TNewan W126 300SE

Vastaa Viestiin
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Laitoithan tuoretta bensaa?
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

markoala kirjoitti:Laitoithan tuoretta bensaa?
Tankki olikin melkein tyhjä, joten pensiiniä lisättiin se kymmenisen litraa, mitä nurkista löytyi. Pari tulpanjohtoa näytti olevan aika haperossa kunnossa ja ne pitää uusia joka tapauksessa. Eipä niitä ole minun omistusaikana vaihdettukaan. Pitänee tilata uusi Boschin piuhasarja saksanmaalta, sieltä Zündkabel Satzin näytti saavan muutaman kympin edukkaammin kuin kotomaasta. Virranjakaja ja pyörijä näyttivät päällisin puolin ihan terveiltä, sen kummempaa hapettumaa tai kosteutta ei sisällä ollut. Pentsiinipumppukin surisi normaalisti, kun virrat käänsi päälle.

Enempää en ole vielä ehtinyt tutkia, mutta eiköhän tässä taas joku ilta pääse asiaan syventymään. Tahtoo tuo työelämä ja lasten harrastukset viedä aikaa mersun rassuulta 8).
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jos suuttimia ei ole vaihdettu viimevuosina niin kannattaa nekin laittaa uusiksi.
Saksasta 120 eurolla koko sarja kotiinkuljetettuna. Tiivisteet lisäksi pari euroa per sylinteri.

https://www.ebay.de/itm/121163359434

Omassa autossa muuttui käynti huomattavan tasaiseksi uusilla suuttimille
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suutinasia kannattaa tosiaan huomioida :idea: pariin M103 meillä laitettu kierros uusia suuttimia ja omistajien mukaan käynti ja kulutus muuttuneet selvästi parempaan suuntaan.
wiimax.fi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Hitaita ovat herrojen kiireet ja niin ne näyttää olevan näin normi työläiselläkin, ainakin tämän työmaan osalta. Ei ole mersun kimppuun tullut käytyä aikoihin, mitä nyt on koittanut siirrellä aina pois kiireellisempien hommien edestä.
Keväällä tuli sen verran ryhdistäydyttyä, että aloin metsästämään käyntihäirön aiheuttajaa joku ilta. Selkeää yhtä syytä ei löytynyt, joten tilasin uudet syttyosat puolalta eteenpäin, eli tulpanjohtosarjan, kaikki virranjakajan osat ja tulpat tuolta ja uudet suuttimet taas täältä. Aivan kuten herrat edellisissä viesteissä ansiokkaasti opastivat.

Kuva

Kuva

Eivätkä nämä bossilaiset osat olleet ihan eilen tehtyjä :happy:. Mutta yhtä kaikki, kun sait osat askarreltua paikoilleen niin johan alkoi kuutonen taas surista tai ehkä pikemminkin humista, kuten kuuluukin. Rikkinäinen pakoputki teki vähän teinimäisen äänimaailman, mutta se nyt ei siinä vaiheessa voitonriemua himmentänyt. Vähän aikaa piti ajella kototanhuvilla eestaas ihan ajamisen ilosta.

No, eiköhän seuraavalla konepellin aukasulla pamahtanut vänkärin puolelta saranatappi poikki ja hyvä ettei hypännyt koko pelti tuulilasista läpi. Huonolla voitelulla oli tietysti ollut ja ajan saatossa ruostunut kiinni. Ei muuta kuin pelti tallin nurkkaan ja auto katokseen oottelemaan seuraavaa joutilaampaa jaksoa elämässä.

Siinä kesällä poika välillä siirteli ässää, ettei se nyt ihan naavaa alkaisi kasvamaan, mutta jossain vaiheessa taas alkoi sammuilu. Käynnistyi milloin käynnistyi ja sitten taas toisinaan ei. Loppujen lopuksi ei sitten käynnistynyt enää ollenkaan. Pensapumppu lakkas tykkänään surisemasta. Eipä ehtinyt asian kimppuun taaskaan, kun oli muka akuutimpiakin murheita ja autoremonttejakin piti tehdä itelle ja muille, niin ei voinut ässää tallissa makuuttaa.

Kuva

Nyt sitten viimein otin pa-pumpun releen auki ja sieltähän löytyi aivan selvät murtumat käämien jalkojen ympäriltä muutamasta juotoksesta. Ei muuta kuin vanhat tinat pois ja uudet tilalle niin het lähti mylly tulille.

