M103 ja voimasauhu

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

M103 ja voimasauhu

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli ongelmana voimasauhua lykkäävä 300TE.Dieselissähän se ei olisi mikään ongelma,mutta tuohon bensavehkeeseen ei syötön lisäys tunnu auttavan..

Ongelmahan tuli jo kerran viime syksynä,vika oli hetken ja poistui sitten itsestään..Auto alkoi nyt sitten samallalailla oireilemaan.Mustaa tulee putken täydeltä ja auto ei vaan loppujen lopuksi jaksa pysyä edes käynnissä.Ainakin viimeksi auto toimi kylmänä hyvin,mutta heti lämmetessään alkoi bensan saanti olemaan kohdallaan.Tai ainakin kuvittelen vian olevan seoksissa,auto käy koko ajan kaikilla,tuntuu vaan tukehtuvan bensaan.

Vika "korjaantuu" nykäisemällä EHAN(musta boksi määräjakajan kupeessa)liittimen irti.Tietenkään seokset eivät ole kohdallaan,mutta toimii kuitenkin.Minkään muun liittimen irroitus ei vaikuta mitään,tai ainakan tuohon vikaan.Lambdan liittimen irroituksellakaan ei ole vaikutusta.NÄIN ollen olen ihan itse :lol: päätynyt siihen tulokseen että vikana on joko tuo EHA,tai sitten boksi antaa mitä sattuu tietoa EHAlle.

Pystyisiköhän Tuota EHAlle tulevaa tietoa jotenkin mittaamaan,tai siis pystyy varmaankin kun tietäisi minkälaista införmaatiota sieltä pitäisi tulla.eli ?.

Vai mikähän tuolla on..Tietenkin vikana pohjimmiltaan on se että se on bensa :roll: Järkevin korjaus voisi olla vaihtaa tiisseli pellin alle...
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ja virranjakajan kansi on varmasti kunnossa. :roll:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kokeile ilman ilmanputsaria. :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jakajan kansi on uusi,ja koko ajan noita johtoja nykiessä ilmanputsari olikin poissa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jotkut läpän vivut saattaa jumittaa. Lisäilmaluisti tai se läppämekanismi. Rasvaa kehiin. :lol: Nämä oli vaan heittoja ei asiantuntemusta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jotenkin en usko vipujenkaan jumiutumiseen..EHAn johto irti,auto käyntiin,käy hyvin,mutta kun yrittäkin laittaa liitintä paikalleen niin sammuu.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Lämpöantureissa jotain matoja :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Lämpöanturi on uusi.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

AM kirjoitti:Lämpöanturi on uusi.
Myös imuilman lämpöanturi?
Jostain löytyi sillekin vastusarvoja, ei ny vaan muista mistä :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jani kirjoitti:
AM kirjoitti:Lämpöanturi on uusi.
Myös imuilman lämpöanturi?
Jostain löytyi sillekin vastusarvoja, ei ny vaan muista mistä :roll:
Just tätä imutuutissa olevaa anturia meinasin tuolla aiemmin. :D Eikös se määrää aika pitkälle paljonko sitä huikkaa annetaan... :roll: Vai annetaanko ensinkään, vaiko se 5 sekuntia. :shock:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

HVM kirjoitti:Just tätä imutuutissa olevaa anturia meinasin tuolla aiemmin. :D Eikös se määrää aika pitkälle paljonko sitä huikkaa annetaan... :roll: Vai annetaanko ensinkään, vaiko se 5 sekuntia. :shock:
Aika pitkälti sekin vaikuttaa.
Käsittääkseni kuitenkin tuo moottorin lämpöanturi kuitenkin on tärkeämmässä osassa.
Kylmäkäynnistys-suutin tosin KE-jetissä ei toimi kuin startattaessa (olipa outo sana) :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Dodii,uusi päivä ja samat kujeet.Eli ei auttanut yön yli pihassa makailu.Ei toimi vieläkään.Itsellä sen sijaan hieman muistui paremmin mieleen viime syksyltä samanvian aikaiset "tutkimukset".Eli viimeksi kun auto sammui,oli ainoa apu(eha:n johdon irroittamisen lisäksi)se että kaatoi bensaa suoraan lautasen päälle. :shock: ELI,sen mukaan katkaisee jostain syystä bensansaannin kokonaan...Omituista,luulin että tuo eha vain hienosäätää seoksia.Vian alkaessa siis ensin saa tajuttomasti bensaa ja sitten loppujen lopuksi pensan saanti loppuu kokonaan...Ei jymmärrä,aivan omituinen laite.

Pitääpä hieman metsästellä noita antureiden arvoja,jospa niitä hieman tarkistelisi.Helpointa tietenkin olisi viedä pirssi korjaamolle,mutta vimeksikin sitä miettiessä auto alkoikin toimimaan...Ja mitäpä ne enää toimivasta vikaa löydä..

Ja hieman valohoitoa ajattelin antaa jos ei muu auta.Akun kenkä irti joksikin aikaa,jospa siitä taas viat häviäisi :lol:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuo eha käsittääkseni katkaisee syötön moottorijarrutuksessa :roll:
Mitenkäs se mikrokytkin toimii vivustossa?
Tosin liikaan bensan saantiin tuolla kytkimellä ei liene vaikutusta.
Saattaisi hyvinkin olla siinä EHA:ssa vika.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuon moottorijarrutuskenhan ei pitäisi katkaista bensansaantia pienillä kierroksilla,muutenhan ei oikein pysysi käynnissä tyhjäkäynnillä...?Ja EHA tekee muutakin,säätää seoksia lambdan mukaan jne.Mitähän kaikkea liittyy tuohon ehaan,mitkä kaikki anturit vaikuttavat sen toimintaan?

