Vettä umpiossa

Vastaa Viestiin
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Olen jo jonkin aikaa seurannut kuskinpuolen umpiota kun se on huurussa vähän väliä. Nyt sitten lasin pinnalle oli muodostunut selvästi pisaroita ja umpion pohjalla oli vettä...

Tarkastin umpion ja huomasin lasin olevan irti? Mitä lääkkeeksi? Jollainhan tuo lasi on liimattava kiinni mutta millä aineella. Mielessäni kävi Wurthin koriliima.

Umpiota en saanut irti kun kylmässä ei viitsinyt alkaa taistelemaan kovin paljoa. Lampunpesimen sulanvarsi näytti olevan erittäin tiukassa. Jos vaikka heivais nuo pesimet pois... (osta Dealer Volvoosi :wink: )

Lasin kyllä saa tiivistettyä paikallaankin. Oletteko törmänneet vastaavaan?

Nimimerkki: Ahvenia umpiossa...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Re: Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja raul »

Pappi kirjoitti:Jollainhan uo lasi on liimattava kiinni mutta millä aineella. Mielessäni kävi Wurthin koriliima.
Oho :shock: ei ole tullut mieleenkään liimata laseja umpioihin :lol: ylimääräistä vaivaa jos sitten joskus haluaa vaihtaa lasit. Eiköhän tuo koriliimakin sitten pidä vähän liian hyvin. Normaali tiivistemassa (tai jopa liima jolla ei kovin suurta adhesiivista voimaa ole) riittää sen oman tiivisteen kanssa, onhan tuossakin mallissa vielä nipsukoilla lasi kiinni umpiossa? Itse olen käyttänyt semmoista sinistä ainetta jonka nimeä en muista... :roll:

Tiivistä umpio+lasi -yhdistelmä, poraa kaksi pientä reikää umpion irroitettavaan takalevyyn. :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tetramassaa, saa vielä joskus irtikkin sen lasin jos tulee tarvis vaihtaa. Sitähän ei tarvitse liimata, ainoastaan tiivistää.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minulla on tämä sama ongelma ja meinasi pää revetä kun mielin lisäänkö tiivistystä ja lisäänkö tuulerusrakoa.

Reiät siis toimivat vai pahentavat tilannetta ? onk varma kans ?

Varmaan ensimmäinen asia on uusia se tiiviste, V-mallissa se on kumilla pinnoitettua vaahtomuovia.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuossa on umpiot siinä kunnossa, että vaihtoon ne jossain vaiheessa menee... Jos tekis kunnon ryssänremontin ja vetäis sillä koriliimalla...

Takakannessa on pieni reikä. Tietty jos vaan silikoonia laittaisi... Saniteetti sellaista, mutta kestääkö pakkasta??
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Re: Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja raul »

veskola kirjoitti:Minulla on tämä sama ongelma ja meinasi pää revetä kun mielin lisäänkö tiivistystä ja lisäänkö tuulerusrakoa.

Reiät siis toimivat vai pahentavat tilannetta ? onk varma kans ?

Varmaan ensimmäinen asia on uusia se tiiviste, V-mallissa se on kumilla pinnoitettua vaahtomuovia.
En tiedä tarkkaan mihin fysiikkaan se perustuu, ja miksi reikiä on kaksi.

W123-mallin korjaamokäsikirjaCD:llä eli WIS:llä oli tuommoinen toimenpide suositeltuna tämmöisiin ongelmiin. Reikien paikat oli siinä tarkasti määritelty, nyt en muista mikä tuo paikka oli. Luultavasti löytyy vastaava myös W124 WIS:ltä

Autoon johon ne porasin ei enää tullut kosteutta umpioihin, mutta myös tiivisten ne hyvin ym.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja veskola »

raul kirjoitti:En tiedä tarkkaan mihin fysiikkaan se perustuu, ja miksi reikiä on kaksi.