Kuva

Tässähän alkoi suorastaan tuntua siltä, että josko tuon kesäksi taas laittaisi liikenteeseen. Olisiko tuo nelisen vuotta seisonnassa ollutkin. Jarrulinjat pitänee ainakin uusia ja varmaan muutakin huoltoa tehdä, mutta kone käy taas kuin kello (ainakin toistaiseksi :lol: ). Kojetaulussa palaa vielä :asd: , mutta eiköhän siihenkin laki löydy. Konepelti pitää laitella seuraavaksi ja sitten mennä läpi vähän alta ja päältä. Nyt kuitenkin saa liikuteltua lossia omalla motorilla, niin se helpottaa vähän operointia.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Olispa noin fiini talli. Edelleen taivas alla rempoan ja se on alakanu välistä nyppiin. Ja sitte asiaan... tuon korin ässä on aina sykähyttävä näky 👏
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Seppo
Viestit: 518
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Just tuli 300km istuttua Ässän ratin takana ja keskenhän se matka loppui :)

ASD-koodithan saa luettua siitä akun vieressä olevasta pistokkeesta,kuten varmaan tiesitkin. Itsellä piti vaihtaa se painepallura, tupsahteluapa siitä kuuluikin,sitten sammui valo.

Kiva kun laitat kuntoon,ei näitä liikaa näy tien päällä!
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Castillo kirjoitti:Olispa noin fiini talli. Edelleen taivas alla rempoan ja se on alakanu välistä nyppiin. Ja sitte asiaan... tuon korin ässä on aina sykähyttävä näky 👏
Aikansa sitä itsekin valuuttaa keräili, että sai katon pään päälle :nerd: :klapi: :ope:. Eikä kyllä harmita, sillä on tässä yhtä ja toista on ehtinyt itse kukin värkkäämään. Omia ja poikien projekteja pääasiassa ja jonkin verran remontteja muillekin tarvitseville (ks.kuvat alla). Kummasti sitä tällainen keski-ikäistyvä alkaa arvostamaan lämmintä tilaa, kun on vuosia haeskellut muttereita sorapihalla remonttien jäljiltä. Ja siistinäkin ainakin yritetään pitää. Eihän tuo vielä valmis ole ja liekö koskaan valmistuukaan. Remonttien myötä pitää aina jotain työkaluja sun muuta hommailla ja niille tila järjestää.

Pojalla on mönkijän restaurointia.

Kuva

Itse taas tuli luvattua tytölle "aikakone" joululahjaksi. Äkkiähän sen rosterisesta liesituulettimen kotelosta, vanhoista auton osista, jäähdytyssiileistä, ledeistä, katkaisijoista ja Arduinon mikrokontrollerista värkkää :D. Mitä nyt nurkista sattui löytymään.

Kuva

Tikitaalinurkasta puuttuu vielä hyllyt ja muut, mutta vähinsä siinä saa aina jotain aikaiseksikin.

Kuva


Ja ainahan se on mukava saada vähän nuorisoa pois pelikoneilta sun muilta..

Kuva

Seppo kirjoitti:Just tuli 300km istuttua Ässän ratin takana ja keskenhän se matka loppui :)

ASD-koodithan saa luettua siitä akun vieressä olevasta pistokkeesta,kuten varmaan tiesitkin. Itsellä piti vaihtaa se painepallura, tupsahteluapa siitä kuuluikin,sitten sammui valo.

Kiva kun laitat kuntoon,ei näitä liikaa näy tien päällä!
Joo, koodi taitaa näyttää sitä tyypillistä, eli jarruvalokytkintä, jos oikein muistan. On siitä kyllä joku aikaa, kun asiaa viimeksi tutkailin. Mutta ei liene iso vika, kunhan ehdin perehtyä. Olishan tuo mukava kevväämmällä päästä taas kestopäällysteelle ajelemaan :kuski: .
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Tod jees kuvakimara. Tuolla herkästi saattas aika kulua kivasti. Aikakone pisti kyllä hymyn naamalle :D
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Nyt onkin ollut sopiva aikaa polttaa tallissa valoja, kun ulkokelit ei niin häävejä ole olleet. Ässää tutkailin alta päin ja ajattelin kesää vasten laitella kuntoon jarrut ja tarkastaa bensapuolen linjat, ettei nyt tulis auto poltettua ajokauden kynnyksellä. Ja jos oikein innostuis, niin käyttäis takakelkan alhaalla samalla tuskalla, siistisi kauttaaltaan ja vaihtelisi puslatkin tuoreempiin. Alkaahan noissa jo olla vähän pykimiä.

