W638 automaatti magn. venttiili

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

W638 automaatti magn. venttiili

Viesti Kirjoittaja pt »

Alkaa jo kohta koetella hermoa.

Alkuna se, että laatikkoon on huoltoliikkeen toimesta vaihdettu muutaman kerran öljyt ATF134 jotka eivät laatikkoon oikeat ole.

Nyt alkoi laatikko luistamaan ja vaihdatettiin oikeat öljyt Veholla, jonka seurauksena meni vikatilaan ja herjaa magn. venttiiliä..

No mutta, hommahan pitäisi saada jollakin tavalla nyt aluilleen.

Onko nuo venttiilit näissä vanhemmissa Vitoissa laatikon sisällä? Eli purkauttaako laatikon pois?

Lian/roskan pääseminen laatikkoon yksi mahdollinen aiheuttaja, mutta tuo ei nyt tässä toteudu.

Mutta mitähän nuo väärät öljyt on mahdollisesti tehneet laatikon elämälle?

Oliko uudemman ja vanhemman W638:n laatikot samoja?

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0384.jpg

Eli päästikö tällä perille sielun elämästä, Veskola?

Liittimet laatiko kupeessa?
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: W638 automaatti magn. venttiili

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän CDI moottorisen ja OM601 moottorisen ZF4HP20 lootan solenoidit yms. ole ihan samanlaiset. Niihin pääsee käsiksi kun avaa sen metallikannen, joka näkyy siinä konehuoneessa...taitaa olla jopa eräs Viton helpoimmista avattavista osista.

Itseltäni kun oli jäänyt erään solenoidin sähköliitin sisältä auki kun se vahvistettiin, meni sitten vikatilaan kun laatikko koitti vaihtaa sille vaihteelle. Kansi auki, liitin kiinni ja johan hymyilytti.

Mistä venttiilistä muuten on kyse, voisiko olla vain sähköjohto mennyt huonoksi eli pitää nostaa liitin kerran ylös ja laittaa takaisin. Kannattaa kuitenkin mitata noita resistansseja mitä kuvassa näkyy.

Öljynvaihto pitäisi tehdä huuhtelemalla jäähdytysletkusta niin tulee turbiinistakin se loppu 3 litraa ulos...kai ne sen Veholla tiesi ?

Linkin kuvaa tulkitaan siten että esimerkiksi nastasta 1 (valkoinen johto) pitää näkyä ~7,0 ohmia maata vasten. Sen nähdessä se ohjainboxi lienee tyytyväinen. #1 ... #6 on niitä magneettiventtiilejä, solenoideja tjms. Pyöreä liitin siinä lootan päällä kun kurkkaa konehuoneeseen.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Jossain vanhassa keskustelussa mersuforum:n puolella oli samaa ongelmaa, josta tuon kaavionkin löysin ja samalla tavalla ratkesi tässäkin.

Viidennen startin jälkeen alkoi toimia kuin uutena :D

Jää kaivamaan alitajuntaan, mutta ajellaan nyt viikonloppu ja katsotaan maanantaina lisää, tuon liki 1000km on sunnuntai-iltaan mennessä eilisestä ajettu.


Ei viitsinyt alkaa kysellä toimintatapoja, kun aika lyhyellä varoitusajalla ottivat auton työn alle. Onneksi Vito menee hyötyajoneuvopuolelle Vehoissa, niin yleisesti ottaen palvelutaso ja aukioloajat ovat todella mahtavia 8)

Aika monta paikkaa tuli soiteltua läpi ja öljynvaihtopaikat eivät hirveästi hommalle lämmenneet, yleiskorjaamoilla taasen oli jonot melko pitkiä..

Homma siis lähti käyntiin muutaman sadan kilometrin päässä kotoa, perheen kanssa kotia päin tullessa..


Kerran vielä vaihdeltava jossain kohden öljyt, talvella paremmin olisi aikaa tuota huoltaa, kun seisontaan menee joka tapauksessa.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Meillä onnistuu tuo loota öljyn vaihto jaosataan myös huuhdella jos on pakko nimimerkillä 15l valutin ja tuli viekin mustaa :shock: :lol:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

hotari kirjoitti:Meillä onnistuu tuo loota öljyn vaihto jaosataan myös huuhdella jos on pakko nimimerkillä 15l valutin ja tuli viekin mustaa :shock: :lol:
Tämä on ollut melkolailla maalausten lisäksi niitä ainoita hommia, jotka tullut ulkoistettua. Laiskuuttaan tulee vaihdatettua, jos omalla nosturilla ei tilaa ole, kun yleensä öljynvaihtopisteissä ei vaihtotyö ihmeitä maksa.

Mutta tämäkin siirtynee kokonaan otsikon alle, tekee itse.

Terveen väristä öljyä sieltä oli tullut, kuten edellisilläkin kerroilla, joten siinä mielessä ihan luottavaisin mielin..
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Motonetista saa valvolinen synteettistä öljyä, aikoinaan oli noin 10€/litra, joka toimii tuossa laatikossa.

59-0202 tänään 12,90€/l
turpo
Viestit: 57
Liittynyt: 02.1.2006 22:26
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja turpo »

oma 638 vito koki saman. eli huollossa laatikkoon perus atf oöljyt ja alkoi luistamaan niin pirusti. tän jälkeen toiseen huoltoon josssa laatikosta huudeltiin läpi 20L kannu mersun öljyä ja eikun ajoon kesti pari päivää ennenkuin alkoi pelata normaalisti. varooksi vaihdatin öljyt vielä kertaalleen ja sen jälkeen pelannut moitteetta.
316 sprintteri oli. nyt 112 vito, 115 vito, 2 kpl 319 sprintteri ja 300GD . eiköhän sitä nuilla kelpaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Voimansiirto”