Renkaiden sisäreunan kulumisesta
Renkaiden sisäreunan kulumisesta
Ongelma: Auto W220 320cdi, kaikki neljä rengasta kuluivat noin 10000 km ajossa sisäreunalta (5 cm leveydeltä) lähes sakkokuntoon ja osa laikuittain sisäreunalta kankaille. Voisiko kuvitelmani kulumisen syystä pitää paikkansa: ajoin koko ajan airmaticilla säädettynä sport1 asennossa. Siis jousto jäykistyi ja auto laski noin 2 cm alaspäin --> kuvittelen, että tällöin renkaat harittavat tien puolelta (alapuolelta) ulospäin ja yläreuna on sisempänä - ja tällöin sisäreunat kuluvat. PITÄÄKÖ TÄMÄ KUVITELMA PAIKKANSA? Vai miksi renkaat kuluivat noin nopeasti? Jo keväällä renkaiden sisäreuna oli himpun (ehkä 1 mm) kuluneempi. Talvirenkailla (nastat) ajoin myös sport1-asennolla ja noin 15000 km - eikä renkaat kuluneet yhtään poikkeavasti. Edellisenä kesänä ajoin Saksan kitkarenkailla enkä huomannut mitään poikkeavaa. Ajotapa oli välillä normaaliasetus ja välillä sport1. Miten muuten kaikkien renkaiden kulmat olisivat voineet muuttua tasaisesti renkaita kuluttaviksi?
yst tv. JoSaa
yst tv. JoSaa
ENTISET:
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
Kyllä varmasti tuo on ainakin osasyyllinen kulumiseen Mutta minä en kyllä ole havainnut alustan painuvan alemmas kummallakaan "sport" asennolla, ainoastaan jäykkyydessä on eroa
....mutta, autohan laskee ajossa asteittain alemmas nopeuden mukaan ja jos keskinopeus lähentelee jatkuvasti +130km/h, niin silloin mennään kokoajan lähes öljypohja asfaltissa Huomasin vain tuon, kun minulla on autoa madallettu "väärin" staarilla ja kuvittelin auton tajuavan olevansa alempana jo valmiiksi, mutta kerran yhtenä kesäyönä yksin pohojammaan lakeuksilla matkatessa tuli polkaistua yksi suora vähän kovempaa, huomasin auton kulkevan TODELLA matalia....eli kun on madallettu useita senttejä, vetää auto kuitenkin itsensä vielä tuosta monta senttiä alemmas alkuperäisten nopeus/korkeus asentojen mukaan Eli pyöränkulmat tuossakohtaa jo jotain aivan uskomatonta! (mennään enää vanteiden sisäreunoilla)
....mutta, autohan laskee ajossa asteittain alemmas nopeuden mukaan ja jos keskinopeus lähentelee jatkuvasti +130km/h, niin silloin mennään kokoajan lähes öljypohja asfaltissa Huomasin vain tuon, kun minulla on autoa madallettu "väärin" staarilla ja kuvittelin auton tajuavan olevansa alempana jo valmiiksi, mutta kerran yhtenä kesäyönä yksin pohojammaan lakeuksilla matkatessa tuli polkaistua yksi suora vähän kovempaa, huomasin auton kulkevan TODELLA matalia....eli kun on madallettu useita senttejä, vetää auto kuitenkin itsensä vielä tuosta monta senttiä alemmas alkuperäisten nopeus/korkeus asentojen mukaan Eli pyöränkulmat tuossakohtaa jo jotain aivan uskomatonta! (mennään enää vanteiden sisäreunoilla)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
-
- Viestit: 317
- Liittynyt: 25.5.2008 9:48
- Paikkakunta: Raisio
Jos Sport alusta on sinulla yhtäjäykkä kuin omassani niin.... Kova äijä. Tulee ihan madallettu amis auto mieleen, eikä S luokan mersu. Meno ei ole ihan niin pehmeää enää..
Viimeksi muokannut Autofiksari, 28.8.2013 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuulilasin vaihto ja tuulilasin korjaus Turussa ja Raisiossa.
www.tuulilasikorjaamo.fi
www.123tuulilasi.fi
www.tuulilasikorjaamo.fi
www.123tuulilasi.fi
- En ole itse havainnut tuota auton laskua sport1 ja 2 säädössä, mutta tietolähteet mersuforumilla ja mese.fi:ssä väittävät auton laskevan noin 2 cm sport1- asennolla.
- Niin renkaat autossa on, niin kesä kuin talvi 225/60R16". Kuluneet kesäkumit oli Hankook Optimot (tuli saksan tuliaisina auton mukana). Nyt ostin Michelin EnergySaverit. Ja seuraan nyt kyllä tarkasti miten mahdollisesti lähtevät kulumaan ja jousituksen jäykkyys on comfortilla.
