Kävin eilen illalla autotallissani tervehtimässä vanhaa W123 bensamersuani. Huomasin sitten, että jotain ainetta on vuotanut autosta tallin betonilattialle. Asiaa sitten paremmin tutkittuani totesin, että bensapumpun yläosan lieriön alapuolella olevassa rungossa on halkaisijaltaan noin 3-5 mm:n suuruinen reikä, josta tuo bensa sitten tippuu alaspäin ja lattialle. Tippumisen frekvenssi on noin pisara / 10 sekuntia. Google-kuvahaulla "mercedes benz w123 bensapumppu" ja siinä sen ensimmäisessä kuvassa on erittäin hyvin näkyvillä tuon pumpun yläosa, johon tulee 2 bensaletkua. Sen alla on sitten se bensaa vuotava reikä.
Tuo vika pitää tietenkin ihan heti korjata. Onko siellä pumpun sisällä joku kalvo rikki vai pitääkö koko pumppu uusia?
Bensapumpun yläosan kannen alta tippuu bensaa
Kuvauksen perusteella ilmeisesti kaasutinmootori? Mulle tuli guuglesta ensimmäisenä joku aliexpressin tarvikepumppu K-Jettiin.
Onko se sinun pumppu jotensakin tämän näköinen?
Juorureikä B:n alla oikealla puolella. Vuotaisiko kalvo? Muutenhan tuonne rungon puolelle on hankala polttoaineen päästä. Jos vuotaa, niin taitaa tulla reissu pumppukauppaan.
t.
Risto
Onko se sinun pumppu jotensakin tämän näköinen?
Juorureikä B:n alla oikealla puolella. Vuotaisiko kalvo? Muutenhan tuonne rungon puolelle on hankala polttoaineen päästä. Jos vuotaa, niin taitaa tulla reissu pumppukauppaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Siltä vähän kuulostaa.
Tuo lähtöpuoli on prässätty runkoon kiinni, eikä sitä oikein pysty avaamaan. Kovin monta kymppiä se tuskin maksaa mutta senhän voi halutessaan tarkistaa vaikka Bilteman mittarilla. Painepuolelle pitäisi saada startatessa 0,2–0,4 baaria ja imupuolelle 0,33–0,6 baaria (330–600 mbar). (Ali-)paineet eivät saa tippua heti pois.
Kannattaa katsoa myös se pumpun alla oleva muovikoroke, että sen tiivisterengas on kunnossa.
t.
Risto
Tuo lähtöpuoli on prässätty runkoon kiinni, eikä sitä oikein pysty avaamaan. Kovin monta kymppiä se tuskin maksaa mutta senhän voi halutessaan tarkistaa vaikka Bilteman mittarilla. Painepuolelle pitäisi saada startatessa 0,2–0,4 baaria ja imupuolelle 0,33–0,6 baaria (330–600 mbar). (Ali-)paineet eivät saa tippua heti pois.
Kannattaa katsoa myös se pumpun alla oleva muovikoroke, että sen tiivisterengas on kunnossa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitos taas postistasi Risto. Tänään kävin paikallisessa autotarvikeliikkeessä ja tilasin autooni uuden bensapumpun, jonka saan ilmeisesti jo huomenissa. Ei ollut pahan kallis, vain noin 60€. Myyjän tietokoneen kuvanäytön mukaan tuo tilaamani pumppu on juuri se oikean oloinen omaan autooni. Kerron sitten tulevan viikonlopun aikana tunnelmia tuon tilaamani pumpun asentamisen jälkeen.