Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Täälläkin on 7 vuoden aikana kaksi kertaa ilmestynyt SRS valo tauluun, kun olen jostain harvinaisesta syystä puuttunut penkin säätöihin kesken ajon, mutta molemmilla kerroilla olen asiasta selvinnyt crc contact cleaneria turvavyön lukkoon suihkimalla…..jotain nöyhtää kertyy vaatteiden mukana lukkoon ja kadottaa kontaktin?
*ri kertoo muistaakseni että turvavyötä ei tunnisteta lukossa…..
*ri kertoo muistaakseni että turvavyötä ei tunnisteta lukossa…..
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Tuo on kyllä varsin loogillinen paikka.
Viimeksi herjasi vänkärin sivutyynyä, ja homma "korjautui" liittimien renkuttelulla sekä elektroniikanpoistoaineella (joku PRF:n kontaktispray). En oo vielä kerinnyt katsoa, mikä sitä tällä kertaa surettaa (oon kotipuolessa ja ulukona pakkasta ).
t.
Risto
Viimeksi herjasi vänkärin sivutyynyä, ja homma "korjautui" liittimien renkuttelulla sekä elektroniikanpoistoaineella (joku PRF:n kontaktispray). En oo vielä kerinnyt katsoa, mikä sitä tällä kertaa surettaa (oon kotipuolessa ja ulukona pakkasta ).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Siitä samasta sivutyynystä se huuteli nytkin. Tein perinteiset toimenpiteet sekä nollaukset ja vikavalo sammui. Hoksin sitten, että nuo johdotukset on tehty vähän huonosti. Jos istuin on suht' alhaalla, niin penkkiä eteenpäin siirrettäessä alimmaisena oleva SRS:n pääliittimen johtonippu osuu poikittaiseen runkopalkkiin ja vääntyy. Koetin sitoa johtonippua nippareilla vähän ylemmäksi. Josko ei ainakaan sen vuoksi tulisi enää herjaa.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Pientä vuosihuoltoa on taas tullut tehtyä. Öljyt & suodatin meni vaihtoon samoin nippu ilmansuodattimia (moottori (2), raitisilmasuodatin sekä aktiivihiilisuodattimet (2)).
Tarkistin myös vaihdelaatikon öljyt. 160 km ajon jälkeen oli taso mittatikun puolessa välissä. En jaksanut katsoa laatikon lämpötilaa – tuo tarkkuus riitti minulle. Ensi kesänä menevät nekin kuitenkin vaihtoon. Ei ollut 45 tkm jälkeen mitenkään likaista.
Peräöljyt vaihtuivat eilen. Ostin sen Bilteman 1,5 litran ruutan. Suhteellisen asiallinen kapine mutta ei saa minulta kuitenkaan täysiä pisteitä. Ruutan läpimitta on sen verran iso, että jäykkää peräöljyä on hankalaa tuolla ruiskutella. Imeä ei jaksa kunnolla pullosta vaan päädyin kaatamaan öljyt letkun korkista sisään.
Samoin on männässä ihmeellisiä koloja, joihin jää öljyä. Yhteensä letkuun ja koloihin jää noin puolitoista desiä öljyä. Tympeää, jos on suht tarkka määrä öljyä käytössä.
Tässä topikissa jappasin perän tilavuutta. Todennäköisesti se on 215-millinen, jolloin sisään menisi 1,2 litraa. Kahden vaihdon jälkeen on kolmesta litrasta jäljellä puolitoista desiä. Jonkin verran sitä aina valuu täyttöpropusta pihalle.
Motonetissä oisi pitkälle saman näköinen ruutta kuin dealerin mainostama würthiläinen. Sitä ei ollut viime viikolla Oulun myymälässä mutta nyt sitä taas oisi. Se oisi vähän pienemmällä männällä, joten voisi soveltua peräruutaksi paremmin. Saa nähä...
t.
Risto
Pientä vuosihuoltoa on taas tullut tehtyä. Öljyt & suodatin meni vaihtoon samoin nippu ilmansuodattimia (moottori (2), raitisilmasuodatin sekä aktiivihiilisuodattimet (2)).
Tarkistin myös vaihdelaatikon öljyt. 160 km ajon jälkeen oli taso mittatikun puolessa välissä. En jaksanut katsoa laatikon lämpötilaa – tuo tarkkuus riitti minulle. Ensi kesänä menevät nekin kuitenkin vaihtoon. Ei ollut 45 tkm jälkeen mitenkään likaista.
