Webasto napista päälle ?
Webasto napista päälle ?
-98 E200cdi:ssä on webasto joka lähtee toimimaan kun auto käynnistetään, mikäli on tarpeeksi kylmää eikä laitetta ole napilla kytketty kokonaan pois toiminnasta.
Tämän epäilemättä tiestittekin, ainakin hän joka ehkä osaa vastata kysymykseeni:
Onko helppoa konstia kytkeä kyseinen orkkis webasto niin että sen saa erillisestä napista päälle auton ollessa sammutettuna ?
Tämän epäilemättä tiestittekin, ainakin hän joka ehkä osaa vastata kysymykseeni:
Onko helppoa konstia kytkeä kyseinen orkkis webasto niin että sen saa erillisestä napista päälle auton ollessa sammutettuna ?
Eikös se mene webastossa niin että tuollainen automaattiohjaus on kytketty 2 nastaan (virta). Sitten kellolta tuleva ohjauspiuha pitäisi kytkeä 1 nastaan niin webasto lähtee pöhisemään. Näissä ns. orkkiswebastoissahan on se juttu ettei kiertovesipumpulle ole ollenkaan ohjausta webaston toimesta, siihen tarvitaan muutama rele.
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
Heitetäänpä yksi harrastelija-arvaus lisää.
Ko. Zuheizer starttaa jännitteellä 3-pinnnistä, vesipumpun ohjausta ei ole, sisäpuhaltimen ohjausta ei ole. Jonninlaiset esilämmmitys muutosohjeet voin laittaa sähköpostilla.
Luulenpa että thermo topin (C / E / Z / P) 2-pinnistä löytyy vain väyläsignaalia k-line tai Can High. Venturissa on tässä kohtaa W-bus.
Ko. Zuheizer starttaa jännitteellä 3-pinnnistä, vesipumpun ohjausta ei ole, sisäpuhaltimen ohjausta ei ole. Jonninlaiset esilämmmitys muutosohjeet voin laittaa sähköpostilla.
Luulenpa että thermo topin (C / E / Z / P) 2-pinnistä löytyy vain väyläsignaalia k-line tai Can High. Venturissa on tässä kohtaa W-bus.
Satutko Tapio muistamaan piuhan värin?tapio89 kirjoitti:Webaston poiskytkentänapilta menee suora johto webaston herätepinniin. Vinkvink.
Make
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
S211 E280 cdi -07 automat
W903 316 pitkä&korkea -06 automat
Entiset:
S210 E320 cdi -01 automat
W202 220 D -97 automat
W220 S320 cdi -01 automat
W210 E220 cdi -01 automat
W124 300D -87 man -> automat
W123 200D -79 man
Kävin nyt mittailemassa. Webaston poiskytkentänapin alla viisi johtoa. Kun virran laittaa on asentoon, niin Sininen-Musta johtimeen tulee virta. Ja kun auton käynnistää ja webastokin lähtee päälle tule virta myös Ruskea-Vihreä ja Punainen-Sininen johtimiin. Miten noihin pitäisi kytkentä tehdä, että saisi tehtyä köyhän miehen nappi-webaston, jotta voisi ees manuaalisesti käydä laittamassa webaston päälle. On autossa lohkolämmitinkin, mutta aina ei ole mahdollisuutta laittaa autoa roikan päähän ja ei nyt just ole varaa sijoittaa 400e valmisasennukseenkaan.
Edit* selvitin ite jo
Eli napin Sin-Pun johtimeen ku täräyttää +12v niin webasto lähtee käyntiin. Mutta toinen kysymys. Onko kiertovesipumppua mahdollista saada jostain johtimesta kabiinin puolelta päälle (esim. rest nappiin virtaa?) vai joutuuko vetään releen kautta vesipumpulle suoraan virran?