Pakoputken keskipätkäkin on melkoinen siivilä, lienee kondenssivesi senkin tuhonnut tuosta taka-akselin alituksen kohdilta. Keskipöntön sisälmyksetkin näytti melko valmiilta. Näillä ajatuksilla laitoin Saksasta osia pyyntiin melkoisen kasan joten ootellaampa niitä rauhassa.

Kuva

Kuva


Konepellin saranatappi tosiaan leikkautui ykskaks poikki, kuten tuossa jo aiemmin mainitsin. Prässäsin tapinjämän pois reikelistä ja kaveri ystävällisesti sorvasi uuden tilalle. Pyysin tekemään kierteet päähän ja pukkasin originaalista poiketen läpireiän saranan kiinnityskorvakkeen taakse. Tappi paikoilleen ja mutteri sisälokasuojan puolelle. Hyvin se siihen asettui ja tuntui pelaavan. Niitä saranoita kannattaisi tosiaan aika aioin rasvailla, ettei käy kuten allekirjoittaneella.

Kuva


Konepellin kanssa ei loppunut askartelu vielä siihen, sillä eihän tuo mokoma suostunut seuraavaksi sulkeutumaan. Molemmat lukkopesät olivat vuosisataisessa vaseliini/maa-ainestöhkässä joka suuresti haittasi liikkuvien osien toimintaa. Vielähän noista irrottamalla ja liuotinpesulla sai inhimillisen oloiset. Konepellin avausvaijerinkin voisi vaihtaa, kun se tuil jo lukkojen päästä irritettua :happy:. Ei kärsis liian tarkasti autoa tutkia, kun tuppaa löytymään kaikenlaista pikkuvikaa jota ei noin arkikäytössä huomaakaan :huh: .

Kuva

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sopiikos tuo mutteri liikkuu nokkapellin kanssa, eikös se ole alunperin "haarukka sokalla" kiinni :roll:
niin, munkin piti alunperin vaihtaa ässään vaan venttiilivarren tiivisteet ja jotakin pientä ja nyt olen kolunnu melkein jokapaikan läpi eikä ole menny kun vasta viitisen vuotta ja nyt on menossa maalipinnan laittelu :D
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:sopiikos tuo mutteri liikkuu nokkapellin kanssa, eikös se ole alunperin "haarukka sokalla" kiinni :roll:
niin, munkin piti alunperin vaihtaa ässään vaan venttiilivarren tiivisteet ja jotakin pientä ja nyt olen kolunnu melkein jokapaikan läpi eikä ole menny kun vasta viitisen vuotta ja nyt on menossa maalipinnan laittelu :D

Semmosta se on näiden vanhusten kanssa, aina tahtoo joku osa renkata, kun toisesta paikasta saa kuntoon. Mutta kyllähän tuo saranatappi mahtuu olemaan, kun se on siellä saranavivuston alapäässä seinää vasten ja mutteri jää lokasuojan sisään. Konepellin päässähän tapit on kiinni niillä sokilla, siellä oliskin mutterilla ahdasta.

Kuva


Käytiin muuten kesällä lähes siinä touhottajan pajan nurkilla, mutta en viitsinyt tulla ilmoittamatta pistäytymään. Haapamäellä oli paikallisessa pajassa vähän isommat työkalut ja painavammat koneet, kun kävin katselemassa.


Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Jos kiinnostaa nii olis samalla kylällä m103 3.0 imusarjasta oikeastaan kaikki paitsi ite imusarja,virranjakaja(uusi),tulpanjohdot,ilmansuodatin(uusi),ilmansuodatinkotelo w126:sesta.edullisesti saatavilla
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

antti86 kirjoitti:Jos kiinnostaa nii olis samalla kylällä m103 3.0 imusarjasta oikeastaan kaikki paitsi ite imusarja,virranjakaja(uusi),tulpanjohdot,ilmansuodatin(uusi),ilmansuodatinkotelo w126:sesta.edullisesti saatavilla
Kiitos, pidetään mielessä. Jotain huolto-osaahan olisi hyvä olla aina jemmassa :ope:
® Mesen Porkkana-klubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

huolto osat on meleko usein tuiki tarpeellisia :wink:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Mersun osakuormaa odotellessa tein pakoputken keskipöntölle ruumiinavauksen.