Peräöljyt vaihtuivat eilen. Ostin sen Bilteman 1,5 litran ruutan. Suhteellisen asiallinen kapine mutta ei saa minulta kuitenkaan täysiä pisteitä. Ruutan läpimitta on sen verran iso, että jäykkää peräöljyä on hankalaa tuolla ruiskutella. Imeä ei jaksa kunnolla pullosta vaan päädyin kaatamaan öljyt letkun korkista sisään.
Samoin on männässä ihmeellisiä koloja, joihin jää öljyä. Yhteensä letkuun ja koloihin jää noin puolitoista desiä öljyä. Tympeää, jos on suht tarkka määrä öljyä käytössä.
Tässä topikissa jappasin perän tilavuutta. Todennäköisesti se on 215-millinen, jolloin sisään menisi 1,2 litraa. Kahden vaihdon jälkeen on kolmesta litrasta jäljellä puolitoista desiä. Jonkin verran sitä aina valuu täyttöpropusta pihalle.
Motonetissä oisi pitkälle saman näköinen ruutta kuin dealerin mainostama würthiläinen. Sitä ei ollut viime viikolla Oulun myymälässä mutta nyt sitä taas oisi. Se oisi vähän pienemmällä männällä, joten voisi soveltua peräruutaksi paremmin. Saa nähä...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Melkein puoli vuotta on edellisestä päivityksestä. Mitään mullistavaa ei ole tullut. Katsastuskin meni läpi. Mainitsi lopullisesti tummentuneesta kuskin puolen peilistä ja että jarrupaloja / -levyjä voi joutua vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta. Etulevyt voivat olla rajoilla – kun vaihdoin etupalat vajaa pari vuotta sitten, levyissä oli vielä millin verran kulumisvaraa. Takahilppeet oli vaihdettu vähän ennen ostoa, tosin siitäkin alkaa olla neljä vuotta aikaa. Pitää tarkistaa tilanne kesemmällä.
Tuulilasiin tuli nasta, enkä "ehtinyt" sitä paikkauttaa, joten nyt on lasissa n. 20 cm pitkä särö. Katellaan, miten se siitä etenee. Ei sinällään harmita, koska sitten voisi testata Pilkingonin lasia ja saisiko siihen sinistä sävyä sinisen sävyn hinnalla...
Pohjoisessa käydessäni hoksin, että lämmöt eivät nouse 20 asteen pakkasella ihan normitasoon. Pyöri jossain 81–82 asteessa 86–87:n sijaan. Hommasin sitten termostaatin varuille. Tarjolla oli Behriä ja Wahleria mutta valitsin Behrin, kun siellä oli semmoinen nytkin ja edellinen pirssi vierasti Wahleria. Kun avasin paketin, meinasi päästä nauru – Behrin paketissa oli Wahlerin leimoilla oleva termari. Ilmeisesti ovat nykyään samaa puljua.
Lohkolämppärin johdon ensimmäinen pätkä ja haarakappale menevät myös vaihtoon. Meinaa napata vikavirtasuojaa pois päältä. Päästänekö haarakappale vettä sisäänsä, kun oli sisään tuleva (alaspäin sojottava) liitos ihan ruosteessa. Sisätilan pistokkeelle ja letkulämppärille lähtevät olivat kunnossa. Uusi haara on erimallinen. Saa nähdä, riittääkö johdoissa pituus. Suhautin johdon pään hopeaksi, ettei XUX:in silmä säry.
t.
Risto
Melkein puoli vuotta on edellisestä päivityksestä. Mitään mullistavaa ei ole tullut. Katsastuskin meni läpi. Mainitsi lopullisesti tummentuneesta kuskin puolen peilistä ja että jarrupaloja / -levyjä voi joutua vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta. Etulevyt voivat olla rajoilla – kun vaihdoin etupalat vajaa pari vuotta sitten, levyissä oli vielä millin verran kulumisvaraa. Takahilppeet oli vaihdettu vähän ennen ostoa, tosin siitäkin alkaa olla neljä vuotta aikaa. Pitää tarkistaa tilanne kesemmällä.