W123-mallin korjaamokäsikirjaCD:llä eli WIS:llä oli tuommoinen toimenpide suositeltuna tämmöisiin ongelmiin. Reikien paikat oli siinä tarkasti määritelty, nyt en muista mikä tuo paikka oli. Luultavasti löytyy vastaava myös W124 WIS:ltä

Autoon johon ne porasin ei enää tullut kosteutta umpioihin, mutta myös tiivisten ne hyvin ym.
No fysiikan lakien mukaan raot laitetaan sinne takakotelon yläreunaan, paras olisi sellainen jyrsitty vaakarako, mutta sellaista poranterää ei ole veholla, sen takia kaksi reikää simuloi parhaiten tarvetta :D Takakoteeloon, jotta valumavesi ei mene reiästä sisään.

Sama homma kotitalon ikkunoissa, tiesittehän että kumista ikkunatiivistettä laitettaessa sisempi ikkuna tarkkaan tiiviisti, ja ulompaan ikkunaan jätetään 1...2 kpl 2..4 cm rako yläreunaan -> Ei huurru ulomman ikkunan sisäpinta enää.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Re: Vettä umpiossa

Viesti Kirjoittaja raul »

veskola kirjoitti:No fysiikan lakien mukaan raot laitetaan sinne takakotelon yläreunaan, paras olisi sellainen jyrsitty vaakarako, mutta sellaista poranterää ei ole veholla, sen takia kaksi reikää simuloi parhaiten tarvetta :D Takakoteeloon, jotta valumavesi ei mene reiästä sisään.
Oukei, no nyt tulit vastanneeksi itsellesi varsin perusteellisesti :P ei muuta kuin porailemaan :wink:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yläreunaan siksi, että lämpö nousee ylöspäin. Samalla vie mukanaan kosteutta pois. Eilen kuivasin umpiota niin hiustenkuivaajalla sumuvalon reiästä ja imurilla vedin lämmintä ilmaa pois ajovalon reiästä...

Katotaan nyt vähän mitä tuohon keksii... Tympiä vaiva...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ehdottomasti reiät. Reiät takakanteen ylä- ja alasivuille, ilma kiertää. Olen suorittanut toimenpiteen kaikkiin autoihin ja toimii. DB Service Informationin mukaan reiät tehdään läpivientikumeineen itse umpion ylä- ja alapuolelle (kohdat on tietty määritetty millimetrin tarkkuudella), vaikutus on silloin tehokkaampi, mutta hyvin ne tuntuvat pelittävän myös takakannessa.
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

Siihen tiivistykseen voi käyttää myös huulirasva vaseliinia, sellaista joka ei turvota kumia. Tiivistää hyvin ja saa lasinkin vielä helposti irti.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pappi kirjoitti:Yläreunaan siksi, että lämpö nousee ylöspäin. Samalla vie mukanaan kosteutta pois. Eilen kuivasin umpiota niin hiustenkuivaajalla sumuvalon reiästä ja imurilla vedin lämmintä ilmaa pois ajovalon reiästä...

Katotaan nyt vähän mitä tuohon keksii... Tympiä vaiva...
Jokseenkin tolleen mä olen aina tehnyt 1/2 tuntia ennen katsastusta kuivana päivänä, eikös se luekkin käyttöoppaassa, että noin pitää tehdä ennen katsastusta niin pysyy auto kunnossa :D

...jaa mulla taisi olla vähän rajummat korjausvehkeet eli kuumailmapuhallin ja paineilmakompura, mutta varovasti onnistu hyvin 8)
Håkke kirjoitti:Siihen tiivistykseen voi käyttää myös huulirasva vaseliinia, sellaista joka ei turvota kumia. Tiivistää hyvin ja saa lasinkin vielä helposti irti.
:lol: kuulostaa aivan liian helpolta, eikös sitä vähän haasteita pitäisi olla :lol:

Leka kirjoitti:Service Informationin mukaan reiät tehdään läpivientikumeineen itse umpion ylä- ja alapuolelle
No ollaanpas mersulla perusteellisia, luulin että ainoastaan kuparikaapeli tarvitsee läpivientikumin, mutta jotta ilmavirrallekin laitetaan läpiviennit :shock:

Eikö ole hassua, että tuota suunnitteluvikaa, joka on ollut jo 123 tai ehkä aiemminkin, ei ole viekäkään vuonna 1998 tajuttu korjata ja laittaa niitä reikiä siihen valmiiksi :roll:

Jotkut tehtaat ne eivät voi myöntää virheitään, ei sitten millään...paljonkohan noiden reikien jälkiasennushinta on, tai saisiko ne jollain kolminumero-optiolla tilattuna valmiiksi asennettuna sååmiautoihin.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mutta eikös tuo kondensaatiokosteus ole joka maan probleema... Arabiemiirikunnissa vaan saattaa olla hiekka se mikä aiheuttaa ongelmaa....
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Heheh, totta tosiaan ilmavirralle läpivientikumit 8) :lol:

Laitoin vielä yläpuolen reiästä tiukasti letkunpätkän sisään ja suun alaspäin, ettei pääse ylhäältä vesi holtittomasti sisään esim. moottoritilaa pestessä.

Tais ne DB:n läpivientikumitkin olla sellaiset valuma-, roiske- ym. veden sisälle joutumista vaikeuttavia :wink:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Onko Papilla irti umpionlasi irti siitä muovikehikosta vai se kehikko umpionrungosta :?:
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin muuten, Volvollahan tämä peräänkuulutettu suunnittelunvian korjaaminen on toteutettu. Ainakin seiskaneliskantin valoissa on C-kirjaimenmuotoiset kumiletkut läpivienteineen :lol: vaihdattamassa ilmaa umpioissa. :P
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

jiipee kirjoitti:Onko Papilla irti umpionlasi irti siitä muovikehikosta vai se kehikko umpionrungosta :?:
Lasi on irti muovikehikosta, eli liimasilikoonille tulee töitä.....
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

On kumma että lähtenyt irti omia aikojaan :shock:
Vanhoista umpionlaseista otin irti nuo muovikehikot, olivat melkolailla tiukassa. Olisi tarkoitus tehdä noista vanhoista laseista "tuninki"valot :wink: Sais vaan jollain hiottua lasista kiveniskeymät pois.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Rakenteen heikkoutta .... perhana...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Viikonloppuna appiukon tallissa avattiin umpiota sen verran, että saatiin vesi pois. Lasin ja kehyksen väliin pistettiin saniteettisilikooni ja annettiin yön kuivua tallissa. Eilen sitten ajelin kotiin ja katselin pihassa umpiota. Ei ainakaan tuolla matkalla kostunut uudelleen. Katsotaan nyt pysyykö kuivana. Ihmeellisesti oli irronnut tuo lasi siitä kehyksestään.

Mitenhän tuo lasin kehys on alareunastaan kiinni? Emme ottaneet umpiota kokonaan pöydälle vaan teimme tiivistyksen paikallaan...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ota se umpio pöydälle ja tiivistä kunnolla. Vilkku pois, lampunaluspelti pois, ruuvit auki :arrow: umpio on kädessä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:Ota se umpio pöydälle ja tiivistä kunnolla. Vilkku pois, lampunaluspelti pois, ruuvit auki :arrow: umpio on kädessä.
Juu, ja tee sama homma kerralla kummallekkin umpiolle, pese lisäksi irrotetut lasit vaikkapa astianpesukoneessa, :arrow: saat "kristallivalot. :D
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10908
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Katsotaan nyt mitä tässä kehtaa ennään tehä kun tuonne paikalliselle jobbarille oli tullut farkku avensis 98 ajettu vain 220tkm.... Ai jai...

Jos kävis kepillä koettelemassa jäätä.... Vaikka eihän tuota ongelmajätettä kukaan huoli... :(
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”