Sieltä rest-napin takaa lähtee johtonippu. Osaisko joku sanoa minkä väriseen johtoon voisi virran syöttää niin saisi rest toiminnon päälle samalla napin painalluksella kun kytkeen webastonkin päälle? Eikös tämä rest toiminto laita myös kiertovesipumpun ja puhaltimen samalla päälle?
( Nämä johdon värit siis etsin W202 cdi:stä -99, joten en mene vastuuseen onko kaikissa samoin )
Edit* selvitin ite jo
Eli napin Sin-Pun johtimeen ku täräyttää +12v niin webasto lähtee käyntiin. Mutta toinen kysymys. Onko kiertovesipumppua mahdollista saada jostain johtimesta kabiinin puolelta päälle (esim. rest nappiin virtaa?) vai joutuuko vetään releen kautta vesipumpulle suoraan virran?
Sieltä rest-napin takaa lähtee johtonippu. Osaisko joku sanoa minkä väriseen johtoon voisi virran syöttää niin saisi rest toiminnon päälle samalla napin painalluksella kun kytkeen webastonkin päälle? Eikös tämä rest toiminto laita myös kiertovesipumpun ja puhaltimen samalla päälle?
( Nämä johdon värit siis etsin W202 cdi:stä -99, joten en mene vastuuseen onko kaikissa samoin )
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Kyllä toimii hienosti Laitoin napin josta syötetään +12v virta tuolle sin-pun johtimelle. Sitten vaan painaa erikseen rest-nappia niin avot... n. 10min jälkeen ku kävin käynnistääs auton (-5 astetta pakkasta) niin auton sisätila lämmin ja moottori lämmöt jossain 60-70 asteen hujakoilla Mii laik. Vieläku tosiaan sais kaikki yhden napin taakse ( eli pitäis saada tietään minkäväriseen johtoon tuon rest napin herätevirta tulee ) tai sit toinen variaatio olis ottaa rest-napin virrasta ryöstö tuonne webaston herätteelle (eli mittaa vaan mihin johtoon tulee +12v kun painaa rest nappia) sittenhän se olis täysin originaali napein toteutettu
Olisiko ketään joka osaisi suoraan sanoa mihin johtimeen tulisi virta kun rest nappia painaa, niin säästyis vähä purkamiselta.
Olisiko ketään joka osaisi suoraan sanoa mihin johtimeen tulisi virta kun rest nappia painaa, niin säästyis vähä purkamiselta.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Mulla tuli -00 väykys 6 johtoo tohon katkaisimelle.
Neljään tuli 12v ja yhteen 5v auto käynnissä.
Mistään noista 12voltin johdoista en webastoa saanu käyntiin, vaikka webasto täysin toimiva..
Olisko toi kytkin pelkästään sille sähkövastukselle eikä ollenkaa webastolle.
Ja mikähän toi 5voltin johto mahtaa olla?
Neljään tuli 12v ja yhteen 5v auto käynnissä.
Mistään noista 12voltin johdoista en webastoa saanu käyntiin, vaikka webasto täysin toimiva..
Olisko toi kytkin pelkästään sille sähkövastukselle eikä ollenkaa webastolle.
Ja mikähän toi 5voltin johto mahtaa olla?
Tuo minuakin kiinnostaisi, etenkin nyt kun kunnon pakkanen saapui. Jos näitä asioita on käsitelty jo aiemmin niin potkaistaa kohti oikeaa keskustelua.tomiso kirjoitti:Kuinkas onnistuisi manuaali-ilmastoituun facelift väyryseen tämä homma? Siinä ei tuota rest-nappia ole?
Näin uutena foorumilaisena en ole jaksanut kahlata kaikkea läpi.
Muutenkin taidan olla kaikesta aika lailla jäljessä, kun ensimmäinen MB:ni on syksyllä hankittu vm. 96 290TD. Muut on ilmeisesti nuo mallit jo hylänneet, mutta mulla näin keltanokkana on vielä joku perverssi(?) mieltymys siihen ja hyväkuntoisena (= vähänruosteisena ja vähän ajettuna) ajattelin antaa sille vielä mahdollisimman paljon käyttöaikaa.