Kuva


Ulkona tietysti, kun arvelin olevan niin likaista hommaa

Kuva


Ja olihan tuo sisältä niin kuin tupakoitsijan keuhkot. Eppäilen virtauksien vähän jo kärsineen tuosta keuhkoahtaumasta :mrgreen:. Jotainhan tuohon täytyy askarrella tilalle. Suomessa oli aika arvokkaita nuo keskiosat ja saksassakin saatavuus vähän huono viimeksi, kun haeskelin. Mutta jatketaan tutkimuksia.

Kuva


Tuota hcmadon projektia seuranneena ajattelin järjestellä tallia itsekin. Se kun on ollut vähän vaiheessa ja rojua levällään siellä ja täällä. Lattiapinta-ala olisi kuitenkin tarkoitus pitää mahdollisimman puhtaana, että mahtuu operoimaan. Kevyelle käyttöraudalle ja peltitavaralle tein käsivaraston tallin nurkkaan ja rattaat alle niin saa siirtää alta pois tarvittaessa. Jonkin verran tuo protoversio vaatii vielä viimeistelyä ja ehkä puhalluksen ja maalauksen keväämmällä.

Kuva

Kuva

Järjestelyä jäi vielä tehtäväksi, että kaikki roju löytää paikkansa.
Jotain kalustoakin menee hankintalistalle. Ostohousut on valmiina, kunhan vaan sattuu sopivat kohdalle.

Vaiennut subbarin vahvistinkin kärrättiin talliin yhtenä päivänä sillä puheella, että pidä hyvänäs jos tulee kuntoon. Oli halpa korjaus kun, elämä palasi pelkällä konkan vaihdolla. Eiköhän tuollekin pojat käyttöä keksi.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10741
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

TNewalla näyttää olevan oikea "leskentekijä" mönkijänä. Infoa laitteessa. Komia on talli. Kiva puuhastella tuollaisessa ympäristössä. :)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1151
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Sun tallissa on hyvin tilaa ja valoa, seuraillaan täälläkin tätä projektia ja mukava kun laitat muutakin kuvaa, juttua. Varsinkin kossien tekemiset hienoja 8)
® Mesen linttaklubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Pappi kirjoitti:TNewalla näyttää olevan oikea "leskentekijä" mönkijänä. Infoa laitteessa. Komia on talli. Kiva puuhastella tuollaisessa ympäristössä. :)
Pitää kirjoitella Hondan elämästä jossain vaiheessa. Sillä onkin täällä mielenkiintoinen paikallishistoria kai uudesta asti vaikka meille se päätyikin ihan sieltä Papin kulmilta, Iisalmesta asti. Vasta vuosi-pari sitten selvisi, että alunperin tuo oli Kalajoelta lähtöisin ja naapurissa (toisinaan meidänkin pihalla) se pyöri 80-luvun loppupuolella ainakin viikoittain.
hcmato kirjoitti:Sun tallissa on hyvin tilaa ja valoa, seuraillaan täälläkin tätä projektia ja mukava kun laitat muutakin kuvaa, juttua. Varsinkin kossien tekemiset hienoja 8)
Joo, pojat kasvaa ja tuo vanhempikin, joka tämän topicin kakkossivulla juuri yltää ässän konepellin tasalle rengasta sovittaessaan, kuului eilen ottavan saman auton katoksesta ja käyvän vähän luisuttelemassa tuossa yksityistiellä. Hyvin kuulee, milloin pojat lähtee pihasta, kun pakoputkesta puuttuu kaksi vaimentajaa :mrgreen:. Ja tuolla jossain aiemmassa kuvassa oli pojilla työn alla drift trike, johon laitettiin sähkömoottori ja jokunen UPS:in akku, Olikohan 3x12v sarjaan. Mukavahan näitä on yhdessä värkätä.

