Vanjan vekotin - 250D * Vaihtumassa...*

Vanja-eno
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Fenton kirjoitti:Mitäs se tuommoinen levypalakenkäsetti nykyisin kustantaa? Kuus kymppiä? Vai kahdeksanko jo?
Ei siihen ainakaan loppu tule, pystyy ihan kuolevainenkin maksamaan :lol:
Motonetissa seuraavasti

-jarrulevyt halpisversio a'15€ = 30€ / TRW:t a' 25 = 50€
-palat halpisversio 10€ / TRW-Ferodo 15€
-kitinänvaimennuslevy 5€
-käsijarrukengät 10€
-asennussatsi edelliseen 6.50€

eli hintaa tulee 61.50€ tai 86.50€ riippuen haluaako laatua vai ei
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Sillä aikaa kun oottelen vastauksia kysymyksiini
Vanja-eno kirjoitti:Mutta aloitetaan vaikka automaatista, mielestäni vaihtaa laiskasti ja alakierroksilla on hävyttömän tehoton. Voisin viedä kyllä ihan ammattilaiselle öljyn + suodattimen vaihtoon ja säädettäväksi. Edelliseen satalankkuun vaihdon öljyt ihan itse, mutta jotain meni pikkuisen pieleen, joten aattelin nyt antaa ammattilaisen vaihtaa. Monet ovat täällä suositelleet tätä rassausmiitin perustajaa Hotaria, jonka paja itse asiassa on kai lähinnä, kun asun Kellokoskella.
Lähinnä kiinnostaisi myös, että kun muistan puhutun siitä, että laatikon kyljestä ropataan jotain ruuvia, niin laatikon toiminta paranee... eli mitä ja mistä on kyse?
Vanja-eno kirjoitti:Ilmastoinnista :!:

Kävin tuossa meidän kirkon takamettässä kääntymässä ilmastoinnin täytöllä. Tmi Ari Mellin oli putiikki ja tuli todettua seuraavaa:
1) Järjestelmässä oli painetta ja ainetta talllella noin kolmannes 2) Kompura ei lähe tulille 3) Painekatkaisija saa virtaa, mutta meneekö virta magneettikytkimeen asti, jäi todentamatta 4) Kompura ei ole jumissa kuitenkaan

Eli

Jos tuosta nyt on magneettikytkin jysähtänyt, onko se vaihdettavissa vai menekö koko kompura uusiksi?
Niin ja mihin kohtaa kompuraaa tulee tuo magneettikytkimen virtapiuha?

No, joutessani tinttasin Ryccän kooderiin VIN-koodin...

type 124
subbm1 125
subbm2
auxiliary_drive
body 23715
body_code
delivery_date
engine 602912 12 032106
front_axle1
front_axle2
heater
interior 378
lights HELLA
model_idx 0
odometer
order_num1 0136802286
paint1 481
paint2
paint3
paint4
paint5
platform
production_num1
production_order_ref
rear_axle1
rear_axle2
release_date
retarder
rims
service_num
steering
trailer
transfer_case
transmission 722414 03 133325
vin_dc
vinwhc
winch
wiper BOSCH 911105

Code Текст
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 Unknown
531 AUTOMATIC ANTENNA
570 FOLDING ARMREST, FRONT
585 Unknown
620 AIR POLLUTION CONTROL
645 WINTER TIRES M + S
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
481 UNDERSHIELDS
378 Unknown
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 02.9.2011 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
dealer
Itämaan tietäjä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaijereita en aio vaihtaa, jolleivat ole poikki tai umpijumissa, enkä linkkuja.
Tähän asti on hyvin riittänyt että rasvaa vaijerit.
Vaijereista kannattaa katsoa ovatko kuoret täysin ehjät.
Usein ne katkeavat jonkin matkan päästä rummusta, joskus kokonaan ja joskus pintamuovin osalta.
On kovasti turhauttavaa kun ensimmäisellä pakkasella seisontajarru jää päälle ja uudet kengät palavat pilalle, ehkä jopa levy ;)
Vaijeri maksaa kympin luokkaa kappaleelta mutta se on tietysti työläin takajarruosista vaihtaa ellei ole nosturia.
Samalla on hyvä rasvata keskilinkku.
Linkuissa riittää purku, huolellinen puhdistus, rasvaa riittävästi ja sen jälkeen käyttää käsijarrua päivittäin aina pysäköidessä. Saa aika ruosteessa linkut olla että vaihtaisin ne
Eipä niitä tarvitse vaihtaa jos ne ovat kulumattomat ja suorat, ruosteenhan saa puhdistettua pois.
Itse laitan linkut aina uusiksi jos niissä on silminnähtävää kulumista.
Lähinnä kiinnostaisi myös, että kun muistan puhutun siitä, että laatikon kyljestä ropataan jotain ruuvia, niin laatikon toiminta paranee... eli mitä ja mistä on kyse?
Vaihteiston kyljessä olevasta ruuvista voi tarvittaessa säätää paineita.
Muuten toimintaa säädellään kickdown vaijerista ja pumpun kyljen modulaattorista.

Mikäli ajattelet tätä mersua pitempiaikaiseksi pitoautoksi suosittelisin ensin teettämään pumpun säädätyksen ja sitten käymään laatikon säätöjen kimppuun.
Vanja-eno
Viesti:

^ammattimiehen puhetta :ope: Linttamiestä vaan laiskottaa välillä :niinpaniin:

Ihan satavarmasti tää myydään pois, joskus... mutta milloin? Ehkä sitten kun 290td Väyrysten hinta on mun palkkapussille sopivalla tasolla :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
dealer
Itämaan tietäjä

Minun mainitsemanani "pitempiaikainen pitoauto" tarkoittaa joskus jopa niin pitkäaikaista autoa että sen joutuu itse kaksi kertaa katsastamaan :ope:

Paitsi velisiat, niitähän kertyy pihaan puolen tusinaa eikä yhdestäkään raski luopua 8) :oops:
MercMan
W123-Spesialisti

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Siisti 250D, hieno sisusta ja värikin kohdallaa, vain porkkana vilkut ja ufokapselit vielä niin on sitte "paappa".

Niin, miten pystyit katsomaan VIN koodisi, mulla ei lainkaan toimi se ruskien sivuston VIN osio, pitäs omasta E-lankusta katsoa tiedot...
Voisko joku täällä katsoa jos laitan numeron??

WDB1241201C212943
® Mesen Porkkana-klubi
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Vanjan seuraavaan viestiin liittyen muokkaan viestiä ja sen sijaan kehun komeeta 250deetä :D

Ite tykkään tuommosesta sisustasta, yllättävän hyväkuntoisen näköinen sisusta kilometreihin nähden.
Viimeksi muokannut Multiviri, 31.7.2011 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vanja-eno
Viesti:

^unohin laittaa tänne että mä jo laitoin yv:nä tulokset kaverille, ettei sotkisi tätä topiccia :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Hotaria käväisin moikkaamassa ja varaamassa ajan automaattiöljyjen vaihtoon. Tuumin että parempi antaa ammattimiehen hoitaa se kun pääsyin vielä sen yhden jousen sieltä vaihdattamaan. Ei parane rassausmiittiin asti jättää. Moottoriöljyt ja suodatin menee vaihtoon heti kun kaverin korjaamolla ehdin ite homman tekemään.

JussaP:ltä oon tuohon ostatellu virtalukonpesää, mutta kun hirvittää maksaa kympin osasta melekein saman verran postikuluja. Mutta kai se on vaan kohta kaupat tehtävä vaikka toimituskulut on sitten prosentuaalisesti mahtavat :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Pari tonnia jo tällä tullut ajeltua... Toimii toistaiseksi ihan hyvin...
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Sen verran nyt jaksoin tonkia tuota vekotinta, että löysin paikan mihin kompuralle tuleva virtajohto tulee. Liitin oli tiukasti kiinni ja yltä päältä kunnon öljytöfnässä, joten täytynee pestä paikkoja pikkuisen, ennen kuin alkaa setvimään tuleeko virta kompuralle asti. Alkaa vaan tuntumaan että se magneettikytkin on jysähtänyt, joten uudista kysymyksen, pitääkö hommata koko kompura uusiksi / vai iroittaa vanha ja vaihtaa kytkin vai onnistuuko magneettikytkimen vaihto kompurasta erikseen sen paikallaan ollessa.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 02.9.2011 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Hotarilla kävin automaatin öljyt vaihattamassa, peräöljytkin ois voinu samalla vaihtaa, mutta olipa sen verran tuoreen näköstä tavaraa ja riittävästi sisällä että annettiin olla. Muutenkin tuli taivasteltua ja kartoitettua vekottimen tulevaisuuden huoltotoimenpiteitä... Seuravaks sit varmaan ne takajarrut ennenkun alkaa rohina kuulumaan levuistä :lol: Hotarille olikin sopivasti jo tullut vahingossa levyt ja palat, ettei enää tartteis kun käkkärikengät ja -vaijerit tilata :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Pikainen kysymys kun ei vaan muista. Kuvassa on kolme nappulaa, kalhden alimman tarkoituksen tiedän, mutta mikä tuo ylimpänä oleva namiskuukkeli on?

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Wolfie

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Vanja-eno kirjoitti:Pikainen kysymys kun ei vaan muista. Kuvassa on kolme nappulaa, kalhden alimman tarkoituksen tiedän, mutta mikä tuo ylimpänä oleva namiskuukkeli on?

http://i300.photobucket.com/albums/nn13 ... ekotin.jpg
Mulle on väitetty että tuo olis ilmastoinnin kompuran pakkokäynnistys. Eli keskimmäisellä kompura käy tarvittaessa, ylimmällä napilla se kävis kokoajan :?
Vanja-eno kirjoitti:Hotarille olikin sopivasti jo tullut vahingossa levyt ja palat, ettei enää tartteis kun käkkärikengät ja -vaijerit tilata :lol:
Oli muuten varmaankin meikäläisen farkkuun tilatut levyt ja palat, toimittajalta tuli vaan sedanin versiot :D Hyvä että niillekin löyty käyttöä.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
dealer
Itämaan tietäjä

Eikös ylin ole kuivaustoiminto ?
rolle

Viesti Kirjoittaja rolle »

dealer kirjoitti:Eikös ylin ole kuivaustoiminto ?
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että kyseessä on jonkinlainen huurteenpoisto ja siinä tarkoituksessa olen tuota käyttänytkin.

Mites muuten, kun mulla on tuossa 300D:ssä tuossa keskimmäisessä napissa lumihiutaleen kuva? Auto on siis vuosimallia 1990 ja tehtaalta lähtiessä siinä on ollu ilmastointi. Onko EC korvannut lumihiutaleen myöhemmissä malleissa?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kosteudenpoisto tuo ylin mun ymmärtääkseni on, ainakin siihen sitä olen käyttänyt ja hyvin on pelittänyt.

Nii ja lumihiutaleen kuva mullakin, ei tuu talviketjuja siitä nakeille. Kylmää alkaa kuitenkin puskea.
romu
Orkkis-entusiasti

Viesti Kirjoittaja romu »

Ylin nappi on kosteudenpoisto. Pakottaa kompuran töihin.
Pitää jäähdytystä ja lämmitystä tarvittaessa yhtäaikaa päällä.
+4 astetta on kuitenkin raja tälläkin toiminnolla.
Vanja-eno
Viesti:

Kiitokset kaikille vastanneille. Tuolla varmistui se, että kompura ei käynnisty edes tuolla väkisinkäynnistysnapilla. Pitää vielä yrittää saada se kompuraan tuleva piuhan liitin irti ja tsekata että virta tulee edes siihen piuhan päähän asti, ennenkuin julkistan magneettikytkimen lopulliseti kuolleeksi.
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Jaa-a, rahan menoa ei voi estää... No, ei tän auton merkeissä juurikaan, mutta täytyy kiristää vyötä kun on noita muitakin menoja ja ne vaan tuntuvat lisääntyvän. Joten täytynee siirtyä vaan yhden diisselin talouteen kuitennii, tämä voisi vaihtua johonki samanhintaseen tai halvempaan bensa mersuun :roll:

Tarkoitus olisi jatkossa ajaa rouvan kanssa kaikki työmatkaajot Sokota Octavia riisselillä ja käyttää bensa mersua kauppakassina...
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Ruoste, tuo pieni pirulainen. Sehän kiinnostaa kaikkia. Joten kun autoa myydään niin kiinnostuneet tietty selaavat tämän topicin läpi suurennuslasin kanssa. Joten tässä sitä tulee, olkaa hyvä, in rust we trust...

Ruosteiden osalta ei topicciin ole mitään kirjoitettu kun ei ole oikeastaan mitään mitä kirjoittaa. Oma filosofia on että 19-vuotiaassa autossa, varsinkin Mersussa on aina jonkun verran ruostetta. Tuossa sitä on hämmästyttävän vähän. Tai ainakin on löytynyt vain vähän.

Kori - Kuskinpuoleisen lokasuojan kaaressa on maali irronnut kaaren alapinnalta pieneltä matkalta, pintaruostetta, ei mätä eli kovaa peltiä. Aattelin siihen joku päivä sipaista hiekkapaperilla ja päälle sinkkipohjainen ruoteenestomaali. Kuskin puoleisen oven tiivisteen alta yläkarmista eli ns. Väyryspaikasta löytyy kukinnon alkuja, ei läpimätää. Kylkimuovin reunakohdasta löytyy näkyvästi reilun parin vaaksan mitalta maalin hilseilyä ja pintaruostetta. Muovin alle en ole kurkannut. Muuten kori on loistavassa kunnossa ikäisekseen. Auto on ylimaalattu tietojen mukaan reilusti yli kolme vuotta sitten, edellinen omistaja ei tiennyt. Mutta ei ole tuon pahemmin kolmessa vuodessa pykinyt, niin on tehty pohjat kai aika hyvin. Aivan pienen pieniä kukkasen alkuja löytyy kun oikein etsii.

Alusta - pari vakiopaikkaa lähinnä kuskinpuolen takapyörien kohdalta hitsattu siististi. Hotarin pajalla automaatin öljynvaihdon yhteydessä tuli pohjaa tsekkailtua ja pari potentiaalista mahdollista mätäpaikkaa tuli paikannettua, jossa massan alla oli hieman kuprua ja yksi kohta tuntui aavistuksen pehmeältä. Muuten pohja oli aivan terve. Tunkinreikiä en ole vielä pahemmin tarkastellut, kun katsuri ei muovien läpi kai vasaraa lyö. Mutta tiedän että aihe kiinnostaa, joten täytyy kaiketi niitä tänään vaikka tarkastella ja jotain vielä sepustaa tänne, joten TBC...
® Mesen Porkkana-klubi
rolle

Viesti Kirjoittaja rolle »

Vanja-eno kirjoitti: Tunkinreikiä en ole vielä pahemmin tarkastellut, kun katsuri ei muovien läpi kai vasaraa lyö.
Oman vekottimen kanssa elin myös ruosteettomuuden illuusiossa kesällä jonkin aikaa, kunnes erehdyin tarkastelemaan tunkinreikiä. Näin siis meillä:

Kuva

:(

Kannattaa vilkaista reikien ympärykset ensi tilassa ja toivoa parasta... :)
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Vanja-eno
Viesti:

The tunkinreiät - true story.

Kyselyiden innoittamana kävin tsekkaamassa tunkinreiät siten, että avasin muovihelmoissa olevat luukut. Pikapuolisesti ja ruuvarin kanssa tökkien oli tulos että 3/4 tunkireistä oli hyvässä hapessa. Se yksi (hantin puolen takapää) näytti hyvinkin ihmeelliseltä ja etten sanoisin hmmm... joustavalta, joten se ei varmasti ole priima, sinne ehkä joutuu palaamaan jossain vaiheessa joko minä tai tuleva omistaja.

Lopuksi kaunis kuvasarja korin TOP 4 pahimmat ruosteet:

Etulokarin kaari:

Kuva

Kuskinovi kahdesta eri suunnasta katsottuna:

Kuva

Kuva

Ja lopuksi muut pahimmat kukkaset:

Kuva

Kuva

Eli täysin läpimätä paska, taidan mennä :hang:

:hihihi:
® Mesen Porkkana-klubi
dealer
Itämaan tietäjä

Nuo muovihelmojen viereiset on aina ikäviä ruostepaikkoja.
Vaan eipähän tuo paha ole, värikin sellainen ettei kaikki ruskeat näy kauas.
Vanja-eno
Viesti:

Virtalukon vaihto oli oletettua hankalampi homma, mutta onnistui kuitenkin Hotarin puikoilla ja Easy Riderin avustamana. Kyllä nyt kelpaa kun ei avaimet tipu jalkoihin kuoppaisella tiellä :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Hotarilla olikin juu sopivasti valmiina jo uudet takalevyt ja palat, niin samointein samaan nippuun tilattiin tänään sitten uudet käsijarrukengät ja vaijerit. Saa nähä koska kerkee vaihtamaan, mutta jollei kerkee, niin saa uus omistaja viiä mukanaan.

Niin, ja tänään tuli Supalta paketti, ja pian taakse vaihtuu ... ta daa... PORKKANAVILKUT :naama: Samointein jos samasa kuormassa tullu maskinritilä on parempi, niin vaihan senkin edustavampaan...

Eihän tätä kohta raaski enää hukatakaan... :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
passo

Viesti Kirjoittaja passo »

paljol myyt vanhat takavalot??
Vanja-eno
Viesti:

^minäpä soitan sulle tässä lähipäivinä. Hommaapa vielä alkuperäset porkkanavilkut eteen, niin saat nuo kirkkaat etuvilkutkin samaan nippuun. Tehään semmon kiva könttäkauppa.
® Mesen Porkkana-klubi
Vanja-eno
Viesti:

Jep jep, joulukuu lähestyy ja leima viilenee. Otin sitten vekottimen pois myynnistä kun tuumin etten ehkä itekkään alkais maksamaan paria tonnia yli 600tkm ajetusta Mesestä jossa on leimaa jälellä enää reilu 3 kk. Joten otetaan leima paperiin ja katotaan mikä on tilanne sitten. Toistaiseksi tuo on toiminut NIIN hyvin ettei oikeesti olis mitään järkeä myyä tuota, mutta kun en oo tottunu tuohon 250reen hitaaseen kiiruhtamiseen...
® Mesen Porkkana-klubi
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Vanja-eno kirjoitti:... Toistaiseksi tuo on toiminut NIIN hyvin ettei oikeesti olis mitään järkeä myyä tuota...
Tuohan se syndrooma näissä tietyn ikäisissä ja hintaisissa käyttöautoissa on. Jos koko ajan pidät autoa kunnossa niin että se joka päivä lähtee avaimesta eikä ikinä jätä välille ja on mukava ajaa niin silti myyntihetkellä sitä ei muisteta millään lailla - ja mistäs sen tiedät minkälainen se seuraava on? Itsellä on autot ainakin vähän aikaa omistuksen alkupäästä muuttuneet järjestäin paremmaksi kunnoltaan, kunnes jossain vaiheessa se saavuttaa tietyn "kulminoitumispisteen" ja sen jälkeen ei enää ihan joka naarmu jaksa jännittää :lol:
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”