Tuulilasiin tuli nasta, enkä "ehtinyt" sitä paikkauttaa, joten nyt on lasissa n. 20 cm pitkä särö. Katellaan, miten se siitä etenee. Ei sinällään harmita, koska sitten voisi testata Pilkingonin lasia ja saisiko siihen sinistä sävyä sinisen sävyn hinnalla...
Pohjoisessa käydessäni hoksin, että lämmöt eivät nouse 20 asteen pakkasella ihan normitasoon. Pyöri jossain 81–82 asteessa 86–87:n sijaan. Hommasin sitten termostaatin varuille. Tarjolla oli Behriä ja Wahleria mutta valitsin Behrin, kun siellä oli semmoinen nytkin ja edellinen pirssi vierasti Wahleria. Kun avasin paketin, meinasi päästä nauru – Behrin paketissa oli Wahlerin leimoilla oleva termari. Ilmeisesti ovat nykyään samaa puljua.
Lohkolämppärin johdon ensimmäinen pätkä ja haarakappale menevät myös vaihtoon. Meinaa napata vikavirtasuojaa pois päältä. Päästänekö haarakappale vettä sisäänsä, kun oli sisään tuleva (alaspäin sojottava) liitos ihan ruosteessa. Sisätilan pistokkeelle ja letkulämppärille lähtevät olivat kunnossa. Uusi haara on erimallinen. Saa nähdä, riittääkö johdoissa pituus. Suhautin johdon pään hopeaksi, ettei XUX:in silmä säry.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Itseäkin se jäi suuresti ihmetyttämään. Luulisi, että sen oisi voinut muutenkin keventää, jos siinä on sitä haettu. No, nyt mulla on se pienemmällä männällä oleva Würth-kopiokin. Taitaa vetää litran verran se.740 GLE kirjoitti:Nyt vasta hokasin, kui varten tuossa öljynvaihtotyökalun männässä on nuo kuopat?
Voisi tuota biltemalaista kokeilla vaihdelaatikkoöljylle ensi kesänä. Helpompi voi olla nuoskempaa lientä pruutata ja sitä ei tartte koettaakkaan punnertaa ylämäkeen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Meneekö paluulinja suoraan öljypohjaan .6 ja .9 laatikoissa? Jos sitä linjaa pitkin imaisisi siististi suurimmat öljyt ennen öljypohjan irroitusta?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Lähinnä täyttöpuolta mietin. Viimeksi käytetty suppilo oli liian reilu eikä sitä saanut tiivistymään mittatikun putkeen. Piti tosi hiljaa lirutella, ettei tullut käsille.Mou kirjoitti:Meneekö paluulinja suoraan öljypohjaan .6 ja .9 laatikoissa? Jos sitä linjaa pitkin imaisisi siististi suurimmat öljyt ennen öljypohjan irroitusta?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tyyliin "Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton?" Kyllä! Sitä on huollettu enemmän kuin käytettyMou kirjoitti:Reilu 60tkm oot päästellyt näköjään viidessa vuodessa. Hyvin oot autoa pitänyt.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tere
Kävinpä vaihdattamassa jarrunesteet. Homma oli kallistunut kahden vuoden takaisesta kolmella kympillä. Liekö sillä osuutta asiaan, että puljusta oli tullut "valtuutettu merkkihuolto"?
Enivei... Hoksin kuittia katsoessani, että pre-faceliftin SBC-jarrutkin ovat muka "nestetoimiset, alipainetehosteiset".
t.
Risto
Kävinpä vaihdattamassa jarrunesteet. Homma oli kallistunut kahden vuoden takaisesta kolmella kympillä. Liekö sillä osuutta asiaan, että puljusta oli tullut "valtuutettu merkkihuolto"?
Enivei... Hoksin kuittia katsoessani, että pre-faceliftin SBC-jarrutkin ovat muka "nestetoimiset, alipainetehosteiset".
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro
Jotenkin tuntuu, että alusta muuttuu koko ajan kovemmaksi. Vai kasvaako kuskin mukavuudenhalu?
Alustan nappulasta kyllä löytyy edelleen kovempi ja s**t*n*n kova asetus, joten jotain siitä tapahtuu. Kovuutta / pehmeyttähän säädetään toki sekä iskareista että jousista. Pitäisi katsoa, saisiko testerillä sitä ajettua eri tiloihin. Jotenkin vaan kehtuuttaa. Kerran jotain kokeilin mutta en muista siitä muuta kuin että testerillä jousituksen tietoihin mennessä alusta menee "perusasentoon" eli kovaksi.
Pitää väännellä vkonloppuna kesäkumit alle ja kokeilla, miltä se niillä tuntuu.
t.
Risto
Jotenkin tuntuu, että alusta muuttuu koko ajan kovemmaksi. Vai kasvaako kuskin mukavuudenhalu?
Alustan nappulasta kyllä löytyy edelleen kovempi ja s**t*n*n kova asetus, joten jotain siitä tapahtuu. Kovuutta / pehmeyttähän säädetään toki sekä iskareista että jousista. Pitäisi katsoa, saisiko testerillä sitä ajettua eri tiloihin. Jotenkin vaan kehtuuttaa. Kerran jotain kokeilin mutta en muista siitä muuta kuin että testerillä jousituksen tietoihin mennessä alusta menee "perusasentoon" eli kovaksi.
Pitää väännellä vkonloppuna kesäkumit alle ja kokeilla, miltä se niillä tuntuu.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro
Onpa näköjään vierähtänyt yli puoli vuotta viimeisestä päivityksestä. Viime pyhänä kääntyi 308 tkm mittariin. Lähinnä on ollut tankkaamista mitä nyt kesällä vaihtelin öljyjä moottoriin ja laatikkoon. Jotenkin tuli sössittyä huoltovälin nollaus ja nyt ei ole muka kuin muutama tonni seuraavaan huoltoon.
Nyt oisi peräkontissa joululahjoja Cinquecentolle. Vuosi sitten katsastuksessa suikkamies vihjaili etujarrulevyjen olevan vaihtorajalla. Ajattelin, että ei enää tarvi muistutella ja tilasin levyt ja palat. Onpahan taas joulun pyhiksi jotain puuhasteltavaa, kun kinkun ja piparin syönti alkaa kyllästyttää.
Hommattuna oisi myös kardaanin limput ja kannatintavarat. Pitäisi joskus päästä nosturille, kun rampeilla on vähän ahdasta tuohon puuhaan.
Kevyesti kiihdyttäessä tuntuu pientä värinää välillä n. 2000–2500 rpm. Oon miettinyt oisiko syypäinä em. takalimppu, jossa halkeamia ja kannatin, joka on myös heikossa hapessa.
Onko muuten kukaan vaihdellut farkkuun / airmaticciin narinaniveltä taakse? Millaisella vaivalla / puristimilla alatukivarsi purkaantuu / kasaantuu?
t.
Risto
Onpa näköjään vierähtänyt yli puoli vuotta viimeisestä päivityksestä. Viime pyhänä kääntyi 308 tkm mittariin. Lähinnä on ollut tankkaamista mitä nyt kesällä vaihtelin öljyjä moottoriin ja laatikkoon. Jotenkin tuli sössittyä huoltovälin nollaus ja nyt ei ole muka kuin muutama tonni seuraavaan huoltoon.
Nyt oisi peräkontissa joululahjoja Cinquecentolle. Vuosi sitten katsastuksessa suikkamies vihjaili etujarrulevyjen olevan vaihtorajalla. Ajattelin, että ei enää tarvi muistutella ja tilasin levyt ja palat. Onpahan taas joulun pyhiksi jotain puuhasteltavaa, kun kinkun ja piparin syönti alkaa kyllästyttää.
Hommattuna oisi myös kardaanin limput ja kannatintavarat. Pitäisi joskus päästä nosturille, kun rampeilla on vähän ahdasta tuohon puuhaan.
Kevyesti kiihdyttäessä tuntuu pientä värinää välillä n. 2000–2500 rpm. Oon miettinyt oisiko syypäinä em. takalimppu, jossa halkeamia ja kannatin, joka on myös heikossa hapessa.
Onko muuten kukaan vaihdellut farkkuun / airmaticciin narinaniveltä taakse? Millaisella vaivalla / puristimilla alatukivarsi purkaantuu / kasaantuu?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Voi ahteri sitä kaveria, joka on tehnyt logiikan huoltovalikkoon. Ei mitään yhteistä muun rattinappilogiikan kans.
Kesällä olin muka nollaavani huoltovälin mutta nyt syssyllä katsoin, että p*skat se minnekään nollaantunut. Nyt se alkoi huutaa "Main inspection performed on time?" Vuosi–pari sitten olin laittavinani sinne sen verran aikaa, ettei pitäisi huudella. Katsoin sitten, että muistutus olisi pitänyt tulla vasta 12/21. Vähän aikaa räpelsin ja sain peruttua toissa kesän huollot, jolloin auto valitti, että huolto on yliajalla 600+ päivää. No, rämpyttelin lisää ja nyt on huoltoajastin nollattu. Sitä General inspectionin päivämäärää muuttaessa tulee, että Date Confirmed. Niinkuin se muka tallentaisi sen päivämäärän.
Huoltovalikon Itemsin alla näkyi liuta huoltoja ja samoin se General inspection mutta edelleen se huutaa aina kun menee autoon tai sammuttaa moottorin. Ahistaa....
t.
Risto
Kesällä olin muka nollaavani huoltovälin mutta nyt syssyllä katsoin, että p*skat se minnekään nollaantunut. Nyt se alkoi huutaa "Main inspection performed on time?" Vuosi–pari sitten olin laittavinani sinne sen verran aikaa, ettei pitäisi huudella. Katsoin sitten, että muistutus olisi pitänyt tulla vasta 12/21. Vähän aikaa räpelsin ja sain peruttua toissa kesän huollot, jolloin auto valitti, että huolto on yliajalla 600+ päivää. No, rämpyttelin lisää ja nyt on huoltoajastin nollattu. Sitä General inspectionin päivämäärää muuttaessa tulee, että Date Confirmed. Niinkuin se muka tallentaisi sen päivämäärän.
Huoltovalikon Itemsin alla näkyi liuta huoltoja ja samoin se General inspection mutta edelleen se huutaa aina kun menee autoon tai sammuttaa moottorin. Ahistaa....
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Voishan sitä testata. Ne saastetestimuistutukset sai pois, kun laittoi molemmat nolliksi. Sen verran testasin, ettei katsastuksesta saa kuukausia nolliin.dealer kirjoitti:Pitikös se laittaa vuosi 2001 ja kuukausi 1 niin lakkaa herjaamasta, ellei edessäpäin oleva päivämäärä korjaa ongelmaa...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Haa - sama juttu itsellä. Pitää painua valikoihin kunhan jaksaa.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*
Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Iltaa
Tulipa puuhasteltua pitkästä aikaa auton kimpussa ja vaihdettua etujarrujen kuluvat osat (levyt & palat).
Tapit irtosivat hyvin mutta levyt olivat tiukemmassa. Piti vähän säätää vasaralla ennen kuin irtosivat. Samoin levyjen pikku pultit aiheuttivat päänvaivaa. Vänkärin puolen pulttiin katkesi ensin IKH:n musta pyssytorksi.
Pultin pääkin nyljäytyi. Porasin reikää isommaksi, lämmittelin, ja iskin reikään isomman torksin. Sitten irtosi.
t.
Risto
Tulipa puuhasteltua pitkästä aikaa auton kimpussa ja vaihdettua etujarrujen kuluvat osat (levyt & palat).
Tapit irtosivat hyvin mutta levyt olivat tiukemmassa. Piti vähän säätää vasaralla ennen kuin irtosivat. Samoin levyjen pikku pultit aiheuttivat päänvaivaa. Vänkärin puolen pulttiin katkesi ensin IKH:n musta pyssytorksi.
Pultin pääkin nyljäytyi. Porasin reikää isommaksi, lämmittelin, ja iskin reikään isomman torksin. Sitten irtosi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro
Nyt on taas vuosi ajoaikaa. Ei katsuri mitään ihmeempää löytänyt. Ei tarttunut edes tuulilasin alareunassa olevaan halkeamaan. Viime vuotinen mainitsi itsestään tummenneesta kuskin puolen peilistä. Ei se täysin musta ole mutta ehkä muuttuu koko ajan ruskeammaksi.
Etuiskarit eivät ehkä enää ole elämänsä keväässä – 48 % ja 35 %. Ei se mikään lulla ole mutta jonkinmoisessa kolossa ehkä huomaa pientä jälkivärinää.
Päästöt ovat ihan eri luokkaa kuin edellisessä: HC 2 ppm, CO 0,04 % ja λ 1,000.
EDIT: Vähän alle kymppitonni on tullut viime vuoden aikana ajeltua ja bensaa on palanut noin 1,1 kuutiota.
t.
Risto
Nyt on taas vuosi ajoaikaa. Ei katsuri mitään ihmeempää löytänyt. Ei tarttunut edes tuulilasin alareunassa olevaan halkeamaan. Viime vuotinen mainitsi itsestään tummenneesta kuskin puolen peilistä. Ei se täysin musta ole mutta ehkä muuttuu koko ajan ruskeammaksi.
Etuiskarit eivät ehkä enää ole elämänsä keväässä – 48 % ja 35 %. Ei se mikään lulla ole mutta jonkinmoisessa kolossa ehkä huomaa pientä jälkivärinää.
Päästöt ovat ihan eri luokkaa kuin edellisessä: HC 2 ppm, CO 0,04 % ja λ 1,000.
EDIT: Vähän alle kymppitonni on tullut viime vuoden aikana ajeltua ja bensaa on palanut noin 1,1 kuutiota.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Voihan p*skiainen. Ajelin Oulussa Bertel Jungin tietä Toppilaan päin. Tien reunassa on viemärinkansia melkoisissa koloissa ja tuli ajettua yhteen semmoiseen. Melkoinen paukahdus kuului ja vähän säikähdin. Aiemminkin olen niitä vähän ihmetellyt, miksi ne eivät ole syrjemmässä pientareella ja kolot matalampia.
Liukkaan kelin takia ei saanut kunnolla selvyyttä, ottiko mihinkään kipeää mutta kotipihan möykkelikössä rymytessä hoksin, ettei kaikki ole ihan kunnossa. Autotalliin ajaessa auto näytti olevan oikealle kallellaan.
Mitäs sieltä sitten löytyi? Eturengas tohjona, kun pari kilometria ajelin.
En jäänyt sen kummemmin tutkimaan, kun sen verran tympäisi. No – noin sadan metrin päässä on rengasliike, joten sinne kait se pitää kiikuttaa. Tempaisisiko vain irti ja pyörittelisi sen käsin pajalle? Ei viitsisi kesärengasta kammeta varastosta tuohon hommata siksi aikaa.
Lähinnä nyt sitten mietityttää, miten tilanteen korjaisi? Ostaisiko yhden kaksi vai neljä rengasta. Renkaat ovat ns. puolikuntoiset, eli ensi talven aikana luultavasti olisin kierroksen hommannut.
t.
Risto
Liukkaan kelin takia ei saanut kunnolla selvyyttä, ottiko mihinkään kipeää mutta kotipihan möykkelikössä rymytessä hoksin, ettei kaikki ole ihan kunnossa. Autotalliin ajaessa auto näytti olevan oikealle kallellaan.
Mitäs sieltä sitten löytyi? Eturengas tohjona, kun pari kilometria ajelin.
En jäänyt sen kummemmin tutkimaan, kun sen verran tympäisi. No – noin sadan metrin päässä on rengasliike, joten sinne kait se pitää kiikuttaa. Tempaisisiko vain irti ja pyörittelisi sen käsin pajalle? Ei viitsisi kesärengasta kammeta varastosta tuohon hommata siksi aikaa.
Lähinnä nyt sitten mietityttää, miten tilanteen korjaisi? Ostaisiko yhden kaksi vai neljä rengasta. Renkaat ovat ns. puolikuntoiset, eli ensi talven aikana luultavasti olisin kierroksen hommannut.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Toisaalta nyt voisi saada hyviä tarjouksia varastossa olevista talvirengassatseista...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Toi on yleinen harhaluulo, että ne keväällä olis uloskantohintaan. Toki jotain kampanjoita saattaa olla. Ainakaan itse en ole 12 vuoden aikana nähny tuota ilmiötä liikkeissä töissä ollessa.luokyio kirjoitti:Toisaalta nyt voisi saada hyviä tarjouksia varastossa olevista talvirengassatseista...
Itse tekisin niin myös, että käytettyä koluamaan jostain alle. Syksyllä uudet. Ei näille rospuutoille kannata uusia ottaa enää.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
-kuluttaa muttei kulje
® Mesen Porkkana-klubi
Pirssi piti saada ajoon, niin ostin sitten jonkun halpismerkin kiekon 140 eurimolla. Conti oisi maksanut yli 80 lisää. Lisäksi Contia ei ollut edes hyllyssä, kun mulla on tuossa hassu koko 225/50 R17 (sama halkaisija kuin alkuperäisessä 245/45 R17:ssä). On suurin piirtein niin kapea, kuin ilkeää vääntää 8-tuumaiselle vanteelle. Jättää sen vaikka varastoon, jos ensi talvena hommaa uuden kierroksen.
Vanne ei onneksi ollut ottanut itseensä ainakaan rengasmiehen mukaan eikä tuo isommin rattiin tee mitään heittoa. Suoraankin vielä kulkee.
Pitää jotain kirjelmää kehittää, kun selviää, kenen tie se on.
t.
Risto
Vanne ei onneksi ollut ottanut itseensä ainakaan rengasmiehen mukaan eikä tuo isommin rattiin tee mitään heittoa. Suoraankin vielä kulkee.
Pitää jotain kirjelmää kehittää, kun selviää, kenen tie se on.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Morjens
Ostin taannoin kardaaniin osia, kun limpuissa oli pykimää ja kannatinkumi väsyneen oloinen. Vihdoin ja viimein sain aikaiseksi ryhtyä vaihtohommiin. Hommaa on viivästänyt se, ettei moiseen urakkaan viitsi ruveta pelkkien pukkien avulla. Jäälin mersuehjäämössä sattui olemaan joutilasta aikaa nosturipaikalla, joten sain viimein urakan tehtyä (kiitoksia sinne).
Kardaania oli yksinkertaistettu 124:n ajoista. Vanhassa oli suojapeltejä laakerin ympärillä eikä liu'un kiristysmahdollisuuttakaan enää näyttänyt olevan.
Lopputulos oli, että rasittava pieni ravistus / epäröinti kiihdytyksessä n. 40 vaiheilla tuntui kadonneen. Mietin jo, onko kyseessä moottorissa tai vaihdelaatikossa oleva ongelma, mutta jos tuo ei tule uudelleen, niin hyvä homma.
Kesälomalla jouduin testaamaan tubelesspaikkaustakin. Olin kotipuolessa ja käymässä serkkupojan mökillä, kun huomattiin, että takarenkaasta olivat ilmat kadonneet jonnekin. Renkaasta löytyi pistojälki mutta ei mitään tietoa, mikä oli pistänyt. Tässähän on vain kompressori ja näljäpullo, eikä hirveästi hotsittanut sotkea vannetta & rengasta. Sitten muistin, että mullahan oli Norjan reissulle ostettu tubelesspaikkasarja vanhempien autotallissa. Nappasin renkaan irti ja lainasin serkun autoa sen verran, että käväisin paikkaamassa ja täyttämässä renkaan. Mitään isompaa vajausta en ole paikkauksen jälkeen huomannut. Täytyy seurata ja pitää peukkuja.
Oikean takaoven alareunaan oli ruostepeikko iskenyt hampaansa. Putsailin pois, mitä sain ja pistin maalit päälle. Eihän siitä hirveän sievä tullut mutta tuossa on niin monta peltiä päällekkäin, että vaatisi "uuden" oven, että voisi olla varma, ettei se tule uudellkeen. Jos se vähän aikaa kestäisi.
Huoltaa taas pitäisi. Sytytystulppia olen katsellut, kun kohta alkaa tulla 4 vuotta edellisten vaihdosta. Vähän olen silmäillyt NGK:n PFR5R-11:sia. Ne oisi käyttöohjekirjan mukaan passelit ja lisäksi niissä ei ole niin suurta vastusta kuin nykyään saatavissa Boscheissa – käyttöohjekirjan mukaisia Boscheja ei enää saa ja uusissa on 6 kOhmin vastus verrattuna NGK:n 1 kOhmiin. Motonetissä 9,9 € / kpl ~160€ laaki. Saksasta saisi 125:llä postikuluineen. Voisi tilata samalla muutakin.
Ratti on alkanut tympäistä. Nahkan maali on kulunut sen verran, että putsaaminen on ahterista ja kädet tarttuvat kiinni näljään. Ebayssä oisi muutamia vaihtoehtoja ja AkiP:lläkin taitaisi olla passeli ratti. Jos oisi käyntiä Übervieskassa, niin voisi käytä tunnustelemassa. Kuvista ei aina näe kunnolla kuntoa.
Onhan se nahkaratti kivempi käteen mutta varsin arka kapine, kun Suomessa on kuitenkin yli puoli vuotta keli, jolloin märillä hanskoilla tulee lääpittyä rattia.
Kuskin puolen sivupeilin himmennys on nyt päällä koko ajan. Meneekö systeemi sekaisin, jos siihen hommaisi himmenemättömän lasin?
t.
Risto
Ostin taannoin kardaaniin osia, kun limpuissa oli pykimää ja kannatinkumi väsyneen oloinen. Vihdoin ja viimein sain aikaiseksi ryhtyä vaihtohommiin. Hommaa on viivästänyt se, ettei moiseen urakkaan viitsi ruveta pelkkien pukkien avulla. Jäälin mersuehjäämössä sattui olemaan joutilasta aikaa nosturipaikalla, joten sain viimein urakan tehtyä (kiitoksia sinne).
Kardaania oli yksinkertaistettu 124:n ajoista. Vanhassa oli suojapeltejä laakerin ympärillä eikä liu'un kiristysmahdollisuuttakaan enää näyttänyt olevan.
Lopputulos oli, että rasittava pieni ravistus / epäröinti kiihdytyksessä n. 40 vaiheilla tuntui kadonneen. Mietin jo, onko kyseessä moottorissa tai vaihdelaatikossa oleva ongelma, mutta jos tuo ei tule uudelleen, niin hyvä homma.
Kesälomalla jouduin testaamaan tubelesspaikkaustakin. Olin kotipuolessa ja käymässä serkkupojan mökillä, kun huomattiin, että takarenkaasta olivat ilmat kadonneet jonnekin. Renkaasta löytyi pistojälki mutta ei mitään tietoa, mikä oli pistänyt. Tässähän on vain kompressori ja näljäpullo, eikä hirveästi hotsittanut sotkea vannetta & rengasta. Sitten muistin, että mullahan oli Norjan reissulle ostettu tubelesspaikkasarja vanhempien autotallissa. Nappasin renkaan irti ja lainasin serkun autoa sen verran, että käväisin paikkaamassa ja täyttämässä renkaan. Mitään isompaa vajausta en ole paikkauksen jälkeen huomannut. Täytyy seurata ja pitää peukkuja.
Oikean takaoven alareunaan oli ruostepeikko iskenyt hampaansa. Putsailin pois, mitä sain ja pistin maalit päälle. Eihän siitä hirveän sievä tullut mutta tuossa on niin monta peltiä päällekkäin, että vaatisi "uuden" oven, että voisi olla varma, ettei se tule uudellkeen. Jos se vähän aikaa kestäisi.
Huoltaa taas pitäisi. Sytytystulppia olen katsellut, kun kohta alkaa tulla 4 vuotta edellisten vaihdosta. Vähän olen silmäillyt NGK:n PFR5R-11:sia. Ne oisi käyttöohjekirjan mukaan passelit ja lisäksi niissä ei ole niin suurta vastusta kuin nykyään saatavissa Boscheissa – käyttöohjekirjan mukaisia Boscheja ei enää saa ja uusissa on 6 kOhmin vastus verrattuna NGK:n 1 kOhmiin. Motonetissä 9,9 € / kpl ~160€ laaki. Saksasta saisi 125:llä postikuluineen. Voisi tilata samalla muutakin.
Ratti on alkanut tympäistä. Nahkan maali on kulunut sen verran, että putsaaminen on ahterista ja kädet tarttuvat kiinni näljään. Ebayssä oisi muutamia vaihtoehtoja ja AkiP:lläkin taitaisi olla passeli ratti. Jos oisi käyntiä Übervieskassa, niin voisi käytä tunnustelemassa. Kuvista ei aina näe kunnolla kuntoa.
Onhan se nahkaratti kivempi käteen mutta varsin arka kapine, kun Suomessa on kuitenkin yli puoli vuotta keli, jolloin märillä hanskoilla tulee lääpittyä rattia.
Kuskin puolen sivupeilin himmennys on nyt päällä koko ajan. Meneekö systeemi sekaisin, jos siihen hommaisi himmenemättömän lasin?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)