Eturenkaiden outo kuluminen EDIT: nyt takarenkaiden
Eturenkaiden outo kuluminen EDIT: nyt takarenkaiden
Tuossa auton alla muita juttuja häärätessäni huomasin että varsinkin toinen eturengas oli kulunut sisäkulmasta kankaille vaikka on muuten suht hyvässä kunnossa! En ollut tuota huomannut koska auto on aika matala. Minusta näyttäisi aivan kuin se olisi ottanut johonkin kiinni mutta en kyllä löydä mistään mitään mihin se voisi raapia... Renkaat ovat muistaakseni 225/45-18 ja auto tosiaan matala. Mitään ideoita miten tuolleen kulmasta olisivat kuluneet noin rajusti? Taisi samalla selvitä syy miksi tuo etukulma jumputti eli varmaan runko alkanut renkaassa pettää.
Alla kuva renkaasta.
Toisessakin eturenkaassa selkeä kulunut ura siinä sisäkulmassa muttei noin pahasti ollut kulunut.
Alla kuva renkaasta.
Toisessakin eturenkaassa selkeä kulunut ura siinä sisäkulmassa muttei noin pahasti ollut kulunut.
Viimeksi muokannut Wike, 20.10.2016 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Arviolta asteen verran. Ehkä puolitoista.
Kuluminen lisäksi kiihtyy. Kuluneella osalla pintaa on lyhyempi kehämitta, eli eri kehänopeus kuin muualla pinnassa, kun kierrosnopeus on kuitenkin sama. Kulunut osa siis "laahaa perässä" pienemmällä kehänopeudellaan. Kulutuspinnan mentyä runkokumi häviää kun suolikaasu aavikolle.
Asteen pielessä oleva camber ei välttämättä vaikuta kulumiseen, mutta sama virhe auraus-/haritusarvossa tekee juuri kuvankaltaisen tuhon.
Kuluminen lisäksi kiihtyy. Kuluneella osalla pintaa on lyhyempi kehämitta, eli eri kehänopeus kuin muualla pinnassa, kun kierrosnopeus on kuitenkin sama. Kulunut osa siis "laahaa perässä" pienemmällä kehänopeudellaan. Kulutuspinnan mentyä runkokumi häviää kun suolikaasu aavikolle.
Asteen pielessä oleva camber ei välttämättä vaikuta kulumiseen, mutta sama virhe auraus-/haritusarvossa tekee juuri kuvankaltaisen tuhon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sehän tässä on että aina sama juttu kun on rouvan autosta kyse niin ei itte huomaa miten se auton käyttäytyminen muuttuu jne... No pitää tutkailla nivelet läpi ja käyttää suuntauksessa. Vihkosesta kun katsoin niin ei muistaakseni ole montaa kymppiä viime suuntauksesta.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
No tänään auto on ollut tuulilasinvaihdossa ja pyysin että tsekkaavat kaikki nivelet kun saavat sen siellä nostimelle. Mitään muuta ei löytynyt kuin että joka sisempi raidetangon pää tai hammastanko vaihtokunnossa. Pitänee viikonloppuna avat suojakumi ja kattoa mitä on syönyt...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Taitaa olla ainoa syy hajoamiseen jos kumi/t rikki ja stefat ruosteessa jolloin nesteet tulee pihalle. Jos välystä hammastangossa, voinee sitä varoen koittaa kiriä, pääpaino sanalla varoen. Käytännös piirretään ohuella tussilla viiva kiristimen ja rungon yli, sopiva määrä on suunnilleen se et aiemmin syntyneiden viivojen reunat kohikkain, eli semmonen 1mm liike. Ja sekin mielellään siten et joku pyörittelee rattia eestaas samalla, tihkaista ei sais yhtään.
Edit: sen verran käytetyistä, mikäli normi kahdella putkella oleva ilman sähköä, tilalle sopii sähköpistokkeellinenkin, ei käytännön eroa toiminnassa.
