time attack
Viime kesän mennessä persiilleen ja korjaus projektin alkaessa kuvapläjäys ja pientä rapsaa.
Eli moottorin ongelmat olivatkin pahemmat kuin alunperin luultiin, runko- ja kiertokangenlaakereita mennyt useammasta kohtaa, purkuvaiheessa korjaaamolla rikottu yksi mäntä
Nyt pieni suunnittelu ja osien etsintä tauko....
mahdollisesti takomännät tilalle ja koneistus laakereille
Tai suoraan uutta vastaavaa konetta...
Eli moottorin ongelmat olivatkin pahemmat kuin alunperin luultiin, runko- ja kiertokangenlaakereita mennyt useammasta kohtaa, purkuvaiheessa korjaaamolla rikottu yksi mäntä
Nyt pieni suunnittelu ja osien etsintä tauko....
mahdollisesti takomännät tilalle ja koneistus laakereille
Tai suoraan uutta vastaavaa konetta...
Mun mielestä melkein kannattaisi korjata, jos vaan on varaa kampiakselissa hioa. Silloin tietää mitä saa. Jos nyt menet ostamaan "uuden" koneen niin se saattaa olla vielä huonompi kuin toi. Muutenkin racessa tuntuu hajoavan koneet jotka vielä kadulla menisivät 100tkm. Ennen kaikkea kun itse huolella tekee tietää, että kone on silloin kunnossa ja kestää.
Koneen osat eli lohko, kampura ja veivit viety koneistamolle hiottavaksi ja laakerointiin, männistä laitettu kyselyä muutamaan paikkaan. Tarkoitus olisi hankkia pykälän tai pari isommat ja porauttaa kone samalla. Jos sattuisi saamaan vielä vähän nostettua puristuksia jonnekin 11,5-12 nurkille niin pärjäisi pumppubensalla. Vielä pitää katsoa jos riittää rahkeet bensalinjaston ja syöttöpuolen uusimiseen, nokkiakaan unohtamatta.
Nettiauton puolelle pistetty siviilikalustoa myyntiin homman rahoittamiseksi.
1997 540ia
http://www.nettiauto.com/bmw/540/6068468
1992 6.2d 7hengen retkeily vani
http://www.nettiauto.com/chevrolet/chevy-van/6085965
Tarkoitus olisi hommata porukalla asuntoauto jossa vetokyky riittäisi trailerille ja olisi 6h makuutilat. ilmeisesti ensi kesä liikutaan time attack kisoissa kahden kilpurin voimin....
Nyt vain odotellaan vastauksia osista jos saisi samalla koneistamo käynnillä teetettyä myös porautuksen....
Lisätty 26.12 nahkapenkit laitettu myyntiin viewtopic.php?t=48879
Nettiauton puolelle pistetty siviilikalustoa myyntiin homman rahoittamiseksi.
1997 540ia
http://www.nettiauto.com/bmw/540/6068468
1992 6.2d 7hengen retkeily vani
http://www.nettiauto.com/chevrolet/chevy-van/6085965
Tarkoitus olisi hommata porukalla asuntoauto jossa vetokyky riittäisi trailerille ja olisi 6h makuutilat. ilmeisesti ensi kesä liikutaan time attack kisoissa kahden kilpurin voimin....
Nyt vain odotellaan vastauksia osista jos saisi samalla koneistamo käynnillä teetettyä myös porautuksen....
Lisätty 26.12 nahkapenkit laitettu myyntiin viewtopic.php?t=48879
tänään saatu chevy myytyä, joten huomenna männät tilaukseen ja ti soitto koneistamolle että lisähommia tiedossa porautuksen muodossa. Toivottavasti saan suunnittelemani männät suoraan team stadlerilta saksasta. Ainakin sähköpostittelun perusteella heiltä saa männät 12 puristuksille ja alkuperäisille kangille. kysyin myös race pack imupuolta, mutta oli sen verran hinnakas niinkuin oletinkin, että se jää vielä odottamaan pientä lottovoittoa..
