M102 vs M111

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

M102 vs M111

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vähitellen kypsynyt ajatus siitä, jahka nyt okt saatais hankittua, et voisi ilahduttaa lankkua kunnostetulla motilla, yläkertahan tuossa tuli uusittua eikä isompaa remppaa nyt näköpiirissä ole, eli ajan ja ajatuksen kanssa olisi tarkoitus näperrellä konetta. Alunperin suunnitelmana oli hankkia samanlainen m102 2,3 kone mutta alkoi sitten kutkuttelemaan ajatus vähän uudemmasta.

Olen jäänyt siihen käsitykseen että auto ratkaisee, ts. 85 malliseen jos tuommosen m111 laittelis, ei uudempi moottori aseta uusia vaatimuksia päästöjen tai muiden suhteen?

Tarkoitus olisi jokatapauksessa jatkaa bensan sekä (kohtapuoliin) sytkän ohjausta megasquirtilla, eli ilmeisesti juuri kanta-auton iän perusteella siihen ei olisi esteitä?
Nykyinen 2,3 luovuttaa sen 136hp, ilmeisesti e200 antaa saman verran, e220 sen 150, 2,2 litranen oli suunnitelmissa. Toisaalta m111 koneita vilkuillessa jostain väykystä löytyisi m111 2,3 litraisenakin.

Tarkoitus olisi pitää voimansiirto suht nykyisellään, eli jatkona 722.4 loota, ei se ihan välttämättömyys sinänsä ole, kunhan ei ihan tolkuttomasti vaihteistoa varten tarvi sähköjä miettiä uusiksi.

Ja tarkotus nimenomaan pysyä neloskoneissa, paisuu kummasti projekti jos koko alusta pitäis uusia, vaikkakin suuremmat jarrut nyt vois ihan suosiolla joka tapauksessa laitella.

Ilmeisesti m111 koneiden ongelmat on liittynyt ennenkaikkea johtosarjoihin, vai olenko käsittänyt oikein?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei nelos koneissa. Kaapelit mätänee lähinnä kuumuudessa R6 ja V8 koneissa.

Minun mielestä m111 on hyvä ja kestävä moottori. Ja 220 saat uudella moottorin ohjauksella 170-180 hevosta 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Vastaava projekti kiinnostais tehdä itselläkin jos ei olis lankku käyttöautona... mutta ehkä jonakin päivänä senkin saa toteutettua.
Yhden vastaavan projektin tein aikoinaan B-mallin asconaan jossa tekniikka vaihtui 1.9l kaasarista 2.2l LE2-Jetronic ruiskuun.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Näyttäis äkkiseltään et m111 olis valmiina hukkakipinä, ei tarttis toiseen koneeseen triggeröintiä enää tehdä. Käyttöautona tuo itelläkin, mutta moottorin ku kasaa valmiiksi, tekniikan vaihto nyt sujuu viikonlopussa, megassa ku johdotukset valmiina, ei taida paljon tarvita orkkis johtosarjan kanssa pelata. Taitaa siinä olla valmiina kunnon kolminapainen TPS-anturikin, periaattes taitais vaatia korkeintaan megan liitinten vaihdon, paitti taitaa olla bosch kopioita nykyisetkin. Imusarja ja pa-puolikin taitais mennä muokkaamatta. Olikos noissa boschin suutimet, jostain oli tarttuvinaan silmiin et Siemensin palikoita olis käytetty.

Mahtaako eculla olla mitään tekemistä ilmastoinnin tahi automaattilootan kanssa? Oon suunnitellut et tuon ke-jetin boksin heivais tilaa viemästä. Jos sen m111 länttäis ilman omaa boksiaan, jos sillä ei varsinaisesti mitään tee tuon kanssa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

En usko. Pois vain.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Re: M102 vs M111

Viesti Kirjoittaja ou812 »

sv22 kirjoitti:Ilmeisesti m111 koneiden ongelmat on liittynyt ennenkaikkea johtosarjoihin, vai olenko käsittänyt oikein?
Mätiihän ne neloskoneissakin, ainakin joissain vuosimalleissa. Ex vm-1995 M111 2.2 oli kaikki johdot uusittu. Kone kesti ihan hyvin rapiat 300 tkm paitsi öljyä vuoti vähän jokalävestä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/5114812

mm tostahan nyt lähtis kivasti koko tekniikka, paaliin loput. Ei äkkiseltään irtomoottoreina tuommosia m111 2.2 litrasia löytynyt. Mikäs laatikko noissa on jatkona?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Megaskuirteissa on vissiin myös mahdollista ohjata sitä nokka-akselin säätöä? 200:ssa ei tainnut sitä olla mutta isommissa kyllä. Resonanssiläppä taisi olla vain kuutosissa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tjaa, tuohon nokka-akselin ohjaukseen pitänee perehtyä tarkemmin, onhan megassa lähtöjä joilla saattais onnistua, varsinkin jos ms1 päivittäis siinäkohdin. Toisaalta se 200 tuottaa sen saman 136 kuin tuokin, sillähän vallan pärjäis. Edelleen pääasiallinen tarkoitus on saada polttoainetaloutta mukavaksi, 124 sen verran painava ettei siitä ny rakettia saa millään.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

mulla vois olla msII v3 (black case) myynnissä,, ja siihen löytys rele"pyötä" ja välijohto..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

sv22 kirjoitti: Mikäs laatikko noissa on jatkona?
722.4xx oli Ceessä ja varmaan sama tuossa lankussakin, manuaaleista en tiiä...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verran pitkissä kantimissa projekti et ennenku on kone rempattu mennään vielä tolla 1.2 versiolla, kunhan nyt sais aikaseksi hankkia uuden syttymodulin, väärillä asetuksilla tuli käräytettyä nykyinen, toistaseksi vielä alkuperäsellä sytkällä mennään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ulkomaan sivuilta löytyi sellanen tieto, et se muuttuva ajoitus olis 2,3 litrases, eli ilmeisesti 111.974, mutta mitään puhetta en löytänyt et semmonen olis noissa 111.960/961 moteissa?

Suoraan googlella en nyt kovin kummoisesti löytänyt faktatietoa, olisko jollakulla linkkejä, vois perehtyä valmiiksi tarkemmin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joo, alfamerin korjausoppaastahan tuokin nyt aika selkeästi löyty ku vaan sen ymmärsi lukaista läpi, 2,2 on muuttuvalla ajoituksella.. Mutta se mikä ei selvinnyt on se miten se säätää, onko kyseessä on/off tyylinen ratkaisu vai onko säätö jokseenkin jatkuvaa? Ms1 pystyis ongelmitta ensimmäistä vaihtoehtoa ohjaamaan.

Miten paljon mahtanee olla muuten eroa konehuoneessa? Niinkin pienet asiat kuin et onko syyläri, ilmastoinnin putket sun muut miten erilaiset, pitääkö ihan kaikki vaihtaa? Tähän luettaneen mukaan myös johdotus, kuten startin ja laturin liittimet, kait ap-letkusto myös.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

johdotus on täysin eri.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

sv22 kirjoitti:Mutta se mikä ei selvinnyt on se miten se säätää, onko kyseessä on/off tyylinen ratkaisu vai onko säätö jokseenkin jatkuvaa? Ms1 pystyis ongelmitta ensimmäistä vaihtoehtoa ohjaamaan.
On-Off -tyylinen. Virrattomana se on myöhäisellä, virrallisena aikaisella. Aikaistus on normiversiossa välillä 1200-4300 rpm.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”