Tein tuohon eilen huollon. Öljyä kuluu suodattimen vaihdon kanssa vain 3,25 ltr ja on oikeastaan ihan helppo vaihtaa, vaikka suodatin on vaihdettava alakautta. Mutta tilaa suotaimen ympärillä on riittävästi joten ihan helppo nakki.
Vaihdoin samalla myös ilmansuodattimen sekä polttoainesuodattimen kun en tiennyt koska ovat edellisen kerran vaihdettu. Ilmasuodatin on myös helppo vaihtaa, eikä tarvitse kikkailla. Vain neljä torx ruuvia, kansi ylös, suodatin pois ja uusi tilalle... Polttoainesuodatin on auton alla, tankin vieressä ja myös helppotöinen. Suodatinta paikallaan pitävä kiristyspanta auki (tässä tapauksessa se oli jo korvattu nippusiteellä

), tulopuolen letkun puristusliitin auki ja irti vanhasta suodattimesta, uusi suodatin siihen kiinni. Lähtöpuolen puristinliitin auki, vanha suodatin pois. Kiris... öh, uusi nippuside paikalleen, suodatin kiinni siihen ja lähtöouolen letku kiinni. Kaltaiseltani tumpeloltakin siihen meni muutama minuutti, joten todella helppo työ.
Tarkoitus oli myös vaihtaa kaikki tulpat, mutta vaihdoin vain puolet. Tulpathan ovat koneen etuosassa kuin tarjottimella ja tilaa riittää. Hantin puolen kaksi tulppaa vaihtui helposti, ilman ongelmia. Loput kaksi olivatkin sitten jo ongelmia. Olivat nimittäin ensin aika tiukassa, sitten lähti hieman aukeamaan helpommin, mutta sitten parin kierroksen jälkeen alkoi taas kanittaa. Sai vääntää ihan tosissaan joten pidin tuumaustauon. Oli taidettu kynttilät laittaa väärälle jengalle, epäilin... Joten jätin homman sikseen ja ajattelin mennä viemään työn loppuun kaverin korjaamolle, jossa on värkit korjata kierteet, jos ovat menneet.
Viimeisenä vaihdoin ylävesiletkun. Villi veikkaus on, että termari oli tuossa vaihdettu joskus, ja alkuperäinen letkunkiristin oli vaihdettu ruuvattavaan ja kiristetty liian tiukalle. Letkun päässä oli outoa mömmöä ja se tihkui nestettä kannen päälle. Letku oli simppelissä paikassa ja vaihtui myös vailla ongelmia. Termostaatti kotelon tulorööriin oli kertynyt letkun pään alle aikamoinen kalkkimöhnä tms kertymä, joten huolelisen putsauksen jälkeen uusi letku meni ongelmitta paikalle ja näyttäisi olevan tiivis.
Sen verran tuli tuota tutkittua että moniurahihna on kyllä ahtaassa paikassa, joten saatan sen vaihdon delegoida Haagan amikselle kun sen aika tulee, säästän omia hermoja ja ranteita
Muuten tuo on ollut harmiton peli, reilu pari tuhatta vaimo tuolla ajellut ja toimii ihan hyvin. Yllättävän mukava pikkuautoksi.