Vihdoinkin projektia saa eteenpäin
Vihdoinkin projektia saa eteenpäin
Laji kiinnostaa ja ensi kesänä yrittäisin jopa osallistua kisaan tai pariin.
Kilpailujen sivuilta oli tosi vaikea löytää mitään kiinnostavaa tietoa, joten häiritsen kysymyksillä. Osaatko kertoa, miten ahveniston rataa oli muutettu klubiluokkalaisille. Tämä kiinnostaa, koska yritän arvioida oman suoritukseni tasoa ja kannattaako sinne tulla häpäisemään itseään
Kiinnostaa myös, minkälaisia kierrosaikoja olet itse saanut.
Kilpailujen sivuilta oli tosi vaikea löytää mitään kiinnostavaa tietoa, joten häiritsen kysymyksillä. Osaatko kertoa, miten ahveniston rataa oli muutettu klubiluokkalaisille. Tämä kiinnostaa, koska yritän arvioida oman suoritukseni tasoa ja kannattaako sinne tulla häpäisemään itseään
Kiinnostaa myös, minkälaisia kierrosaikoja olet itse saanut.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
en ole nyt varma millä puristuksilla männät tulee, kun tilauskuitissa lukee mercedes racing pistons 11.5-12. Noilla puristuksilla pitäisi pärjätä "pumppubensalla" ja nokat taitaa jäädä ainakin alkukesäksi alkuperäisiksi. Catcamsin ja dbilaksen kisanokkia olen haaveillut, mutta sitten joutuu vaihtamaan mys jouset, venttiilit ja lautasetkin. Joten kokeillaan tätä settiä nyt ensialkuun.. Timeattackista sen verran että sekaan vaan. Ajamalla ne ajat paranee. Mullakin on kaveri tulossa kadetilla kokeilemaan vaikka ratakokemusta ei ole juuri nimeksikään. Keilat on yleensä jossain nopeassa kohtaa leikkaamassa huippuvauhteja kun autoissa ei klubiluokassa ole kaaria ja autoissa max tw240 (?) renkaat, eli katusliksejä ei sallita. Ja jos jotakin muuta kysyttävää tullee ko. Kisoista niin laita kysymyksiä tulemaan. Koetan auttaa sen minkä osaan.
Sitä tarkoitin, että tuolla 12 rutulla varmaan pärjää pumppubensalla, mutta voiko silloin enää olla vakio nokat? Kauemmin auki olevat nokathan pienentää efektistä puristussuhdetta. Eli 12 puristukset on ihan erit 310 nokalla ja 260 nokalla käytännössä vaikka laskennallisesti ovatkin samat. Tietysti sen sitten huomaa jos nakuttaa.
Kannattaa vaan lähteä ajamaan. Se on ainoa tapa oppia. Eikä siellä yhtään F1 kuljettajaa ole, koska muuten ajaisivat jossain ihan muualla.
Kannattaa vaan lähteä ajamaan. Se on ainoa tapa oppia. Eikä siellä yhtään F1 kuljettajaa ole, koska muuten ajaisivat jossain ihan muualla.
on tässä pieni kylmä rinki perseenalla muutenkin miten ton padan kanssa käy. Imupuolen systeemit on vielä kokonaan avoinna, mutta parannusta olisi tarkoitus saada vaikkakaan en haluaisi raiskata alkuperäistä imusarjaa. Jos kaikki menee putkeen niin thaimaan reissulta olisi tarkoitus tuoda hieman kehitysosia mukana. Oletko jezze hyvä laskemaan imusarjan\ läppien kokotarvetta? Paljonkohan tuo 2.5 pata tarttee läppien tai imusarjan halkaisijaa ja mittoja 300hv saavuttamiseksi? En ole saanut mistään mittoja DTM:ssä aikanaan käytetyistä imusarjoista. Vaikka olihan niissä poraukset ja iskunpituudetkin ihan eri.... Muutenkin kiva rakennella kun on kroonisesti PA
tän linkin takana on tulossivuja timeattack kisoista, vaatii vaan vähän työtä verrata aikoja clubissa kun kaikki autot on samassa. alle 2.5 ja yli.