Jospa siis saisi tuohon webastoon jonkinlaisen ohjauksen. Nyt kun ei ole napin nappia.
Alimmainen nappi niistä kolmesta, sisäkierronnappi on tämä sama. vasemmassa laidassa nappia merkkivalo sisäkierrolle ja oikeassa laidassa merkkivalo rest-toiminnolle.tomiso kirjoitti:Kuinkas onnistuisi manuaali-ilmastoituun facelift väyryseen tämä homma? Siinä ei tuota rest-nappia ole?
Ainaki kaikissa näkemissäni facelifti väyrysissä on ollut tuo rest-toiminto..
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Kris kirjoitti:Kyllä toimii hienosti Laitoin napin josta syötetään +12v virta tuolle sin-pun johtimelle. Sitten vaan painaa erikseen rest-nappia niin avot... n. 10min jälkeen ku kävin käynnistääs auton (-5 astetta pakkasta) niin auton sisätila lämmin ja moottori lämmöt jossain 60-70 asteen hujakoilla Mii laik. Vieläku tosiaan sais kaikki yhden napin taakse ( eli pitäis saada tietään minkäväriseen johtoon tuon rest napin herätevirta tulee ) tai sit toinen variaatio olis ottaa rest-napin virrasta ryöstö tuonne webaston herätteelle (eli mittaa vaan mihin johtoon tulee +12v kun painaa rest nappia) sittenhän se olis täysin originaali napein toteutettu
Olisiko ketään joka osaisi suoraan sanoa mihin johtimeen tulisi virta kun rest nappia painaa, niin säästyis vähä purkamiselta.
eli et saako sen ohjattua tuolla rest napilla.. mistä johdostas vois varastaa virtaa nii et sais restin kans toimaamaan. ton tohisijan?
Vaihtui tuo auto ennenku ehdin mittaileen, nyt on Vito w638 alla ja varmaan siihen teen tään saman jutun, mutta tuskin sit johdot on enää samat. Mutta siis 100% varma olen että saa ohjattua tuolla rest napilla, sillä täytyyhän sinnekin jonnekin johtimeen virta tulla.... ei se nyt tyhjällä ilmallakaan voi mitään ohjata. Ja kun tuo ei tosiaan tarvi kuin sen herätevirran ryöstää vaan sieltä...
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Kyllä se mulla vajaan kuukauden päivät oli käytössä ja toimi täysin moitteetta. Ryöstin sen +12v mankan takaa. Oli helppo tuoda yksittäinen johto sieltä Senkin vuoksi olis vaan hyvä saada tuon rest-napin taa, jottei unohtuisi sit painaa sitä Ja rest nappula sammuu automaattisesti ku käynnistää auton, niin ei unohtuisi päälle. Seinäjoen seudulla voin tarvittaessa vaikka asennella muidenki autoihin...
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
Hyvä pointti dealer. Tarvii tosiaan tuon diodin, jos ottaa rest-kytkimen takaa virran.
Mulla oli tossa w202:ssa semmonen valolla varustettu kytkin, niin oli kiva seurata aina missä vaihees webasto sammu ja lähti päälle. Tiesi et on webasto päällä jos kytkimessä palo valo vaikkei ollu päälle kytkettynä
Mulla oli tossa w202:ssa semmonen valolla varustettu kytkin, niin oli kiva seurata aina missä vaihees webasto sammu ja lähti päälle. Tiesi et on webasto päällä jos kytkimessä palo valo vaikkei ollu päälle kytkettynä
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=12925
vaikka tollanen 12v diodi... tehoa tossa ny ei hirveesti tarvi olla ku on pelkkä ohjausvirta.
vaikka tollanen 12v diodi... tehoa tossa ny ei hirveesti tarvi olla ku on pelkkä ohjausvirta.
Kaikki mutsit on milffejä, paitsi meidän mutsi...