Uusi akku mersuun.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Uusi akku mersuun.
Vanha akku on AGM 95AH ja auto 500CL. Pitääkö uusi akku myös olla AGM vai käykö edullisempi akku yhtä hyvin?
https://suomenakut.fi/akut/auton_akut/e ... km4do3s965
https://suomenakut.fi/akut/auton_akut/e ... km4do3s965
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Ok, hommasin bentonin laturin mutta kuumenee pirusti ja lataa vain. Akku taitaa siis olla loppu...
Viimeksi muokannut jupasierra, 06.11.2016 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Kerkesitkin jo vastata ennen kun muokkasin viestiä. Joo se Benton hyytyy täysin, menee huomenna vaihtoon parempaan. Akun jännite irrallaan laturista 12.31v ja laturi kiinni 12.4v eli ei ihme että kuumenee. Tuolla latausjännitteellä kestäisi varmaan 2vko ladata akku. Menin halpaan kun halvan ostin, latausjännite saisi olla 10Ah luokkaa.Mika.T kirjoitti:Eikö noissa bentoneissa ole ollut juuri tuota ongelmaa.
Muistelisin jostain aikoinaan moista lukevani.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Varta on varmaan hyvä, akku tuossa vaan tyhjenee seisoessaan eli taitaa olla sökö...
Viimeksi muokannut jupasierra, 06.11.2016 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mistä tiedät että auton laturi ei jaksa ladata sitä mukaa kun akku tyhjenee? Jospa auton laturi rikki ja joku vie virtaa virrattomana. Laita jännitemittari sähköjärjestelmään kiinni ja sitten kokeilemaan mitä näyttää kun auto käynnissä ja auto sammuksissa. Virrattoman virranhukkaajan voi etsiä pihtivirtamittarilla. Jos oikeasti ei jaksa ladata niin ei kai voi olla muu kuin sähköinen lisälämmitin oikosessa joka kannattaa korjata heti.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Lataus tarkistettu auton käydessä, ja näytti yli 14v eli lataa. Akku tyhjenee eli siinä voi olla vika, tai autossa joku kuluttaa virtaa seisoessaan. Tutkitaan tai viedään sähkömiehen tutkittavaksi.Kone kirjoitti:Mistä tiedät että auton laturi ei jaksa ladata sitä mukaa kun akku tyhjenee? Jospa auton laturi rikki ja joku vie virtaa virrattomana. Laita jännitemittari sähköjärjestelmään kiinni ja sitten kokeilemaan mitä näyttää kun auto käynnissä ja auto sammuksissa. Virrattoman virranhukkaajan voi etsiä pihtivirtamittarilla. Jos oikeasti ei jaksa ladata niin ei kai voi olla muu kuin sähköinen lisälämmitin oikosessa joka kannattaa korjata heti.
Viimeksi muokannut jupasierra, 06.11.2016 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Minä en, akku ei ole kytketty paikalleenLeemu kirjoitti:Jos on jossakin näin iso vuoto, niin alkaisin olemaan huolissani tulipalovaarastajupasierra kirjoitti:PPurkaa niin paljon että akku tyhjenee
Viimeksi muokannut jupasierra, 06.11.2016 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Hyvä vinkki sähkömies tutkii ensi tiistaina. Jotkut ilmeisesti saavat varustetiedot selville auton rungon numerosta, selviäisikö siitä onko tuota lisälämmitintä. WDB2153751A017396markoala kirjoitti:Onko sähkösäätöiset etuistuimet muistipaikoin? C:ssä ne olivat aikanaan syynä akun purkuuun monesti. Niiden ohjainlaite syyniin!
