Airbag -ratti
Airbag -ratti
Tuli ostettua tuommoinen mersun oma airbag-ratti hienon ulkonäön takia. Tarkoitus on laittaa ratti nyt tuohon pikkuseen, jossa ei ole airbagia ollutkaan alunperin. Ostamani ratti on alunperin luultavasti W124:sta.
Nyt tässä vähän ennen ratin asennusta paikoilleen aloin miettimään syvällisiä ja tuli mieleen muutamia askarruttavia kysymyksiä. Minulla ei ole mitään tietoa minkä ikäinen airbag on, joku tarra on airbagin takana jossa on luultavasti päivämäärä vuodelta 1998. Eli uskaltaakos tämmöisen pommin tuonne laittaa tuosta noin vain? Lähinnä mielessä pyörii, että onko mitenkään mahdollista että tuo bägi räjähtäisi ns. itsekseen? Ei olisi mitenkään mukavaa mikäli bägi päättäisi pamahtaa itsekseen vaikkapa moottoritiellä...
Entäs jos joskus itse suutuspäissäni päätän pamauttaa nyrkillä rattiin, niin saanko samalla airbagin kuonoon kostona? "-mitäs itte aloitit"
Nyt tässä vähän ennen ratin asennusta paikoilleen aloin miettimään syvällisiä ja tuli mieleen muutamia askarruttavia kysymyksiä. Minulla ei ole mitään tietoa minkä ikäinen airbag on, joku tarra on airbagin takana jossa on luultavasti päivämäärä vuodelta 1998. Eli uskaltaakos tämmöisen pommin tuonne laittaa tuosta noin vain? Lähinnä mielessä pyörii, että onko mitenkään mahdollista että tuo bägi räjähtäisi ns. itsekseen? Ei olisi mitenkään mukavaa mikäli bägi päättäisi pamahtaa itsekseen vaikkapa moottoritiellä...
Entäs jos joskus itse suutuspäissäni päätän pamauttaa nyrkillä rattiin, niin saanko samalla airbagin kuonoon kostona? "-mitäs itte aloitit"
Eiköhän se pussukka purkaannu ihan kun avaat ruuvit sieltä ratin takapuolelta. Ei kait se silmille tule jollei nalli saa virtaa ja paukahda?GoldenMB kirjoitti:No eihän sinne virtaa mene tietenkään mistään, mutta silti mielessäni myllertää ajatus pommista nokan edessä. Ei minua peloittaisikaan mikäli tuo bagi olisi uusi.
Lähteekös tuo pussi tuolta irti omin konstein ja onko se turvallista tehdä?
Tööttö saa olla vaikka nappi jossain kojelaudassa, ei sen ratissa tarvitse välttämättä olla.GoldenMB kirjoitti:Nynnyilin ainakin vielä ja pistin vain originaalin ratin paikoilleen entisen ralliratin sijasta.
Ainakin yhteensopivuus ongelma tuli töötissä, tuossa airbag-ratissa ei ollut ollenkaan niitä töötin kontaktipintoja ratin takana eli pitänee kehitellä jotakin.
Voiko tosiaan bäkki oikeasti poksahtaa naamalle pelkästä staattisesta sähköstä? Tosin eipähän tuo iso homma ole kytkeä niitä nastoja oikosulkuun.
Katselin tuossa myös sitä bägin purkamista, takana näytti olevan vain 4kpl epäsymmetrisiä muttereita ja niiden lisäksi useampia popniittejä tai vastaavia. Saahan nuo mutterit vaikka jakarilla auki vaan veikkaanpa että ne on laitettu juuri sen takia ettei tavallinen tallijainen menisi niitä avaamaan.
Katselin tuossa myös sitä bägin purkamista, takana näytti olevan vain 4kpl epäsymmetrisiä muttereita ja niiden lisäksi useampia popniittejä tai vastaavia. Saahan nuo mutterit vaikka jakarilla auki vaan veikkaanpa että ne on laitettu juuri sen takia ettei tavallinen tallijainen menisi niitä avaamaan.
Aina on tullut vähän jännitettyä noiden pyroteknisten turvalaitteiden kanssa. Faktaa on, että muuan muorilla oli astrasta räjähtänyt bägi naamalla kun oli ajanut opelilla halkeaman yli asfalttitiellä, myös eräs fordin omistaja oli saanut tyynyn naamalleen kun oli ajanut "auton" talliin, K.P.-foorumilainen, w140 oli onnistunut puolestaan laukaisemaan väyrysen turvavyönkiristimet pistämällä vilkun päälle mersusta. Fordin huolto-ohjeessa tietääkseni kielletään jättämästä irtorattia minkään päälle logopuoli alaspäin. Tyynyn räjähtäessä ratti poistuu paikalta vauhdilla.
Itse poistaisin sisukset siitä ratista, ihan vain siksi kun en varmaankaan muuten uskaltaisi ajaa. Toisaalta nythän on uusivuosi. Pelimies varmaankin kokeilisi istua ratin päälle tukevasti ja sitten antaa hieman hyppysähköä ratille 9v paristosta. Kaikille yli 5m tuolla konstilla hypänneille lupaan tarjota pullakahvit ja buranaa.
Itse poistaisin sisukset siitä ratista, ihan vain siksi kun en varmaankaan muuten uskaltaisi ajaa. Toisaalta nythän on uusivuosi. Pelimies varmaankin kokeilisi istua ratin päälle tukevasti ja sitten antaa hieman hyppysähköä ratille 9v paristosta. Kaikille yli 5m tuolla konstilla hypänneille lupaan tarjota pullakahvit ja buranaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99