APUA! Miten vaihtaa renkaan pultit

Vastaa Viestiin
Mercedes_c
Viestit: 196
Liittynyt: 06.6.2007 23:50

APUA! Miten vaihtaa renkaan pultit

Viesti Kirjoittaja Mercedes_c »

Auto kyseessä 508 -69
tuli vähäsen ongelmia tien varrella.
tässä mallissa ei olekkaan pultteja vaan mutterit ja pultit pasahti juuriltaan poikki.
millä lailla noi sais vaihettua ettei tarvi purkaa koko napaa irti.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Rumpu/satula ja levy pois ja pyörittelee semmoseen kohtaan pultti kerrallaan, että takana ei ole mitään tiellä, tai ottaa jarrukengätkin pois mikäli niin vaatii. Sitten lekalla peruuttaa pinnapultin pätkät pois, voi haluta lämpöä ja tuurnaakin. Uusi voideltu pultti poorille alkuun ja mutterilla vetäen paikalleen, jotain sopivaa väliholkkia käyttäen. Joskus pultin kannassa on myös muoto, jonka täytyy vastata navan muotoon, eli menee vain tietyssä asennossa pohjaan.

Näin tuo menee normaalisti, enpä tiedä poikkeaako ko. tapaus mitenkään, ei ole tuttu peli meikälle.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mercedes_c
Viestit: 196
Liittynyt: 06.6.2007 23:50

Viesti Kirjoittaja Mercedes_c »

pultti on sileä ettei ole ohjaus tappia.
kysäsin ammatti mieheltä joka meinas että napa jossa pultit kiini saa irti ku iroittaa keski pultin jolla laakeri on kiini.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mercedes_c kirjoitti:pultti on sileä ettei ole ohjaus tappia.
kysäsin ammatti mieheltä joka meinas että napa jossa pultit kiini saa irti ku iroittaa keski pultin jolla laakeri on kiini.
Tuolla lailla saattaa mennä muutakin vaihtoon. En tiedä miten isoissa kaapeissa nuo laakerit ja stefat siellä on mutta voipi joutua myös tiivisteen hommuuseen. Kannattaa ainakin kokeilla Helpon Ratsastajan konstia enste. Jarrurummunhan joutuu käyttämään kuitenkin irti.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mikäli muistan yhtään tuon mun 407 fysikaalisia muotoja niin ainoa tapa on tosiaan irrottaa se kokonaan. Paikallaan niitä ei saa vaihdettua. Edestä en ole irrottanut mutta takaa olen.

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Mercedes_c
Viestit: 196
Liittynyt: 06.6.2007 23:50

Viesti Kirjoittaja Mercedes_c »

Eestä oli kuulemma helppo vaihtaa
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ahaa. Takanapa on ilmeisesti laakeroitu la laakerit kiristetty akseliputkeen. Tuo vetoakseli vissiin tulee ulos, kun vaan päästää ne pään mutterit irti ja riuhtaisee?

Jarrurumpu tosiaan näyttäisi olevan samaa rautaa napahässäkän kanssa. Miksihän sitä ei ole tehty erikseen irrotettavaksi. Nythän kaiketi pitää purkaa napa laakereineen pois eli isompi remontti taitaa olla tiedossa. :(

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juuri noin. tuo temppu ei kauaa kestänyt. Puolessa tunnissa irti ja kasaan. nopee ja helppo temppu.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Joo kevennetty akseli, vetarit ei kanna kuormaa. Näppärämpi tehä peräremonttikin kun lossi saa maata pyörillään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”