Edit: sen verran käytetyistä, mikäli normi kahdella putkella oleva ilman sähköä, tilalle sopii sähköpistokkeellinenkin, ei käytännön eroa toiminnassa.
Toivotaan että vika olisi noissa sisemmissä raidetangonpäissä. Epäily hammastankoa koskien liittyy siihen että ohjaus on tuossa ollut hieman outo ja hitaassa parkkipaikka-ajossa varsinkin vasemmalle kääntäessä ja nopeasti takaisin kääntäessä on ajoittain outoa jäykkyyttä ja joskus selkeä klappaava kohta. Luulen että tuo on saanut joskus jonkun tällin joka voisi selittää ongelmat...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Voi olla nivelistä johtuva, mutta vaikka harvinaista niin voihan ne sisältä särkyä esim hampaat kulua epätasaseen tai jossain rattaassa vika. Keulan ku nostaa ilmaan ja pyörittelee siinä rattia, kertoo jotain. Jos siinä suht ok käyttäytyy voi olla hydr.putkissa tukosta. Maata vasten taas ei kannata ilman käynnis oloa pitää, siitä tiemmä ottaa itteensä herkästi.
Purkuosina saanee suht edullisesti, vrt. Uus/kunnostettu, eikä ne tosiaan tyypillisesti hajoa et todnäk ihan ehjää saa kunhan ne stefat päistä kattoo. Toinen mikä sit syytä kattoa, niitä muovikauluksia ainaki 2 eri tyyppiä, niissä se rattiakseliin menevä muovilirpake eri asennossa. Ei kannata tehä samaa virhettä ku ite tein, huomasin sen vasta kun uus hammastanko paikoillaan, olihan veemäinen saada vaihdettua ja pidettyä kohdistus paikoillaa. Viisaammat kertonee tarkemmin mut eipä se taida saada boorinkaan vertaa heittää keskikohasta, menee tehostus veelleen jos vinossa.
Purkuosina saanee suht edullisesti, vrt. Uus/kunnostettu, eikä ne tosiaan tyypillisesti hajoa et todnäk ihan ehjää saa kunhan ne stefat päistä kattoo. Toinen mikä sit syytä kattoa, niitä muovikauluksia ainaki 2 eri tyyppiä, niissä se rattiakseliin menevä muovilirpake eri asennossa. Ei kannata tehä samaa virhettä ku ite tein, huomasin sen vasta kun uus hammastanko paikoillaan, olihan veemäinen saada vaihdettua ja pidettyä kohdistus paikoillaa. Viisaammat kertonee tarkemmin mut eipä se taida saada boorinkaan vertaa heittää keskikohasta, menee tehostus veelleen jos vinossa.
Raidetangon päitä minäkin epäilisin.
Tarkista myös etu alatukivarren etummaiset puslat. Ne on hydraulitäytteiset ja jos vaikka toisesta on nesteet karannut niin vaikka kaikki olis muuten kohdallaan niin säädetty auraus pääsee muuttumaan haritukseksi nopeuden kasvaessa.
Aurauksen lisääminen aseteikon yläpäähän helpottaa tilannetta mutta usein vika on niissä etummaisissa puslissa.
Tarkista myös etu alatukivarren etummaiset puslat. Ne on hydraulitäytteiset ja jos vaikka toisesta on nesteet karannut niin vaikka kaikki olis muuten kohdallaan niin säädetty auraus pääsee muuttumaan haritukseksi nopeuden kasvaessa.
Aurauksen lisääminen aseteikon yläpäähän helpottaa tilannetta mutta usein vika on niissä etummaisissa puslissa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Käy äkkiseltään järkeen, haritus alkaa kasvaa puslan myötenantaessa, villari alkaa jarruuttaa ja kampeaa tukivarsia lisää, jolloin mennään enemmän haritukselle. Sama se mihin staattisessa tilassa säädetäänkin rikkinäisellä alustalla.jolle kirjoitti:Raidetangon päitä minäkin epäilisin.