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Morjens tietäjät. Kun akku tyhjenee auton seissessä pitään (W215 500CL) niin onko normaalia että akku ei lataudu jos se on autossa kiinni. Laturi lähtee lataamaan mutta jonkin ajan päästä menee valmiustilaan ja punainen kolmio jää palamaan. Akku latautuu normaalisti kun se on irti autosta ja pitää virrat. On kokeiltu kolmea eri laturia, nyt on ihan laadukas Ctec:in 10A ylläpitolaturi jossa lataustila AGM akuille. Akku on uusi 100Ah AGM akku koska saman oireen takia ostettiin kun luultiin olevan akussa vika. Autosta mitattu Starilla että ei pura mistään seisoessa, ja lataa normaalisti. Kun "unohtaa" käydä tallissa 1-1,5kk niin akku tyhjä (5v) ja tosiaan ei lataa jos ei irrota autosta. Kaapeleilla hörähtää heti käyntiin ja lataa siis normaalisti. Onko autossa niin paljon kaikenlaisia ohjainlaitteita yms.että tuollainen 10Ah ylläpitolaturi ei jaksa lähteä lataamaan tyhjää akkua.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Lähtökohtaisesti nuo digidigilaturit on tehty tilanteisiin missä akku ei pääse täysin tyhjäksi.
Onhan ne nimeltäänkin ylläpitolatureita.
Tuossa käy nyt niin että akun tyhjentyessä täysin ja kaikki väylälaitteen "kuolee"
Ja sitten kun pienitehoisella laturilla lähdetään lataamaan niin napajännitteen noustua yli sen tason mitä väylälaitteden "herääminen" vaatii niin auton virran kulutus on minuutin-kaks suurempi kuin mikä on tuon laturin teho ---> akun napajännite kyykkää taas alas...
ps. Mulla oli ässässä akun tyhjenemisen syy likaantuneet ja hapettuneet takaluukun sähkönapit.
pps. Staarilla et saa vuotovirtoja selville. Se metsästys on ihan perinteistä yleismittarin käyttöä.
ppps. Kuskinpenkin etupuolella mattojen alla on can-väylien jakotukki. Ampeerimittari akun miinusnavan ja maajohdon väliin ja yksitellen väyläjohtoja irti jakotukista ja joka johdon irrotuksen välillä 2min odotus ampeerimittaria seuraten että koska virrankulutus loppuu. (Avaimet pois virtalukosta)
Minulla väyliä piti hereillä takakontissa oleva PSE-pumppu, (eli se keskuslukon/niskatukien/ortopedipenkkien ilmapumppu)
Kun väylät on "hereillä" niin virrankulutus on vähän autosta riippuen 1-2Ampeeria.
Normaali tilanteessa kun auto seisoo "nukkuvassa tilassa" niin kulutus on alle 100mA
Onhan ne nimeltäänkin ylläpitolatureita.
On.jupasierra kirjoitti:Onko autossa niin paljon kaikenlaisia ohjainlaitteita yms.että tuollainen 10Ah ylläpitolaturi ei jaksa lähteä lataamaan tyhjää akkua.
Tuossa käy nyt niin että akun tyhjentyessä täysin ja kaikki väylälaitteen "kuolee"
Ja sitten kun pienitehoisella laturilla lähdetään lataamaan niin napajännitteen noustua yli sen tason mitä väylälaitteden "herääminen" vaatii niin auton virran kulutus on minuutin-kaks suurempi kuin mikä on tuon laturin teho ---> akun napajännite kyykkää taas alas...
ps. Mulla oli ässässä akun tyhjenemisen syy likaantuneet ja hapettuneet takaluukun sähkönapit.
pps. Staarilla et saa vuotovirtoja selville. Se metsästys on ihan perinteistä yleismittarin käyttöä.
ppps. Kuskinpenkin etupuolella mattojen alla on can-väylien jakotukki. Ampeerimittari akun miinusnavan ja maajohdon väliin ja yksitellen väyläjohtoja irti jakotukista ja joka johdon irrotuksen välillä 2min odotus ampeerimittaria seuraten että koska virrankulutus loppuu. (Avaimet pois virtalukosta)
Minulla väyliä piti hereillä takakontissa oleva PSE-pumppu, (eli se keskuslukon/niskatukien/ortopedipenkkien ilmapumppu)
Kun väylät on "hereillä" niin virrankulutus on vähän autosta riippuen 1-2Ampeeria.
Normaali tilanteessa kun auto seisoo "nukkuvassa tilassa" niin kulutus on alle 100mA
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Kiitos infosta.Mika.T kirjoitti:Lähtökohtaisesti nuo digidigilaturit on tehty tilanteisiin missä akku ei pääse täysin tyhjäksi.
Onhan ne nimeltäänkin ylläpitolatureita.