http://www.timeattack.fi/kilpailut/kilpailut-2013
osallistuja lista ja automerkit löytyy radalle.comin etusivulta
http://www.radalle.com/etusivu/
Itse avasin sivut vierekkäisiin välilehtiin ja katselin sillä tavalla. ja täytyy muistaa että molemmissa clubiluokissa on keilat hidastamassa, uudella botnialla keilat ja uusi shikaani käytössä...
kierrosajoista sen verran että tossa ekassa kisalinkissä on mun cossumesen aika 01:32.653, pari kierrosta ennen öljynpaineiden katoamista. parannetavaa jäi paljon. Botniallla ajoin lainakadetilla, molemmilla radoilla ekaa kertaa. Ahvenistolta on aika ainoastaan ratapäiviltä käsikellolla vanhalla 2.6 mesellä ja toyon r888, oliko 1.36.4 vai .38.4, muistivihko vieläkin kateissa kesäsen muuton jäliltä...
http://www.timeattack.fi/kilpailut/kilpailut-2013
osallistuja lista ja automerkit löytyy radalle.comin etusivulta
http://www.radalle.com/etusivu/
Itse avasin sivut vierekkäisiin välilehtiin ja katselin sillä tavalla. ja täytyy muistaa että molemmissa clubiluokissa on keilat hidastamassa, uudella botnialla keilat ja uusi shikaani käytössä...
kierrosajoista sen verran että tossa ekassa kisalinkissä on mun cossumesen aika 01:32.653, pari kierrosta ennen öljynpaineiden katoamista. parannetavaa jäi paljon. Botniallla ajoin lainakadetilla, molemmilla radoilla ekaa kertaa. Ahvenistolta on aika ainoastaan ratapäiviltä käsikellolla vanhalla 2.6 mesellä ja toyon r888, oliko 1.36.4 vai .38.4, muistivihko vieläkin kateissa kesäsen muuton jäliltä...
Kyllä mä noita jotain olen laskeskellut, mutta niihin ei oikein ole mitään kunnollisia kaavoja kuten pakosarjoihin. Nykyinen on tietysti tehty vääntöä silmällä pitäen joten sitä lyhyempi siirtää pulssia ylemmille kierroksille. Pitudeksi sain jollain yksinkertaisella kaavalla n. 67cm jolloin pitäisi olla optimoitu 5000rpm. On kyllä sitten melko yleistys. 7000 haminoissa optimi pituus olisi johonkin 40cm päälle. Tämähän on sitten aina koko kanavan pituus eli imuventtiililtä asti. Muutenhan tuo toimii niin että pitempi sarja tuo vääntöä ja lyhyempi huipputehoa. Järjellä ajateltuna lyhyt sarja vastustaa vähän ja on siksi hyvä. Siinä vain tippuu virtausnopeus pienillä kierroksilla niin pieneksi ettei seos enää muodostu kunnolla ja vääntö tippuu. Pitkällä sarjalla sitten päin vastoin.
Kanava koko yleensä kannattaa olla imuilman ottopäästä n. venttiilinlautanen ja kantta vastaan olevassa laipassa n. 75% venttiilinlautasesta. Eli siis kartio jotta vauhti kiihtyy ja seos paranee ja saadaan hieman enemmän imua eli parempi täytös. Jos tuohon laitetaan läppikset niin en mä yli 45mm laittais. Tai niilläkin kyllä pääsee todella pitkälle. Yhdellä läpällä tarvitsee sitten jo n. 70-65mm läpän. Minkä kokoiset tuossa on venttiilit? Siitähän tuon saisi laskettua. Tuo 45mm läppärungoissa vastaisi siis n. 30mm venttiili kokoa.
2.5 koneesta sen 300hv saaminen vaparina on sitten kyllä jo melko totista touhua. Vaatii jo melkoisen jyrkät nokat ja paremman ohjauksen. Noilla kamoilla taitaa olla 100hp/l parempi kohde ja ehkä sekin hieman liikaa.
Meikäläisen asconaan oon sovitellut tälläistä pakettia
http://i738.photobucket.com/albums/xx26 ... b9c2d6.jpg
Kanava koko yleensä kannattaa olla imuilman ottopäästä n. venttiilinlautanen ja kantta vastaan olevassa laipassa n. 75% venttiilinlautasesta. Eli siis kartio jotta vauhti kiihtyy ja seos paranee ja saadaan hieman enemmän imua eli parempi täytös. Jos tuohon laitetaan läppikset niin en mä yli 45mm laittais. Tai niilläkin kyllä pääsee todella pitkälle. Yhdellä läpällä tarvitsee sitten jo n. 70-65mm läpän. Minkä kokoiset tuossa on venttiilit? Siitähän tuon saisi laskettua. Tuo 45mm läppärungoissa vastaisi siis n. 30mm venttiili kokoa.
2.5 koneesta sen 300hv saaminen vaparina on sitten kyllä jo melko totista touhua. Vaatii jo melkoisen jyrkät nokat ja paremman ohjauksen. Noilla kamoilla taitaa olla 100hp/l parempi kohde ja ehkä sekin hieman liikaa.
Meikäläisen asconaan oon sovitellut tälläistä pakettia
http://i738.photobucket.com/albums/xx26 ... b9c2d6.jpg
männät on työn alla saksassa ja moottori muuten valmiina koneistamolla. Onneksi koneistamolla oltiin ymmärtäväisiä eikä tarvitse edestakaisin ajella lohkon ja osien kanssa vaan jäi sinne odottamaan mäntiä.
Ei ollut hyllytavaraa vaan tilaustyönä menee, toimitusaika oli 4-6 vko, joten helmikuun puolivälin jälkeen pitäisi saapua.
Thaimaassa meinasin etsiä tällaisen
https://www.facebook.com/HedgehogMotorsport
http://www.hedgehog-motorsport.com/sear ... -results=1
ja ainakin valmiin trikkeripyörän ja ehkä kevyemmät mutkin hihnapyörät. eikä pahanhintainen olisi levikesarjakaan. Kone tosin tänäkesänä ykkössijalla..
Öljypumppu tuli paikallisen auto-sunin kautta nopeasti, mutta en kehtaa halvaksi sanoa....
Ei ollut hyllytavaraa vaan tilaustyönä menee, toimitusaika oli 4-6 vko, joten helmikuun puolivälin jälkeen pitäisi saapua.
Thaimaassa meinasin etsiä tällaisen
https://www.facebook.com/HedgehogMotorsport
http://www.hedgehog-motorsport.com/sear ... -results=1
ja ainakin valmiin trikkeripyörän ja ehkä kevyemmät mutkin hihnapyörät. eikä pahanhintainen olisi levikesarjakaan. Kone tosin tänäkesänä ykkössijalla..
Öljypumppu tuli paikallisen auto-sunin kautta nopeasti, mutta en kehtaa halvaksi sanoa....
Tänään keskusteltu Harisen kanssa ja laitettu hesteciltä paketti tilaukseen.
Muuta osaa nipultellaan Pornaisilla race.fi kaupalla ( nokat ja venttiilinjouset + muuta ) ja männät antavat edelleen odotuttaa itseään....
Siinä kaikki mitä on saatu lähiaikoina aikaan
Kytkimen kanssa pitää pähkäillä, vetääkö vanhalla asetelmalla ja tiputtaa vaan sintterilevyn sinne väliin.
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta paljonko ton 2.5 myllyn alkuperäiset kiertokanget kestää tehoja / kierroksia, että uskaltaako jättää vanhat veivit sisään?