Äsken sitten kaivelin antureille arvoja ja hieman mittailin.Lämpötilaanturi toimii oikein,imuilmananturi näyttää vastukseksi äärentöntä jatkuvasti :roll: Ehalle menevältä liittimeltä ohjausvirta näytti olevan jatkuvasti 60mA,mikä toisen foorumin mukaan tarkoittaa sitä että bensan saanti on katkaistu..Imuilmananturin kerrottiin ohjaavan vain sytyn ajoitusta,joten siitäkään ei ole siis kysymys,ehkä.

Annoin sitten autolle valohoitoa,eli akun kengät irti ja odottamaan.Jonkun aikaa annoin auton ottaa aurinkoa ja kengät takaisin kiinni.JA hoplaa,auto toimii taas ehan johto kiinnikin :shock: :lol: Ehan ohjausvirtakin näytti nyt ihan jotain muuta,vaihteli tyhjäkäynnillä siinä 9-11 mA(jos oikein muistan) välillä...

Eli,johtuukohan jostain anturista,vai pimeeneekö boksilta muuten vaan järki aina välillä.Eipä tuo nyt niin vaarallista jos kerran puolessa vuodessa joutuu valohoitoa antamaan,tien päällekään ei jää kun ehan johdon ottaa irti :roll: No kyllähän tuohon nyt joku selitys ehkäpä on,ainoa vaan että mites sen löytäisi...

EDIT:NIIN ja se imuilmananturi ei toiminut vieläkään,ei tosin tunnu hirveämmin vaikuttavan mihinkään :? Voisihan sen titenkin vaihtaakin,kai sekin saisi toimia...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

AM kirjoitti:Tuon moottorijarrutuskenhan ei pitäisi katkaista bensansaantia pienillä kierroksilla,muutenhan ei oikein pysysi käynnissä tyhjäkäynnillä...?Ja EHA tekee muutakin,säätää seoksia lambdan mukaan jne.Mitähän kaikkea liittyy tuohon ehaan,mitkä kaikki anturit vaikuttavat sen toimintaan?
Juu ei pitäisi katkaista.
Siinä on vielä jollain lailla auton nopeuskin mukana.
Ainakin nopeusmittarin anturilta menee signaali myös ruiskun boksille.
Lienee tuokin syötön katkaisuun liittyvää :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Isännän kanssa pohdittiin moista että olisikohan vika ECU:ssa, eli virtamittari sarjaan ehalle. Ja kattoa että muuttuuko virta lämpimällä koneella kaasua polkastessa. Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella pitäisi virran olla aika nollissa, ja kaasua polkastessa pitäisi ottaa jonkun verran virtaa kun pudottaa alakammion painetta.

Ja jos ottaa virtaa lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä(eikä virta kasva kaasua polkastessa) niin voisi olettaa että on joku kivi menny ECU:sta 'naulaksi' .

Tämäkin on vain turhaa veikkailua, muttei mahdoton juttu kuitenkaan.

EDIT: siis okei, en lukenu koko triidiä kunnolla.

Joten tuosta 60mA virrasta päätellen siellä on 'syöttö' selällään kokoajan. Tyhjäkäynnilla kun sen ei lämpimänä pitäisi ottaa ollenkaan virtaa, eli silloin ei ole minkään asteinen 'rikastus' käytössä.

EDIT2: Ja vielä jatkuu, olisko mitään että ECU auki ja silmämääräinen tinausten tarkastus suurennuslasin kera.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin,jotain hämärää taitaa tuohon ecuun liittyä,eikös tuo akun kenkien irti pitäminen jotenkin nollannut sen.Nythän siis toimii.Viime syksynä ecun tutkin,enkä pikaisella tutkimuksella löytänyt mitään murtuneita juotoksia tms.

Omituista kyllä,vika alkoi viimeksikin samallalailla,seos tajuttoman rikas,kunnes ei jaksa enää käydä.Sitten kun on sammunut ei lähde enää käytiin kun ei saa bensaa,silloin siis ehalla virtaa tuo 60mA.Jotenkin tuntuisi liittyvän tuohon lambdaankin,kun teki viimeksikin vasta kun kone oli lämmin,eli silloin kun lambdan vaikutus seokseen vasta alkaa.Kuitenkaan lambdan liittimen irroitus ei vaikuta mitään.Joten itse lamdassa ei vika ole?Eli taas sormi osoittaa kohti ecua.

Tietenkin jos joku muu anturi pystyy aiheuttamaan tuollaisen täydellisen ecun sekoittamisen..voisihan olla jotain sellaistakin..aika arvailuksi menee,parastahan taitaisi olla kun saisi boksin liittimeltä kaikki tiedot ulos ja niitä sitten tutkimaan.Eipä vaan moista väliliitintä ole..eli korjaamohommia.Ainoa vaan että nyt kun vika pois niin...eipä sieltä mitään näykään.

Tosin jotain hämärää tuossa on viel'kin,nimittäin autoa on aina välillä vaivannut pieni nykiminen pienillä kierroksilla,varsinkin osakaasulla.Nykimistä ei ole aina mutta siloin tällöin esiintyy.Ja omituista tuossa nykimisessä on se että sitä ilmenee vain lämpimällä koneella,eli suurinpiirtein niillä lämmöillä alkaa kun lambdakin lähtee peliin mukaan.

Tällaista arvailuahan tämä on...Kun en itse oikein noista sähköhommista mitään ymmärrä,juuri ja juuri osaan yleismittarilla tökkiä liittimiin :lol:

Tulipa taas tarina :lol: m103:sen sielunelämä ei ole ihan niitä selvimpiä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”