On.jupasierra kirjoitti:Onko autossa niin paljon kaikenlaisia ohjainlaitteita yms.että tuollainen 10Ah ylläpitolaturi ei jaksa lähteä lataamaan tyhjää akkua.
Tuossa käy nyt niin että akun tyhjentyessä täysin ja kaikki väylälaitteen "kuolee"
Ja sitten kun pienitehoisella laturilla lähdetään lataamaan niin napajännitteen noustua yli sen tason mitä väylälaitteden "herääminen" vaatii niin auton virran kulutus on minuutin-kaks suurempi kuin mikä on tuon laturin teho ---> akun napajännite kyykkää taas alas...
ps. Mulla oli ässässä akun tyhjenemisen syy likaantuneet ja hapettuneet takaluukun sähkönapit.
pps. Staarilla et saa vuotovirtoja selville. Se metsästys on ihan perinteistä yleismittarin käyttöä.
ppps. Kuskinpenkin etupuolella mattojen alla on can-väylien jakotukki. Ampeerimittari akun miinusnavan ja maajohdon väliin ja yksitellen väyläjohtoja irti jakotukista ja joka johdon irrotuksen välillä 2min odotus ampeerimittaria seuraten että koska virrankulutus loppuu. (Avaimet pois virtalukosta)
Minulla väyliä piti hereillä takakontissa oleva PSE-pumppu, (eli se keskuslukon/niskatukien/ortopedipenkkien ilmapumppu)
Kun väylät on "hereillä" niin virrankulutus on vähän autosta riippuen 1-2Ampeeria.
Normaali tilanteessa kun auto seisoo "nukkuvassa tilassa" niin kulutus on alle 100mA
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tässä varustelistaus. Siinä ei ole mainintaa lisälämmittimestä.jupasierra kirjoitti:Hyvä vinkki sähkömies tutkii ensi tiistaina. Jotkut ilmeisesti saavat varustetiedot selville auton rungon numerosta, selviäisikö siitä onko tuota lisälämmitintä. WDB2153751A017396markoala kirjoitti:Onko sähkösäätöiset etuistuimet muistipaikoin? C:ssä ne olivat aikanaan syynä akun purkuuun monesti. Niiden ohjainlaite syyniin!
Datacard
Identification number: WDB2153751A017396 0
Chassis
Sales designation: CL 500
Order number: 0 0 216 40790
Delivery date: 17 04 2001
Paint code 1: 189U GREEN BLACK METALLIC
Equipment: 261A LEATHER BLACK
Engine no.: 113960 30 289608
Transmission: 722633 02 855100
SA code
026 SERIENVERSUCH SBC 3
189U GREEN BLACK METALLIC
200A LEATHER
219 PROXIMITY-CONTROLLED CRUISE CONTROL
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261A LEATHER BLACK
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
315 PHONECARD D1 DEBITEL (PRICE REDUCTION)
352 COMAND
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
405 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT
435 HEAD RESTRAINTS,REAR, PNEUMAT.FOLDING UP/DOWN
475 TIRE PRESSURE MONITOR (TPM) HIGH LINE/MID LINE
479 113.9__ - 19970807 - ADJUSTABLE SUSPENSION
479 722.6__ - 19980911 - ADJUSTABLE SUSPENSION
479 215____ - 19971014 - CYLINDER CUT-OUT SYSTEM (ZAS)
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
646 LIGHT ALLOY 5-HOLE SPOKED WHEEL 8X18
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
801 AEJ 00/1 R 170 AEJ 99/2
810 SOUND SYSTEM
813 LINGUATRONIC-GERMAN (VOICE OPERATION)
819 CD CHANGER
855 TEL. TELEAID AT "UPPER CENTER CONSOLE",NOKIA,D-NET
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
889 KEYLESS - GO
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EU4 TECHNOLOGY (EURO 4)
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M113 V8-GASOLINE ENGINE M113
Other
Lamps: BOSCH
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Ei ole Motonetin akku, vaan akkukeskuksesta ostettu Varta (ovh 270€) firman alennuksilla, ja auto on ollut kokoajan lämpimässä tallissa. Akku siis tyhjenee noin 1,5kk aikana jos ei käynnistele. Tämä voi olla jopa normaalia, ovet lukossa hälytin päällä. Avaimet saattaa olla liian lähellä autoa, tuo avaimeton käynnistys saattaa aiheuttaa jotain. Mutta kun tulee aikaa niin tutkitaan niitä mahdollisia vuotoja.c280r6 kirjoitti:nuo motonetin agm akut on ihan paskaa eivät kestä pakkasta ja yhtäkkiä 5-9volttia ja akku kaput optimalla ei mitään ongelmia ollut
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Aika rajoilla ollaan luokkaa 90 Ah:n akun kanssa normaalillakin vuotovirralla jos auto seisoo puolitoista kuukautta.
