Om 615-->om 617, moottorinvaihto proggis.

Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Om 615-->om 617, moottorinvaihto proggis.

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Elikkäs...
Mitä seikkoja tulee ottaa huomioon, kun moottoria vaihtaa?
Millä tuon moottorin nostaa nokalta pois? Taitaa painaa jonkin verran...
Tietty moottorin kuntokin tulee tarkastaa, purkamatta moottoria tuskin paljoa selviää, mutta puristuspaineet kun mittaa venttiilit säädettyinä niin ainakin jotain osviittaa saa. Käyntiäänikin kertoo varmaan jotain.
Ketjun kunto varmaankin kannattaa tarkastaa.
Syöttöpumpun ajoitus, tarkistus ja säätökin on varmasti hyvä tehdä, pumpun korjaus ja säätöohjeet löytyvät kyllä korjausoppaasta. Toinen asia onkin, riittävätkö ne mihinkään...
Kannattaako moottorin tukikumit vaihtaa uusiin?
Tarvitseeko koneen vaihdossa jotain erikoistyökaluja?
Tietty kytkimen tarkastus ja kunnostus tehdään samalla.
Startti ja laturikin on varmaan hyvä kunnostaa jos tarvetta.
Vesi, öljypumppu ja ohjaustehostinkin varmaan kaipaa tsiikausta.
Ovatko om615 ja om 617 moottorin Vesi, öljypumppu ja ohjaustehostin yhteensopivia keskenään?
Ja omia kokemuksia nimenomaan kaivataan. :wink:
Viimeksi muokannut Sami R, 04.6.2006 14:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä siihen nosturia tarvitaan, että saa koneen pois pellinalta. Tai ei välttämättä, kääntää auton kyljelleen ja avaa moottorin kiinnityspultit, pata tippuu ikäänkuin itsestään pois.

Itse olen nostanut koneen pois laatikon kanssa, OM617+5v laatikkokin mahtuu tulemaan, kun jäähdyttimen irrottaa.

Vaihtoon menee pakoputken etuosa, vaihteiston takakannake, vaihdevivuston tangot,kardaani, hehkurele, lämppärin letkut ja putki (voi myös väännellä sopivaksi). Kaasuvivustoa voi joutua muokkaamaan. Nuo nyt tuli eka mieleen tässä. Laturi, startti ja ohjaustehostimen pumppu (+ehkä kiinnikerauta tarvii vaihtaa) käy suoraan. Peräkin täytyisi vaihtaa 3,46:een.. Tuuletin on visko-tyyppinen OM617:ssa.

Moottorin +vaihteiston kumityynyt kannattaa vaihtaa samalla. Nokka saattaa olla matalalla moottorin vaihdon jälkeen, mutta sen näkee sitten..

Helpoimmalla pääsee, kun hommaa koko auton varaosiksi, mistä ottaa kaiken tarvittavan...

Ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvita. Öljypumpun käyttöakselin hela kannattaa tarkistaa :!: Jos se on kulunut, nii pumppu lakkaa pian pyörimästä :arrow: sirahtaa..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Noh, ainakin rahapussin pitää olla kunnossa( ei oo P.Aukisen hommaa )

Nosturi on hyvä, tai sitten kaivinkone, trukki tai joku muu vastaava aparaatti :idea:

Työkaluja tarvitaan tuhoton määrä ( luulisin )

Pirusti kaljaa janojuomaksi ( tai sitten jotain ihan muuta.. )

Ei muuta ku paljon tuuria mukaan, kyllä se siitä :shock: :D
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Halvin tapa on ostaa varaosaauto. Se on nähty niin monta kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Työkaluja on riittävästi.
Duuniakin on-->rahaakin pitäisi siis olla. :lol:
Kalja on edullista, mutta ei sitä viitti kiskoa, kun painavia kuormia nostelee.
-->Tulee rumihia.
Tilaa ei ole varaosa bilikalle, muutoin olisin jo pari ostanutkin. :evil:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mitäs vuosimallia tuo auto mihin koneenvaihto on suunnitteilla?Ajattelin vaan laatikoita kun ne on tietääkseni erilaisia 200d:n ja 300d:n välillä vuosimallista riippuen.Olen itse suorittanut omaan autoon tuollaisen operaation ja siinä nuo erot tuli esille vaikka osanluovuttaja autot oli samanikäisiä.200d:ssä oli alumiinikuorinen ja 300d:ssä valurauta kuorinen vaihteisto.Vaihteenvalitsin,kytkimen painelaakeri,ja tietysti vivustot oli erilaisia.200d:n etujouset tosin kantoivat lisääntyneen kuorman hyvin keula oli samalla korkeudella kuin ennenkin tosin jouset katkesivat aika pian tuon jälkeen mutta saattoi olla sattumaa.Niin unohin sanoa että molempien autojen vuosimallit oli 81 onkohan silloin ensinmäinen vuosikerta alumiini vaihteistolla varustettu 200d?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Om 617 kone on 70-lukulainen, omani on -81.
Saas näkee kuinka on yhteensopivuuden kanssa.
Jouset vaihdan myös 300D jousiin.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sitten niissä on myös erilaiset hehku systeemit koska 70luvun koneissa on lankahehkut ja 81 mallissa putkihehkut. ne lankahehkut tarvii kaikki releet ja johtosarjat kun on erilaiset tosin eipä niitä johtoja montaa ole :lol: Jos et ole jo hankkinut tuota 70 luvun konetta niin yritäppä löytää 80 lukulainen on muuten 8hv tehokkaampikin
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jos haluaa laitella vanhan mallista konetta, niin niihinkin saa pikahehkuja. Esim. Motonetissä oli ainakin Boschin sarjoja, joista voi olla apua.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

jari_w123 kirjoitti:Sitten niissä on myös erilaiset hehku systeemit koska 70luvun koneissa on lankahehkut ja 81 mallissa putkihehkut. ne lankahehkut tarvii kaikki releet ja johtosarjat kun on erilaiset tosin eipä niitä johtoja montaa ole :lol: Jos et ole jo hankkinut tuota 70 luvun konetta niin yritäppä löytää 80 lukulainen on muuten 8hv tehokkaampikin
Tehoa saa säätämällä lisää.
Ja hehku kun vain toimii, ei haittaa kumpi malli on kyseessä.
Johtosarjoista ei ole ollut puhetta, mutta eiköhän nekin löydy.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

jari_w123 kirjoitti:Mitäs vuosimallia tuo auto mihin koneenvaihto on suunnitteilla?Ajattelin vaan laatikoita kun ne on tietääkseni erilaisia 200d:n ja 300d:n välillä vuosimallista riippuen.Olen itse suorittanut omaan autoon tuollaisen operaation ja siinä nuo erot tuli esille vaikka osanluovuttaja autot oli samanikäisiä.200d:ssä oli alumiinikuorinen ja 300d:ssä valurauta kuorinen vaihteisto.
Kyllä wanhan Om617:n jatkoksi sopii alulaatikko, kun hakkaa yhden ohjaintapin sisään ja jättää pultin tai kaksi pois :roll: Noinkin on tehty joskus... Asiallisempi konsti on vaihtaa vauhtipyöränkotelo sopivaan..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Juu, ei mitään epäasiallisia virityksiä tulla laittamaan.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Sami R kirjoitti:Johtosarjoista ei ole ollut puhetta, mutta eiköhän nekin löydy.
Johtosarjat (hehkureleet) saat messiin. Mitäpä niillä meikäläinenkään tekis?

Pakkaset lähtee niin käydään käynnistelemässä ja lumien lähdön jälkeen uskaltaa siirtää purtettavaksi.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Oukkei!
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuossa ylempänä kun jarski kirjoitti että vaihteiston takakannake, vaihdevivuston tangot ja kardaani pitää vaihtaa myös, kun vaihtaa koneen.
Luovuttaja autossa on 5-vaihteinen aski ja omassa on 4-vaihteinen tarviiko tosiaan erimittaisen kardaanin ja nuo muut vivuston osat, kun vaihteisto pysyy samana? Tuleeko moottori siis paljonkin taaksepäin? Mites onko tuo wanhemman mallin syöttöpumppu muutoin samanlainen säätää, kuin tämä uudemman mallinen w123 pumppu? Löytyykö siis ne samat ruuvit sieltä kannen alta? Ahtaampaa ainakin on. Paljonko ohjekirja ilmoittaa wanhemmalle w123 300D koneelle maksimikierroksia? Uudemmalle 5300 rpm. Moottorin sisäpesu kiinnostaisi myös, mutta onkohan kuinka turvallista?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä ne tarvii eri mittaiset olla kun tuo 300d moottori tulee kuitenkin yllättävän paljon taakseppäin.Elikkä vaihteiston takapalkki,vivustot,kardaani,vaihteiston taka kumityyny.Nämä ainakin tarvitaan niinkuin jarski sanoi tai tehdään itse sopivat osat.Pumpusta en osaa sanoa mitään koska ei ole ollut tuota vanhempaa pumppua.Forte aineella kärsii tehdä sen öljytilan puhdistuksen mutta metriäkään ei saa ajaa kun aineet on koneessa ja kierrosluku kannattaa pitää noin 1500 kierroksen paikkeilla ettei paineet laske liian alas.Omaan koneeseen olen tehnyt 2 kertaa tuon käsittelyn eikä se ainakaan ole särkynyt.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
tommme
Viestit: 5
Liittynyt: 18.2.2006 15:34
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja tommme »

tuosa moottorin irrottamisesa menee noin 6 tuntia kun on asialliset työkalut ja laitteet.Ihte otin pystäristä koneen pois viime viikolla ja se oli nätti homma. :wink:
w123 300TD
w115 240D 3.0
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

tommme kirjoitti:tuosa moottorin irrottamisesa menee noin 6 tuntia kun on asialliset työkalut ja laitteet.Ihte otin pystäristä koneen pois viime viikolla ja se oli nätti homma. :wink:
Oho. Ei ole tarkoitus olla loukkaava tai epäasiallinen, mutta W123:n dieselkoneen nostaa vaihteistoineen ylös noin puolessa tunnissa, M102:ssa menee noin vartti pidempään. Takaisin asentamisessa suurinpiirtein saman verran. On helpompaa nostaa kone ja laatikko pakettina ja sitten vasta irrottaa toisistaan.
2106 "Superi"
240 "Smurffi"
740 Turbo "Bejbe"
2103 "Sipuli"
300 D
Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ahaa, pakettina siis. :)
Takasin laitto voikin olla hieman hitaampaa, kun jengi on täällä kirjoitellut, että joutuu vaihteiston kiinnikkeitä ja kardaania vaihtelemaan, vaikkakin vaihteisto pysyy samana ja perääkään ei vaihdeta. Hieman sekavaa vielä, mutta eiköhän tuossa jokin selko synny. :roll:
Eikös se kone tule sieltä eteenpäin, ei taaksepäin?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kone menee kyllä taaksepäin juuri tuon yhden sylinterin verran siksi pitää kardaanit sun muut vehkeet vaihtaa lyhyempiin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
tommme
Viestit: 5
Liittynyt: 18.2.2006 15:34
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja tommme »

se selevenee sillä että vaihat vajaapyttysen kardaanin etupään.
w123 300TD
w115 240D 3.0
Avatar
tommme
Viestit: 5
Liittynyt: 18.2.2006 15:34
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja tommme »

se pystäri onkin vähä eri homma ja yksin siinä hommasa menee pikkusen kauemmin kun kaksin.
w123 300TD
w115 240D 3.0
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

tommme kirjoitti:se selevenee sillä että vaihat vajaapyttysen kardaanin etupään.
Ahaa, elikkäs sellanen sitten hankintalistalle... :roll:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Sami R kirjoitti:
tommme kirjoitti:se selevenee sillä että vaihat vajaapyttysen kardaanin etupään.
Ahaa, elikkäs sellanen sitten hankintalistalle... :roll:
Nii, mikäs sulla nyt on siellä :roll:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kuten otsikosta näkyy, om 615:sen (200D) kamat nyt kiinni.
Elikkäs asia selevä. :D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nyt on 300d kone irroitettu ja viety remonttipaikkaan.
Meni 8 timmaa... :? PFHUUUH!
Ois sen varmaan nopeemminkin saanut siirrettyä, mutta liikuttelu moottorinnostimella upottavassa maassa ei ollut helppoa. Lavettiin sitominen oli myös taitolaji! Puhumattakaan kaikesta muusta hauskasta.
Ehjänä perille kyllä päästiin ja kuljetus kiinnitykset toimivat mainiosti.
Koneen remppaan tässä kesällä, ainakin kannen osalta, koko lohkoa en auki aio käyttää. Siihen taitaa palaa paalua jonkin verran. Pakosarjan ehjän alkuosan joudun hommaamaan ja ilmeisesti joitakin kiinnikkeitä ja muuta. Moottori kaipaa ensiksi pesua ja puunia.
Öljypohjakin on saanut osumaa, mutta käykö 200D pohja tohon?
Ens kuun puolivälissä(tilipäivä) ois tarkotus ruveta haalimaan osia ja muuta tuon koneen laittoa varten.
Perävälitystä en aio nyt vaihtaa, se jää myöhemmäksi.
Ainakin kiihtyy erimalliin...
Pumppua olisi myös tarkoitus hieman roplailla.
Etujouset joutuu myös vaihtamaan jämäkämpiin, leimalle.
Hommaa siis riittää! :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

200d:n peltipohja käy 300d koneeseen ne ovat samanlaisia.Suosittelen pitämään perävälityksen samana.Alkuun tuntuu että selkänojat katkeavat penkeistä kun polkasee näin ainakin omassa viritelmässä oli alkuun nyt tuntuu ettei kule mihinkään.Kokkolassa ainakin riitti 200d:n etujouset katsastukseen en vaihtanu niitä ollenkaan ja mainihtin oikein katsastus miehelle että en ole vaihtanut jousia.Konttorilta annettiin lappu johon piti veholta hakea vakaajien jousien vaihteiston yms. numerot ja esittää tämä todistus mistä selviää mitä on pakosta vaihdettu konttorilla.Mulle tuli rekisteri otteeseen 18% vaihdettuja osia.Onnea vaan koneen vaihto rojektiin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Kiitoksia tiedosta, kyllä se siitä etenee.
Paljonko sulla muuten kuluttaa satasella?
Tuo kardaanin välipala ja vaihteiston kiinnityspalat vieläkin mietityttävät.
Pitää mittailla mitalla ja ihmetellä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mun auto kuluttaa noin 9,5l satasella ajoi miten tahansa.Aluksi kulutus alkoi kasilla ja suorituskyky oli parempi kuin nyt.Kardaanin kans on varmasti helpointa kun hankkii jostain 300d:n alkuperäisen etupätkän kardaaniin mieluiten tietysti koko akselin koska ovat erilaisia muutenkin (mm paksuus).Vaihteiston takakannake on 200d:ssä kahella pultilla kiinni kun se 300d:ssä on neljällä.Kannake siis siirtyy "pykälän" taakseppäin eli joudut myös laittamaan ylimääräiset 2 mutteria sinne palkin sisään johon kannake tulee kiinni.Samoin joudut lyhentämään myös itse vaihdevivustoa 300d:lle sopivammaksi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jees. Pitääpä kysellä kartaania, jos vaikka sellainen kuukaudessa parissa löytyisikin jostain. 8)
Vivustot menee varmaankin hitsaamalla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”