Muuta osaa nipultellaan Pornaisilla race.fi kaupalla ( nokat ja venttiilinjouset + muuta ) ja männät antavat edelleen odotuttaa itseään....
Siinä kaikki mitä on saatu lähiaikoina aikaan
Kytkimen kanssa pitää pähkäillä, vetääkö vanhalla asetelmalla ja tiputtaa vaan sintterilevyn sinne väliin.
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta paljonko ton 2.5 myllyn alkuperäiset kiertokanget kestää tehoja / kierroksia, että uskaltaako jättää vanhat veivit sisään?
Ei tietenkään löydy mitään kokeilu tietoa, mutta luulisi noiden veivien kestävän melko menoa. Tuohon aikaan noi on varsinkin mersussa tehty melkoisesti yläkanttiin. Paljonko oot meinannut, että tarvis kierrättää? Kyllä noiden luulisi pysyvän kyydissä ainakin johonkin 7000-7500 asti. Voihan ne kiillottaa jos pelottaa kestävyys. Yleensä noi vakiot kestää kyllä sen minkä vaparina saa irti kiskottua. Tää tosiaan kuitenkin yleiseen meininkiin perustuvaa mutua.
Kyl mä lähtisin kokeilemaan kytkintä niin että vain vaihtaisi sen levyn sintteriin. Tohon vois kyllä löytää jäykemmän asetelmankin niin silloin voisi mennä vakio levyllä = kivampi ajeltava kadulla. Tai voihan se uusilla hyvillä kamoilla pelata ihan täysin vakiolla setilläkin.
Hestec on varmasti todella hyvä valinta. Ton 4 pyttysen saa vielä ajettua sillä paljon halvemmalla pikkupurkilla.
Ei yllätä toi mäntien tulemisen kestäminen. Been there, done that. Tässä taas jotain meikäläisen spekulaatioita
Kyl mä lähtisin kokeilemaan kytkintä niin että vain vaihtaisi sen levyn sintteriin. Tohon vois kyllä löytää jäykemmän asetelmankin niin silloin voisi mennä vakio levyllä = kivampi ajeltava kadulla. Tai voihan se uusilla hyvillä kamoilla pelata ihan täysin vakiolla setilläkin.
Hestec on varmasti todella hyvä valinta. Ton 4 pyttysen saa vielä ajettua sillä paljon halvemmalla pikkupurkilla.
Ei yllätä toi mäntien tulemisen kestäminen. Been there, done that. Tässä taas jotain meikäläisen spekulaatioita
Kiitos kommenteista ja vinkeistä!
Itsekin olen miettinyt tuota ja saksassa on noilla kammilla ajeltu kuulemma 270 hv ja yli 8000 kierroksilla, joten en usko siinä olevan isompaa ongelmaa.
Muutamat teräsveivi ja mäntä yhdistelmät vaatisivat jo koko paketin tarkempaa tasapainotusta ja vastapainoista pitäisi poistaa satoja grammoja tavaraa joka nostaisi kulut siihen luokkaan että tänäkesänä ei ajoon autoa saataisi. Olisihan se mukava koneen kierrosherkkyyden kannalta.
Catcamsiltä tuli kommenttia että omat venttiilitkin kestävät sen mitä tuo nokka tarvii, joten siinäkin taidan säästää vähän. Onko se järkevä ratkaisu, niin se jää nähtäväksi..
nyt on kaasuläpät hakusessa ja pariin paikkaan laitettu kyselyä, mutta pitäisi miettiä minkä kokoiset läpät hengittää 300hv asti joka on lopullinen tavoite koneelle, sitten joskus, niin ei tarvitse toisia ostella myöhemmin.
52mm läppiä olen arvioinut että pitäisi riittää...
Imusarja tehdään orginaalista cut & glue tyylillä, kunhan löytyisi pätevä alumiinihitsari jostain lähistöltä...
Itsekin olen miettinyt tuota ja saksassa on noilla kammilla ajeltu kuulemma 270 hv ja yli 8000 kierroksilla, joten en usko siinä olevan isompaa ongelmaa.
Muutamat teräsveivi ja mäntä yhdistelmät vaatisivat jo koko paketin tarkempaa tasapainotusta ja vastapainoista pitäisi poistaa satoja grammoja tavaraa joka nostaisi kulut siihen luokkaan että tänäkesänä ei ajoon autoa saataisi. Olisihan se mukava koneen kierrosherkkyyden kannalta.
Catcamsiltä tuli kommenttia että omat venttiilitkin kestävät sen mitä tuo nokka tarvii, joten siinäkin taidan säästää vähän. Onko se järkevä ratkaisu, niin se jää nähtäväksi..
nyt on kaasuläpät hakusessa ja pariin paikkaan laitettu kyselyä, mutta pitäisi miettiä minkä kokoiset läpät hengittää 300hv asti joka on lopullinen tavoite koneelle, sitten joskus, niin ei tarvitse toisia ostella myöhemmin.
52mm läppiä olen arvioinut että pitäisi riittää...
Imusarja tehdään orginaalista cut & glue tyylillä, kunhan löytyisi pätevä alumiinihitsari jostain lähistöltä...
Veivien kohdallahan noi puristukset on sellainen mikä vaikuttaa paljon. Eli oikein kovilla puristuksilla saattavat helpommin mennä, mutta tuskin tässä projektissa. Toinen joka vaikuttaa on sitten ne kierrokset. 8000 on jo helkutinmoinen kierrosmäärä.
Ei kai toi tasapainoitus vaadi mitään ihmeitä. Tätähän ei tavitse painottaa niinkuin jenkkikasia kun on 4-pyttyinen. Eli uudet männät ja veivit ei vaikuta mitenkään kampiakseliin. Mäntiä ja kankia kun on tasamäärä ja toimivat samassa linjassa ne aina kumoavat toistensa liikevoimat. Sen takia niiden täytyy olla samanpainoisia, mutta kampiakselin vastapainoilla ei ole väliä niin kuin esim juuri V8 koneessa. Tosin kierrosherkkyyttä saisi juurikin kampiakselin vastapainoja pienentämällä. Tosin vastapainona saa kettumaisen ajettavan kun vääntöä katoaa.
Minkälaiset nokat tähänä on tulossa? Meillä on 8v koneessa 280 nokka ja kyllä mä sen pistin rohkeasti paikalleen vakio jousilla. Tosin mittailin kyllä niiden seetipaineita(50kg). Eikä ainakaan penkissä vielä lähtenyt yhtään sakkaamaan. Tosin kierroksia ei käytetty kuin 6500 miedon nokan takia. Kun jousia varmaan tarkoitit, etkä venttiileitä? Ei sinne kyllä kannata laittaa yhtään jäykempiä jousia kuin on catcamsin papereissa. Ne kuluttavat vain aivan turhaan osia kun paineet on kovat ja meneehän siinä muutamia heppoja tehoakin niiden pyörittelyyn.
Edelleen olen sitä mieltä että tuo 52mm on kyllä jo todella iso. Megamanualin laskentakoneella tuolle ilmoitettaisiin jo 622hp virtausta. Samaa laskeskelin aikaisemmin parilla muullakin kaavalla.
Jos siellä suunnalla on jäähdytin huoltoa niin niissä on yleensä päteviä alumiinihitsareita.
Tässä projektissa alkaakin olla ihan tosi virittämisen meininki!!
Ei kai toi tasapainoitus vaadi mitään ihmeitä. Tätähän ei tavitse painottaa niinkuin jenkkikasia kun on 4-pyttyinen. Eli uudet männät ja veivit ei vaikuta mitenkään kampiakseliin. Mäntiä ja kankia kun on tasamäärä ja toimivat samassa linjassa ne aina kumoavat toistensa liikevoimat. Sen takia niiden täytyy olla samanpainoisia, mutta kampiakselin vastapainoilla ei ole väliä niin kuin esim juuri V8 koneessa. Tosin kierrosherkkyyttä saisi juurikin kampiakselin vastapainoja pienentämällä. Tosin vastapainona saa kettumaisen ajettavan kun vääntöä katoaa.
Minkälaiset nokat tähänä on tulossa? Meillä on 8v koneessa 280 nokka ja kyllä mä sen pistin rohkeasti paikalleen vakio jousilla. Tosin mittailin kyllä niiden seetipaineita(50kg). Eikä ainakaan penkissä vielä lähtenyt yhtään sakkaamaan. Tosin kierroksia ei käytetty kuin 6500 miedon nokan takia. Kun jousia varmaan tarkoitit, etkä venttiileitä? Ei sinne kyllä kannata laittaa yhtään jäykempiä jousia kuin on catcamsin papereissa. Ne kuluttavat vain aivan turhaan osia kun paineet on kovat ja meneehän siinä muutamia heppoja tehoakin niiden pyörittelyyn.
Edelleen olen sitä mieltä että tuo 52mm on kyllä jo todella iso. Megamanualin laskentakoneella tuolle ilmoitettaisiin jo 622hp virtausta. Samaa laskeskelin aikaisemmin parilla muullakin kaavalla.
Jos siellä suunnalla on jäähdytin huoltoa niin niissä on yleensä päteviä alumiinihitsareita.
Tässä projektissa alkaakin olla ihan tosi virittämisen meininki!!
tommonen catin nokka sinne olis tulossa kaikkine hilppeineen: 4000345
Eli jouset, kupit ym menee uusiksi..
http://www.catcams.com/products/camshaf ... TUP_id=928
Jezze rs: onnexi joku on täällä laskeskellut noita kokoja. mietin vain itsekseni että 45 tuplia laittavat 200hp escortteihin kaasareiksi ja sen mukaan ajattelin että kyllä noi 52mm läpät pitäisi riittää 300hp, mutta taitaa pienemmätkin mennä...
ainakin 48mm ja 45mm läppiä löytyy helpommin...
Eli jouset, kupit ym menee uusiksi..
http://www.catcams.com/products/camshaf ... TUP_id=928
Jezze rs: onnexi joku on täällä laskeskellut noita kokoja. mietin vain itsekseni että 45 tuplia laittavat 200hp escortteihin kaasareiksi ja sen mukaan ajattelin että kyllä noi 52mm läpät pitäisi riittää 300hp, mutta taitaa pienemmätkin mennä...
ainakin 48mm ja 45mm läppiä löytyy helpommin...
Juu ei noilla kepeillä ole mitään asiaa vakiojousilla. Nyt haetaan siis ihan tosissaan voimaa. Noi vahvistaa myös kyllä sen ettei niissä männissä ole liikaa puristuksia.
Kaasareissa on se että niissä on kurkku pienentämässä huomattavasti sitä virtauspinta-alaa. Läppiksissä taas ei ole. Mullakin on 2.4 koneeseen 45mm läppikset ja tehotavoite vain 200hp, mutta samaan pystyisi ihan hyvin 40mm. Noi vaan sattui löytymään halvalla. Mä ottaisin 45mm tai 48mm ihan sen perusteella kummat sattuu löytymään. En usko ettei se siitä jää kiinni. Tosin sinähän sen päätät. Ei niistä isoista sinänsä kilpailuissa mitään haittaa ole, mutta kadulla kaasu menee nykiväksi.
Rupesi jo vähän noi veivit muakin kauhistuttamaan jos ihan tosissasi olet sen 300hp kanssa. Paljonko meinasit kierrättää, kun siitä se kai on kiinni.
Kaasareissa on se että niissä on kurkku pienentämässä huomattavasti sitä virtauspinta-alaa. Läppiksissä taas ei ole. Mullakin on 2.4 koneeseen 45mm läppikset ja tehotavoite vain 200hp, mutta samaan pystyisi ihan hyvin 40mm. Noi vaan sattui löytymään halvalla. Mä ottaisin 45mm tai 48mm ihan sen perusteella kummat sattuu löytymään. En usko ettei se siitä jää kiinni. Tosin sinähän sen päätät. Ei niistä isoista sinänsä kilpailuissa mitään haittaa ole, mutta kadulla kaasu menee nykiväksi.
Rupesi jo vähän noi veivit muakin kauhistuttamaan jos ihan tosissasi olet sen 300hp kanssa. Paljonko meinasit kierrättää, kun siitä se kai on kiinni.
kyllä sitä voimaa olisi tarkoitus ihan oikeasti tohon saada. meni suunnitelmat uusiksi kokonaan kun se yks mäntä meni pajalla rikki. Alunperin piti vaan laakeriremppa tehä. nyt pitää vielä sahata imusarja sopivasta kohtaa poikki ja mitata, sitten vasta päätän lopullisesti läppien koón. pitää vielä vissiin stadlerilta kysyy paljonko niitten veivit maksaa tohon ja miettiä vähän viisaampien kanssa asiaa.
Kierroksista en uskalla sanoo yhtään mitään, mutta parilitranen opeli kiertää enemin vastaavalla nokalla ja imusarjalla helposti sinne 8000 kieppeille, mutta tehot tippuu kun lehmän häntä 7400 jälkeen...
Kierroksista en uskalla sanoo yhtään mitään, mutta parilitranen opeli kiertää enemin vastaavalla nokalla ja imusarjalla helposti sinne 8000 kieppeille, mutta tehot tippuu kun lehmän häntä 7400 jälkeen...
Opelissa on varmaan liian pitkät imusarjat ja kollektorit. Se ainakin on yksi mikä asiaan vaikuttaa pyörivien massojen kanssa.
Lähinnä sitä meinasin tuolla kierroksilla, että jos haluaa litra tehoa noin paljon täytyy mitoittaa kaikki aika ylös. Muuten käy juuri noin että ylemmillä kierroksilla tehon tuotto tippuu eikä tavoitteeseen päästä.
Tuota läppä asiaa ja varmaan muutakin kannattaa kysellä Hariselta Sepolta. Siinä mies, joka varmasti osaa antaa hyviä mielipiteitä ja kuuluukin antaa samaan rahaan.
Kaiken kaikkiaan todella seurattava projekti kun tehdään muutakin kuin vanne tuninkia.
Lähinnä sitä meinasin tuolla kierroksilla, että jos haluaa litra tehoa noin paljon täytyy mitoittaa kaikki aika ylös. Muuten käy juuri noin että ylemmillä kierroksilla tehon tuotto tippuu eikä tavoitteeseen päästä.
Tuota läppä asiaa ja varmaan muutakin kannattaa kysellä Hariselta Sepolta. Siinä mies, joka varmasti osaa antaa hyviä mielipiteitä ja kuuluukin antaa samaan rahaan.
Kaiken kaikkiaan todella seurattava projekti kun tehdään muutakin kuin vanne tuninkia.
Eilen törmäsin kaasuläppiä etsiessäni tuollaiseen, jostain syystä olin eksynyt jo volvofoorumille...
Pienen Suomenkielisen puhelinneuvottelun jälkeen laitettu setti tilaukseen..
Ihmepaikoista tekee välillä löytöjä...
http://www.unikracing.com/valj-kategori/mercedes
kaikki mesen 2.5-16 motin alkuperäiset polttoainelaitteet menee myyntiin kuin myös koneen sähköt, ecut ym...
Pienen Suomenkielisen puhelinneuvottelun jälkeen laitettu setti tilaukseen..
Ihmepaikoista tekee välillä löytöjä...
http://www.unikracing.com/valj-kategori/mercedes
kaikki mesen 2.5-16 motin alkuperäiset polttoainelaitteet menee myyntiin kuin myös koneen sähköt, ecut ym...