Vetoakseli naputtaa?

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Vetoakseli naputtaa?

Viesti Kirjoittaja Äshä »

eli ilmeisesti vetari menny?
perästä oikealta kuulu kova naputus hiljaa ajettaessa (10-45kmh)
ääni ei juuri kuulu sisään mutta ikkuna auki on ääni melko kova.
vähän aikaa sitten vaihdoin autoon uuden perän johon vaihdoin vanhat vetarit kun w123 vetarit on hieman lyhyemmät. onko kellään tietoa meneekö w123 vetarit w126. onko kukaan saanut rasvoja vaihtamalla ääntä pois. jos ei mene miten sen rasva kupin sais helpoiten irti
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Minoon joskus vuosia sitten hakenut apteekista ison huumesruiskun ja tuupannut ruiskullisen vaihteistoöljyä ex emännän sataysikympin niveliin, kun alko pauke kuulua. Edelleen toimii.

Akselin juuresta laitoin ja sisällä ovat pysyneet. Neulanreiän voi myös kliinerillä kuivata ja pikaliimalla varmistaa.

Sama jekku on toiminut myös nariseviin palloniveliin, vaikka väljiä ne jo ovat tai ainakin väljistyvät ehkä nopeamminkin voideltuna. :shock: :lol: :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Viesti Kirjoittaja Äshä »

Okei. pitääpä huomena kokeilla. Omassa ainaki toisella puolen vaseliinia. Onko väliä kumpaa laittaa ?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: Vetoakseli naputtaa?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Äshä kirjoitti:eli ilmeisesti vetari menny?
perästä oikealta kuulu kova naputus hiljaa ajettaessa (10-45kmh)
ääni ei juuri kuulu sisään mutta ikkuna auki on ääni melko kova.
vähän aikaa sitten vaihdoin autoon uuden perän johon vaihdoin vanhat vetarit kun w123 vetarit on hieman lyhyemmät. onko kellään tietoa meneekö w123 vetarit w126. onko kukaan saanut rasvoja vaihtamalla ääntä pois. jos ei mene miten sen rasva kupin sais helpoiten irti
123:sen vetari on 50mm liian lyhyt :wink:
jos meinaat että rasvaamalla ääni katoo, niinlaita akselin ja suojakumin vaälistä sitä rasvaa taikka vaihteisto öljyä, mutta epäilen ettei vetari ole äänen tuottaja, ennemmin se olis takapyörän laakeri mikä olis menny rikki :wink:
sitä vetoakselin suojakumin kippoo ei saa irti muuten kun väkivalloin, itte ole sen nauhakoneella ajanu kupin sauman kokonaan puhki ja sitten purkanu koko nivelen ja takasi kasannut sen uusilla kipoilla

Kuva

Kuva

sitten tarkistuksen jälkeen uuvet kupit ja karvi kiinni

Kuva

Kuva

tässä valamiina

Kuva

huom. suojakumin sankojen ruuvin kannat kannattaa laitta pyörintä suuntaa vastaan :!: (kuvan akseli kuskin puolelle)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Muistaako Touhottaja jotta oliko näissä vanhuksissa peräti öljymäinen voide nivelissä alkujaankin, eikä mölysulfiittirasva? Jostain niin muistelisin. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko tuossa kaksi "kuppia"? Yksi, johon tulee se gummihaitari kiinni ja toinen sitten nivelen ympärille? Jännä vehke. :shock: Kuulat näyttäisi siltä, että ne voisi tuosta tipahtaa vahingossa. :lol: Ilimeisesti kuitenkaan eivät.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Easy Rider kirjoitti:Muistaako Touhottaja jotta oliko näissä vanhuksissa peräti öljymäinen voide nivelissä alkujaankin, eikä mölysulfiittirasva? Jostain niin muistelisin. :roll:
juu, öljyhän niissä on alunperin ollut, ne vaan ajan kanssa katoo jonnekki vaikka ulospäin ei mitään vuotoa näykkään :wink:

Roisto :arrow: kyllä siinä on kaksi kuppia jotka puristetaan vastakkain kumi tiivisteen kanssa :wink:
eipä putoo kuulat, ne tarvii silleen niinku muljauttaa paikalleen :idea:
nivelien kolmihaarat kannattaa merkata akselille jos joutuu ottamaan ne irti äänien ja tärinöiden tautta :lol:
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Viesti Kirjoittaja Äshä »

Eikös laakeri ala yleensä ulvoon ym. Nyt kuuluu sellainen naputus hiljaa ajettaessa. yli 60kmh ei kuulu ääntä. Ovatko nuo vetarit herkkiä menemään rikki?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Voisin luonnehtia kuluneesta vetonivelestä lähtevää ääntä enemmänkin jurinaksi, ainakin mitä itsellä on etuvetoisten kuluneista nivelistä kokemusta.

Oman kokemuksen mukaan on väljä vetari äänekkäimmillään silloin kun heittää vaihteen vapaalle jostain maantienopeuksista tai etuvetoisella pienillä nopeuksilla kaasuttaa pyörät käännettynä. :shock:

Mutta joka tapauksessa ja kaiken kaikkiaan kiinnostava aihe neuroottiselle sivuäänien kuulijalle. :huh:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Viesti Kirjoittaja Äshä »

Jarruttaessa ääni vaimenee. Käsi jarru hiluja ei ole joten niistä ääni ei lähe. Laakeri remontti on tehty toissa kesänä.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Äshä kirjoitti:Jarruttaessa ääni vaimenee... ...Laakeri remontti on tehty toissa kesänä.
Voimakas puoltoääni laakerille. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Viesti Kirjoittaja Äshä »

joo eli nyt käytin rengasta ylhäällä ja vähän oli väljää kummalakin puolen saman verran. onko tämä nyt selvä laakeri vika? laakerit on vaihatettu toisen omistajan toimesta ammattikoululla ovatko voineet jättää jotain löysälle ym..
Äshä
Viestit: 9
Liittynyt: 30.9.2015 18:54

Viesti Kirjoittaja Äshä »

muutama 123 napaki ois jouten. oisko helpoin vaihtaa koko napa?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Äshä kirjoitti:ammattikoululla ovatko voineet jättää jotain löysälle ym..
:lol: Saattaskohan olla mahdollista, ei kai sentään, ehkäpä kuitenkin mahdollisesti. :idea:

Näiden pyöränlaakerithan ovat krymppirenkaalla kasatut, kuten perän pinjoni konsaansa, ja sakaramutteri varustettu varmistuslevyllä..?

Krymppiholkki pitäs uusia, tai hätätilassakin ainakin tuurnan päällä vasaroiden edes hitusen oikasta, ennen kasaanlaittoa. Kiristäessä nippuun tulee määrätynsuuruisen kiristysmomenttiarvon toteutua ennen määrätynsuuruisen laakerivälyksen tai -laakerin käyntivastuksen saavuttamista. Mutteri tulee lopuksi - mieluusti uudella sokkalevyllä - kotkata asentoonsa visusti.

Muuton tulee herkästi romua. :!:

Siis vaativahko proseduuri joka vaatii asiansa osaavan asentajan ja mittalaitteita, tai nyrkkipajan, mersunperkaajan kokemusta ja näppituntoa. :roll:

Käytännössä ammattikoululla: Asiantuntevan opettajan tulisi vahtia oppilasta koko proseduurin ajan, alusta loppuun ja todeta oikein mitatut arvot, käytetyt osat uusiksi tai kunnollisiksi ja työn lopputulos onnistuneeksi. Samalla pitäs vahtia kahenkymmenen pään laumaa muita tuholaisia omine tihutöineen..

Karkeesti ottaen. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuohon malliinhan se menee miten iisiriteri sen luonnehti :wink:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

vetonivelestä lähtevä iänihän on semmoinen kun vasaralla lyötäisiin kerran joka renkaan kierroksella pohjaan

johtuu siitä että alkuperäiset voiteet on kuivaneet ja paakkuuntuneet ja vetonivel takertaa joka kierroksella jolloin vetoaksila liikahtaa pituussuunnassaan sen pari senttiä josta ääni muodostuu

vika korjaantuu Easy Riderin ohjeella

yleensä kyseessä on ulompi nivel
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”