Tarkista myös etu alatukivarren etummaiset puslat. Ne on hydraulitäytteiset ja jos vaikka toisesta on nesteet karannut niin vaikka kaikki olis muuten kohdallaan niin säädetty auraus pääsee muuttumaan haritukseksi nopeuden kasvaessa.
Aurauksen lisääminen aseteikon yläpäähän helpottaa tilannetta mutta usein vika on niissä etummaisissa puslissa.
Vaan miten tuossa nyt raidetanko asettuu geometrisesti akselilinjaan? Entä miten tukivarsien puslat sijoittuu? Ei saa päähän. Hahmotus helpottuisi entisestään kun sais kokonaiskuvan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Näkeekö niistä hydraulipuslista miten helposti jos ovat huonot. Koko alusta siis syynättiin yhdessä korjaamossa tuulilasinvaihdon yhteydessä eikä vissiin sen suurempaa löytynyt kun toisella puolella tosiaan se sisempi raidetangonpää tai sitten hammastangossa jotain. Se on siis kuskinpuolen raidetanko joka heiluu ihan hervottomana. Hantinpuolella missä tuo kuvan rengas oli näyttää kaikki olevan ok, tosin joku siellä narisee esim jarruttaessa ja hidasteita ylittäessä.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Eilen vaihdoin kuskinpuolen raidetangon. Sisempi nivel oli turhan löysäksi kulunut ja tanko oli vääntynyt! Ulompi pää vielä vaihtamatta ja vaihdan vaikka nyt menikin leimasta tänään läpi kun on niin pikkuhomma ja turhan löysältä se myös käteen tuntui. Ensiviikolla sitten suuntaus niin katellaan alkaisiko asettumaan.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jaahas ja nyt ongelma siirtyi taakse Uudet takakumit on jo tilauksessa kun tiesin että vanhat ovat huonot mutta äsken ruova tuli kotiin heppatallilta meuhkaamaan että oli kurkannut takarenkaita ja komensi heti katsomaan.
Tältähän siellä sitten näytti
Takana toki nyt tasonsäädön pallojen kalvot olleet rikki (uudet jo hommattu) mutta se tuskin tohon on syyllinen. Osaako kukaan heittämällä sanoa että mikä nivel takana voisi olla syyllinen? Kulmathan säädätin raidetangon vaihdon jälkeen silloin vuosi sitten.
Tältähän siellä sitten näytti
Takana toki nyt tasonsäädön pallojen kalvot olleet rikki (uudet jo hommattu) mutta se tuskin tohon on syyllinen. Osaako kukaan heittämällä sanoa että mikä nivel takana voisi olla syyllinen? Kulmathan säädätin raidetangon vaihdon jälkeen silloin vuosi sitten.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Sen verran väykistä oppinu et tehtiinkö suuntaus varmasti oikeilla arvoilla, farkussa ja sedanissa ne poikkeaa toisista. Tähän mennes vasta yks paikka tienny sen Muut tukivarret suht helppo väännellä ja kokeilla paitti ylempi takaetutukivarsi, sen välyksen huomas vasta kun laitto avaimen pitkittäisen etutukivarren pulttiin ja alkoi sitä tempoa ylöspäin.
Jaa, pitäänee kysästä että osasivatko kattoa oikeet arvot.
Huomenna vaihdan noi pallot niin pitää samalla väännellä noi nivelet läpi. Ei ole vielä toi väykyn takaripustus tullut tutuksi niin siksi kysyin että onko jotain tyypillistä noissa mitä kattoa.
Huomenna vaihdan noi pallot niin pitää samalla väännellä noi nivelet läpi. Ei ole vielä toi väykyn takaripustus tullut tutuksi niin siksi kysyin että onko jotain tyypillistä noissa mitä kattoa.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name