Eikö sitä Ctek:iä voisi kytkeä kiinni kun auton laittaa parkkiin eikä vasta sitten kun akku on tyhjä? Bentonin ylläpitolaturista ei ole ylläpitolaturiksi, ainakin yhdessä omassa varavirtasovelluksessa se Benton lakkasi aika ajoin latailemasta riippuen millä päällä oli. Nyt on Ctek ollut vuosia jatkuvasti kiinni.
Kannattaa se auton lepovirta silti tarkistaa mutta ei siellä ampeeriluokan vuotoa (CAN hereillä) voi olla, silloinhan akku simahtaisi muutamassa päivässä.
Eikö sitä Ctek:iä voisi kytkeä kiinni kun auton laittaa parkkiin eikä vasta sitten kun akku on tyhjä? Bentonin ylläpitolaturista ei ole ylläpitolaturiksi, ainakin yhdessä omassa varavirtasovelluksessa se Benton lakkasi aika ajoin latailemasta riippuen millä päällä oli. Nyt on Ctek ollut vuosia jatkuvasti kiinni.
Kannattaa se auton lepovirta silti tarkistaa mutta ei siellä ampeeriluokan vuotoa (CAN hereillä) voi olla, silloinhan akku simahtaisi muutamassa päivässä.
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka
Mistä muten kaivoit tuon listan, niin ja kiitosMeissenkeri kirjoitti:Tässä varustelistaus. Siinä ei ole mainintaa lisälämmittimestä.jupasierra kirjoitti:Hyvä vinkki sähkömies tutkii ensi tiistaina. Jotkut ilmeisesti saavat varustetiedot selville auton rungon numerosta, selviäisikö siitä onko tuota lisälämmitintä. WDB2153751A017396markoala kirjoitti:Onko sähkösäätöiset etuistuimet muistipaikoin? C:ssä ne olivat aikanaan syynä akun purkuuun monesti. Niiden ohjainlaite syyniin!
Datacard
Identification number: WDB2153751A017396 0
Chassis
Sales designation: CL 500
Order number: 0 0 216 40790
Delivery date: 17 04 2001
Paint code 1: 189U GREEN BLACK METALLIC
Equipment: 261A LEATHER BLACK
Engine no.: 113960 30 289608
Transmission: 722633 02 855100
SA code
026 SERIENVERSUCH SBC 3
189U GREEN BLACK METALLIC
200A LEATHER
219 PROXIMITY-CONTROLLED CRUISE CONTROL
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261A LEATHER BLACK
284 SELECTOR LEVER, WOOD
289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL
315 PHONECARD D1 DEBITEL (PRICE REDUCTION)
352 COMAND
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
405 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT RIGHT
435 HEAD RESTRAINTS,REAR, PNEUMAT.FOLDING UP/DOWN
475 TIRE PRESSURE MONITOR (TPM) HIGH LINE/MID LINE
479 113.9__ - 19970807 - ADJUSTABLE SUSPENSION
479 722.6__ - 19980911 - ADJUSTABLE SUSPENSION
479 215____ - 19971014 - CYLINDER CUT-OUT SYSTEM (ZAS)
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
646 LIGHT ALLOY 5-HOLE SPOKED WHEEL 8X18
682 FIRE EXTINGUISHER
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
801 AEJ 00/1 R 170 AEJ 99/2
810 SOUND SYSTEM
813 LINGUATRONIC-GERMAN (VOICE OPERATION)
819 CD CHANGER
855 TEL. TELEAID AT "UPPER CENTER CONSOLE",NOKIA,D-NET
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
889 KEYLESS - GO
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EU4 TECHNOLOGY (EURO 4)
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M113 V8-GASOLINE ENGINE M113
Other
Lamps: BOSCH
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki