Mersun korjailua ja uusia ongelmia

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Mersun korjailua ja uusia ongelmia

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Moro

Satalankun kanssa tuntuu riittävän remonttia: yhdestä ongelmasta ei tunnu pääsevän sitten millään ja muita ilmaantuu lisäksi aika ajoin..

Varsinainen pulmani koskee moottorista kuuluvaa outoa ujellusta, josta ohessa pari filmin pätkää. Ennen tarkempaa selostusta kerron vähän autoni tilanteesta yleensä.

Tällä foorumilla on puitu jonkin verran autoani vaivaavaa voimansiirron väljyyttä, josta voi lukea hakemalla keskusteluja nimimerkilläni. Kolmisen viikkoa sitten vian arvuuttelussa siirryttiin seuraavaan vaiheeseen, kun vaihdatin autooni kaksoismassavauhtipyörän (tehdasuusi alkuperäisosa Saksasta) samalla kiristeltiin etupyörien laakereita, vaihdettiin laatikkoon öljyt (mobil ATF220), tukikumi ja takatiiviste. Lisäksi vaihdettiin kardaaniin kannatinkumi laakereineen, sekä kiristettiin keskimutteria.

Remontin lopputuloksena todettakoon, että vaihteiden vaihtaminen helpottui hieman. Lisäksi varsin huomattavaksi yltynyt nytkyminen vaihdoissa väheni havaittavasti varsinkin hillityissä vaidoissa. Sen sijaan toisinaan vaihtaessa ja kaasua pumpatessa kuuluva metallinen kolahdus ja ryömittäessä kuuluva kolina etupäästä ei poistunut. Vaihteiston suunnalta kuuluu ulisevaa ääntä varsinkin hitaissa nopeuksissa kuten aiemminkin. Lisäksi vaihtaminen reilussa kiihdytyksessä (yli 4000 rpm) ei edelleenkään onnistu ilman todella epämiellyttävää nytkymistä. Nyt on siis suljettu pois vauhtipyörä, kytkin, kardaani ja melkoisella varmuudella peräkin. Jäljelle jää vaihteisto, jossa tuntuisi olevan jokin selittämätön väljyys. Väljyys aiheuttaa kytkintä käytettäessä ja kaasua pumpatessa kolahduksen, joka kuuluu siis vaihteiston takapäästä juuri ennen kardaanin kuminiveltä. Vaihteiston sisusta tarkemmin tuntematta en osaa itse sanoa, mikä siellä on rikki, mutta pitkittäissuunnassa tuntuu olevan väljää niin reilusti, että se tuntuu vaihdekepissä asti.

Sitten uuteen ongelmaan, josta mainitsin viestin alussa. Alla linkit videomateriaaliin.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZXB67u9N85E[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u4tIP9_mAcM[/youtube]


Vesipumpun kohdalla kuuluu varsin voimakas ujellus, kun auto käy tyhjäkäyntiä lämpimänä. Ääni kuuluu autoon sisälle asti, ja se häviää välittömästi kaasupoljinta hipaisemalla, kuten toisesta videosta voi tarkkaan kuunnellen kuulla. Kylmällä koneella ääntä ei kuulu, eikä myöskään aina lämpimänä.

Mikähän mahtaisi olla syynä em. ääneen? Vesipumppu on vaihdettu uuteen viime keväänä, noin 5 tkm sitten. Pumppu ei vuoda, eikä akselilla tunnu väljää. Tosin ei kyllä saisi noin uudessa pumpussa ollakkaan. Tuleekohan sitten ollenkaan vesipumpulta tuo ääni.? Ei millään kiinnostaisi rempata sitä uudelleen. Pumpun vaihto kesti näet neljä tuntia korjaamolla.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Katoppas ohjaustehostimen öljyt :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tehostimessa on kyllä öljyä, mutta ettei vaan olisi jopa hieman liikaa. Öljytason osoitin on hieman vaikeasti tulkittava, kun sen asema saattaa muuttua avattaessa säiliön kantta. sen vuoksi öljyä on saattanut mennä säiliöön hieman liikaakin, mutta voiko se aiheuttaa tuollaisen äänen. Sen ymmärtäisin, jos öljyn puute aiheuttaisi ääntelyä..
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Olikos tässä ASD, tai onkos tämä farmari :?:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

hihna luistaa :!:
laitappa beltti grippiä hihnalle, ni loppuu vonkumiset, ainakin sille kerralle :oops:
® Mesen linttaklubi
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Ei hinasta tule tuommosta ydinvoimalan vinkupärinää...ihme ääni..mutta melkolailla samanlainen joka oli mulla ku laturi poltti kääminsä ja ankkurissa oli käämien välit täynnä ihme sontaa ja metallitikkuja.

Jos se vesipumppuki vaihettu ni tuskin tulee siitä..jolloin jäis jälelle ohjustehostimen pumppu...asd...tai laturi.

Koskas siihe ohjustehostimeen on öljyt ja se pien suodin vaihettu :?: :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

pupetti kirjoitti:Ei hinasta tule tuommosta ydinvoimalan vinkupärinää...
hmm :roll: oletkos varma, meinaan samanlainen ääni tulee omasta konehuoneesta ja hiljenee, kun heittää ainetta hihnalle :!:
se olis halpa kokeilu, mutta tosiaan vika voi myös olla muualla :oops:
ittellä tekee ainakin sellatta :evil:
® Mesen linttaklubi
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Jos hihna "huutaa" ni se luistaa tai on liika kireellä..ja kyllähän se voi tuollasen ääne tuottaa ja sen saa selville sillä ku ruikkii muutaman pisaran vettä hihnapyörälle..ei hihnalle vaan pyörälle missä se menee..jollei sillä hiljenbe ni tekee saman laturin pyörälle..jos sillä hiljenee ku se 1 tippa kuitenki menee laturiin ni siinä se..ja laturiin EI kannata ruikkia mitään palavaa öljyä eikä muuta vastaavaa...se roihahtaa sitte yhtäkkiä kesken ajon ja palaa koko laturi ja vähän muutaki..kuvia on lehdet pullollaan moisista kokeiluista, 6 viikkoa sitte yhen sellasen sammutin työpaikan pihassa ja toinen sammutettiin pesuhallissa..mutta se oliki raskoneen vika se ja kyseessä 4kk vanha "kaania" jolle oli tehty joku vinkumisen lopettamis huolto :shock:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

hööh :shock:
no eipähän mulla oo vielä palamaan ykskään sen takia syttyny...
onhan tuota tullu useempaamkin autoon laitettua, juurikin hihnan vinkumisen/ räpättämisen takia... tässä 10 vuoden aikana :twisted:
® Mesen linttaklubi
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Kyseessä on siis sedan malli, ei ASD:tä, eikä muitakaan herkkuja. Laturin hihna on vaihdettu toissa keväänä korjaamolla n. 7 tkm sitten, eikä sen kanssa ole muutenkaan ollut ongelmia. En usko, että ääni tulisi hihnasta. Korva paikallistaa äänen selvästi vesipumpun/tehostimen pumpun tienoille. Kyseinen vinkuna ei kuulunut esim. tänä aamuna kylmällä tai lämpimällä koneella. Se tuntuu ilmaantuvan ajoittain, mutta ennen tätä viikkoa en ole tuollaista ääntä kuullut, enkä sen vuoksi pidä sitä terveenä äänenä. Pienikin kaasun hipaisu siis eliminoi äänen, mutta se palaa heti tyhjäkäyntikierroksilla.

Jos katsotte tarkkaan ohjaamosta kuvattua videota, niin voitte ehkä huomata, että öljynpaineviisari "pilkkii" kuumalla koneella. Auto vuotaa öljyä kannen välistä, joten uskon mittarin hyppimisen ja huojuvan käynnin liittyvän kansipahvin vuotamiseen. Auto ei vuoda, eikä syö jäähdytinnestettä. En tiedä voisiko näillä olla mitään yhteyttä outoihin ääniin, tuskin kuitenkaan tuohon vinkumiseen. Ohjaustehostimessa on 2v/15tkm vanhat öljyt ja suodin.
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Nostetaanpa tätä aihetta jälleen esille. Topicin alussa mainittu ja videolta kuultava ulina on jälleen alkanut vaivata toistuvasti ilmojen lämmettyä. Ääni on edelleen paikallistamatta, mutta se kuuluu selvästi jostakin vesipumpun ja ohjaustehostimen tienoilta. Tuntuisi siltä, että enemmän vesipumpun suunnalta. Kylmällä koneella ääntä ei kuulu, mutta esimerkiksi töistä palatessani kone on täysin lämmennyt ja ujellus alkaa kuulua. Ujellus kuuluu vain, jos kone on täysin tyhjäkäynnillä. Samassa yhteydessä moottorin lämpötila alkaa hivenen nousta (lähemmäksi sataa astetta). Näin tapahtuu, vaikka olisi vähän pakkasta. Lämpöjen nosto ei ole dramaattista, mutta selvästi havaittavissa. Esimerkiksi nollakelillä liikennevaloissa seoisomisen jälkeen saattaa visko kytkeytyä liikkeellelähdön jälkeen. Lämpötila normalisoituu tyhjäkäynnillä 87 asteen tuntumaan, kun antaa hieman kaasua. Mikäli ujeltamisen käskeyttää antamalla hieman kaasua, se ei välttämättä kuulu heti uudelleen kierrosten laskettua tyhjäkäynnille. Auton sammuttamisen yhteydessä ujellus päättyy "parkaisuun", kun moottorin pyöriminen pysähtyy äkisti.

Itselle on tullut viime aikoina mieleen, että voisiko moniurahinnan kiristin jumittaa ja pitää tyhjäkäynnillä tuollaista vaikerrusta. Hihna itsessään ei ole kovin vanha, mutta kiristin lienee alkuperäinen. Jotenkin tuntuu, että jokin ahdistaisi vesipumpun pyörimistä, koska lämmöt nousevat ulinan kuuluessa. Vesipumppuhan on vaihdettu viime keväänä noin 10 tkm sitten. Laturia en osaa epäillä, koska ääni tulee selvästi moottorin toiselta puolelta.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Jos se on kiristin, niin kannattaa vaihtaa hetipian. Sen kiinnileikkaamisen jäljet eivät ole kaunista vaan kallista katsellla.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Tarkoitus olisi tilata piakkoin moniurahihnan hihnapyörät (välipyörä laturin yläpuolelle, sekä kiristimen hihnapyörä). Olen kuullut joidenkin puhuvan myös "keinun laakerista". Onko tuo keinun laakeri kiristinmekanismiin kuuluva laakeri vai mikä? Saako ko. osaa erillisenä ja jos saa, niin millä nimikkeellä osa löytyy esim. KL:n listoilta? En itse ole ainakaan löytänyt sellaista osaa varaosaliikkeiden listoilta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”