- Sport1 asento saa auton myös selvästi jäykemmäksi tämänkin kokoluokan renkailla kuin comfort asento (vrt. matalaprofiili ed. viestit).
- Tuo aurauskulma-asia kyllä mietityttää - pitää heti lähteä kulmien säätöön, jos huomaan vääränlaisen kulumisen merkkejä.
- Niin renkaat autossa on, niin kesä kuin talvi 225/60R16". Kuluneet kesäkumit oli Hankook Optimot (tuli saksan tuliaisina auton mukana). Nyt ostin Michelin EnergySaverit. Ja seuraan nyt kyllä tarkasti miten mahdollisesti lähtevät kulumaan ja jousituksen jäykkyys on comfortilla.
- Sport1 asento saa auton myös selvästi jäykemmäksi tämänkin kokoluokan renkailla kuin comfort asento (vrt. matalaprofiili ed. viestit).
- Tuo aurauskulma-asia kyllä mietityttää - pitää heti lähteä kulmien säätöön, jos huomaan vääränlaisen kulumisen merkkejä.
ENTISET:
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
W 115, 220d
W 123,200d
W 201,190 E
W 202,220d
W 203,220cdi
W 201,190d,vm. -89, vv.02-16
W 220,320cdi,vm. -03, vv.12-18
Nykyiset:
W 212, 220cdi BlE vm.-10, vv. 18-
W 221, 350cdi Ble vm.-10, vv.21-
Mielenkiintoista....nimittäin ainakin nämä kaksi W220 mitä minulla on ollut, ei kumpikaan laskenut milliäkään vakiosta siirryttäessä sport asentoihin, mutta tosiaan jäykkyys muuttuu.
Mutta jos nyt kuitenkin niin käy, että auto laskee alemmas, niin tottakai auraukset...tai eniten ehkä camberit muuttuu negatiiviseksi ja mitä enee laskee, sitä enemmän sisäreunoilla mennään! Eli jos tarkoitus ajaa jatkuvasti alempana kuin oletus on, täytyy kulmat säätää kohilleen uudella korkeudella (toki säätöjä joutuu tekemään, jos ajaa jatkuvasti sillä "off-road" asennolla jossa kurkotellaan kuuta )
Minulla on kesätassuina edessä 245/45-19 ja takana 275/30-19 rengastus ja kuluu todella tasaisesti madalluksesta huolimatta, kun on kulmat säädetty ammattilaisella kohilleen...ehkä tasaisimmin kuin yhdessäkään muussa autossani aiemmin
Mutta jos nyt kuitenkin niin käy, että auto laskee alemmas, niin tottakai auraukset...tai eniten ehkä camberit muuttuu negatiiviseksi ja mitä enee laskee, sitä enemmän sisäreunoilla mennään! Eli jos tarkoitus ajaa jatkuvasti alempana kuin oletus on, täytyy kulmat säätää kohilleen uudella korkeudella (toki säätöjä joutuu tekemään, jos ajaa jatkuvasti sillä "off-road" asennolla jossa kurkotellaan kuuta )
Minulla on kesätassuina edessä 245/45-19 ja takana 275/30-19 rengastus ja kuluu todella tasaisesti madalluksesta huolimatta, kun on kulmat säädetty ammattilaisella kohilleen...ehkä tasaisimmin kuin yhdessäkään muussa autossani aiemmin
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pyöränkulmista: Asteen pieleen säädetty camber (yläpuoli sisään) ei välttämättä tee mitään. Aste haritusta ja jo kaluaa sisäsyrjät niittoon. Hiven aurausta, hiven camberia, ohjeen mukaan ja hyvä on. Liika on liikaa ja syö renkaan lisäksi polttoainetta. Jos on laitettu matalanleveetä alle, niin ohjearvoista pitää vähän vähentää.
Jos rengas on alkanut kulua pahasti vinoon, se kuluu vinoon. Kuluneemmalla osalla on eri kehänopeus ja pienempi kantokyky, se siis sutii ja kuluu entisestään, vaikka kulmat säätäisikin kohdalleen.
Hiemankaan palakuvioiset renkaat alkavat herkästi kulua "hampaille" vapaasti pyörivällä akselilla, varsinkin jos ohjauskulmat ovat pielessä. Kannattaa säädättää kulmat ja siirrellä rattaita edestä taakse jos mahdollista ja turvallista.
Jos rengas on alkanut kulua pahasti vinoon, se kuluu vinoon. Kuluneemmalla osalla on eri kehänopeus ja pienempi kantokyky, se siis sutii ja kuluu entisestään, vaikka kulmat säätäisikin kohdalleen.
Hiemankaan palakuvioiset renkaat alkavat herkästi kulua "hampaille" vapaasti pyörivällä akselilla, varsinkin jos ohjauskulmat ovat pielessä. Kannattaa säädättää kulmat ja siirrellä rattaita edestä taakse jos mahdollista ja turvallista.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.