pari megaohmia. Kipinävirtahan kulkee toisiokäämin yhdesta navasta tulpalle, sieltä moottorin runkoon, rungosta toiseen tulppaan ja toisiokäämin toiseen napaan.
OT:
Enemmän mieltä on askarruttanut "vanhanmallisten" syttyboksien virrankulku. Äkkiä kytkentäkaaviosta katsoen näyttäisi, että toisiokäämin ei-virranjakajan-päätä ei olekaan kytketty maihin vaan se oli jotenkin naitettu syttyboksille menevään piuhaan. Jos näin on, niin eikös silloin periaatteessa korkeajännite kulje myös boksin kautta? Kuulostaa mielenkiintoiselta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Taas meni puola
Terve,
Minä vetelin omaan helicoilit. Taisipa olla remonttitopikissa tekstiä ja kuviakin mutta nekin menivät sinne /dev/null:iin.
Kaipa on 36:ssakin pitkälti samanlainen. Eli kierteet on siinä venttiilikopassa. Siinäkin on todennäköisesti irtokierteet, jotka on jollakin opilla "liimattu" reikiin. Liekö ajatuksena ollut, että momentti pysyisi hallinnassa tms. En tiiä.
Joka tapauksessa kävin Biltemasta sen sarjan. Ainoat hankaluudet oli kalastella pois se pieni, katkaistava natsa, joka tippuu sinne reiän pohjalle sekä alumiinisilppu, jota imuri ei kunnolla kaapannut ja jota pölisi ympäri venakoppaa.
Se pultinreikä on jo valmiiksi sopiva (6,3 mm) joten porattavaa on lähinnä se irtokierteen osuus.
EDIT: Jaa – asia olikin jo tuolla ylempänä käsitelty.
t.
Risto
Minä vetelin omaan helicoilit. Taisipa olla remonttitopikissa tekstiä ja kuviakin mutta nekin menivät sinne /dev/null:iin.

Kaipa on 36:ssakin pitkälti samanlainen. Eli kierteet on siinä venttiilikopassa. Siinäkin on todennäköisesti irtokierteet, jotka on jollakin opilla "liimattu" reikiin. Liekö ajatuksena ollut, että momentti pysyisi hallinnassa tms. En tiiä.
Joka tapauksessa kävin Biltemasta sen sarjan. Ainoat hankaluudet oli kalastella pois se pieni, katkaistava natsa, joka tippuu sinne reiän pohjalle sekä alumiinisilppu, jota imuri ei kunnolla kaapannut ja jota pölisi ympäri venakoppaa.
Se pultinreikä on jo valmiiksi sopiva (6,3 mm) joten porattavaa on lähinnä se irtokierteen osuus.
EDIT: Jaa – asia olikin jo tuolla ylempänä käsitelty.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Taas meni puola
Tokihan aina vaara on. Toisaalta jos mittaa, kuinka syvälle reikä ulottuu eikä poraa sitä syvemmälle, niin on jo aikalailla selusta turvattu.AK47 kirjoitti:Juu, se on lohduttava tieto että kierteet vanakopan puolessa. Mietitytti vain se että onko vaaraa porata jostain läpi vahingossa kun kierre-elementtiä asentelee. Ja ettei vahingossa vaikka tee helicoilia niin että osa venakopassa ja osa kannessa...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aika erikoinen juttu että noin usein puola hajoaa. Itse hajotin yhden puolan viime kesänä kun pesin konehuoneen painepesurilla ronskilla kädellä ja tulpan reiät oli täynnä vettä
. Siinä samassa vaihdoin sitten kaikki tulpat vastuksettomiin alkuperäis tulppiin, kaikki puolat vaihdoin, tulpan johdot ja puolille tulevat syöttöjohdot. Itsellä on ollut se muovinen kansi pois paikaltaan joku vuoden verran eikä ole puolia polttanut. Pitäähän se niitä puolia paikallaan mutta onko sillä muuten mitään merkitystä?? Toistaiseksi omassa ei ole remontin jälkeen ollut mitään ongelia.

Nykyinen
S203 C30cdi Amg
Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
S203 C30cdi Amg
Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
puola #7 meni aamulla. Ensin tuli semmoinen pikku papatusääni ja arvasin jo mikä tuli mutta parissa sekinnissa meni ihan hirveeksi papatukseksi ja käytettävää tehoa tais jäädä joku 75hp... Ihan kuin ois 200 reetä käskeny tai vielä huonommin. Luulin jo että koko poksi lopulta pimeni.
Taas selvisi puolan vaihdolla vieläkin, meni se edellisellä kerralla laitettu käytetty orkkis puola kutospytyn päältä. Oisinko ajanu vain muutaman tonnin sillä.
Jännä ajella kotio kun ei oo varapuolaa... Onneks kotona on vielä 3 puolaa varastossa.
Ainiin, luettiin vikakoodeja ja olihan niitä reilusti.

Tässä välissä lukee 1408206726 joka on varashälyttimen laatikko, mutta skannaus meni persiilleen ja se jäi pois.

Moni nuista on vanhaa perua yli 4 vuoden takaa.
Uusina ainakin 107 (
)
Pitää verrata vanhaan lappuun joka otettu ennen kun puolia alkoi mennä.
Taas selvisi puolan vaihdolla vieläkin, meni se edellisellä kerralla laitettu käytetty orkkis puola kutospytyn päältä. Oisinko ajanu vain muutaman tonnin sillä.
Jännä ajella kotio kun ei oo varapuolaa... Onneks kotona on vielä 3 puolaa varastossa.
Ainiin, luettiin vikakoodeja ja olihan niitä reilusti.

Tässä välissä lukee 1408206726 joka on varashälyttimen laatikko, mutta skannaus meni persiilleen ja se jäi pois.

Moni nuista on vanhaa perua yli 4 vuoden takaa.
Uusina ainakin 107 (

Pitää verrata vanhaan lappuun joka otettu ennen kun puolia alkoi mennä.
Jos nyt googletin oikein niin 107 ois: Ignition dwell angle control output stage, short to ground.
Että johtosarjaa vaihtamaan lopultakin.
http://www.scribd.com/doc/32288978/Merc ... ode-Manual
Miten tuon saa talteen omalle koneelle?
Että johtosarjaa vaihtamaan lopultakin.
http://www.scribd.com/doc/32288978/Merc ... ode-Manual
Miten tuon saa talteen omalle koneelle?