Ja onhan tietysti vielä tämä särkymätön idän tuote, josta poika kuulemma esitelmöi äidinkielen tunnilla, että siinä ei ole mitään piileviä ruostevikoja vaan kaikki on ihan reilusti näkyvillä. Mun nähdäkseni myöskään kaasupolkimessa ei ole kuin kaksi asentoa, tyhjäkäynti tai jalka liki konehuoneen puolella. Olisiko tämä jo neljäs talvi, kun kiertävät rataa tuolla pellolla. Lunta on vain ollut nyt heikonlaisesti. Tässäkin tultiin vastaheitolla mutkaan, että 1200 mylvivää kuutisenttiä jaksaa edes vähän irrottaa perää sulalla kelillä.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Castillo
Viestit: 766
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Ku Ladalla oppii luisutteleen nii osaa kaikilla takatuuppareilla. Senverran vähä nuo eturenkaat muistaakseni kääntyy
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2443
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Tai sitten niinkuin yksi oma tuttu linja-auto yrittäjä sanoi aikanaan että jos oppii ladalla ajamaan niin osaa ajaa sen jälkeen mitä vain :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1151
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Slarpa on aina hieno vehje, oisko lisää juttua ja kuvia pyörätrikesta. Omalla pojalla myös pyöräprojekti...tosin jäänyt vaiheeseen kun mopot kiinnostaa enempi. Keväällä tulee 15v täyteen. Jospa iskä tekis pyörän loppuun ja sen sähköistys kiinnostas kans kovin :roll:
Koittanu sanoa että meijän talossa ei sitten laitteita viritellä, onkohan oma esimerkki auttanu yhtään :evil:
Kuva

Tuossa ostohetkellä nyt purettuna, hiekkapuhallettuna ja vähän maalattukin 8)
® Mesen linttaklubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

TNewa kirjoitti: Näillä ajatuksilla laitoin Saksasta osia pyyntiin melkoisen kasan joten ootellaampa niitä rauhassa.
Aikani näitäkin odottelin ja lopen kolmen viikon jälkeen laitoin saksanpojalle kyselyä, että jokos ois osat lähteny tännepäin. Kyllä nuo on firmasta kuin firmasta yleensä kahden viikon sisällä tulleet. Vielä saman päivän iltana tuli llmoitus, että ovat lähteneet DHL:n kuljetukseen. Varmaan on keräilylista jäänyt aikanaan Hansilla tai Gyntterillä pöydänkulmalle, kun on pitänyt kiiruhtaa wurstia syömään ja nyt sitten kiireesti keräilivät osat kasaan. Katotaan nyt sitten, jos tulis vielä oikeaa tavaraakin :mrgreen:. Vaan eipä tuolla niin hätä ole, ei ole pakottavaa tarvetta saada vapuksi ajoon.

Askartelin sitten muutamana iltana tallin hienomekaniikka- ja tikitaaliosastolle vähän työpistettä parempaan kuosiin. Eihän tuosta vielä valmista tullut, mutta ehkäpä ne elkot ja potikat sun muut pikkuhilut löytyy tulevaisuudessa paremmin, kunhan saa vielä toisen laatikoston ja merkinnät paikoilleen.

Aivan terapeuttista on tuommonen itsekseen puuhastelu ja maalailu, kun työpäivät kuluu lähinnä puhetöissä ja koneen ääressä. Lähinnä nurkista löytyvistä osista ja roskalavalta tuohonkin kalustukseen on osat haalittu. Maalia on toki ihan kaupasta haettu ja vähän pistosahaa levyille näytetty.


Kuva

Kuva

Kuva


Ja jotta Nivalan matomies ei pääse pelkästään kehuskelemaan omituisilla puutarhuroinneillaan, niin on mullakin lauluntekijän sanoin kanatarha majan takana. Keväällä tehtiin uusi isompi tarhakin kopin ympärille.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1151
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Huojentava toteamus että muillekkin terapiaa näpräilyt ja maalailut. Erikoismaininta alumiinilistasta hyllynreunassa, hienosti oivallettu 8)
Ehkä en olekkaan yksin lokeroitteni ja tallin varustelun kanssa :lol:

Kanatarha on kyllä hieno, joskus itsekkin haaveilin mutta jäi sille asteelle. Oisko kertoa kokemuksia ja miten tuo toimii?
® Mesen linttaklubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Jopas on taas työt haitanneet harrastuksia siinä määrin, että aikaansaannokset tallin puolella on olleet lähinnä olemattoman ja mitättömän välillä. Koronavirukseen liittyvä ennakointi työelämässä on aiheuttanut päänvaivaa eikä iltaisin ole sitten suuremmin ollut paukkuja autoakaan rassata.

Ulos ja sisälle on ässää siirrelty niin kuin kuvista näkyy ja nyt viimein osatkin kotoutuivat Saksasta talllin nurkkaan. Tällä viikolla sain etujarrusatulat irroteltua ja tutkittua myös jarruputkien aika surullista kuntoa. Uusittavaa on kyllä alusta osissa muutenkin. Pitänee kerätä listaa ja laittaa uutta tilausta vetämään. Poika putsaili suurimmat kököt satuloista ja laittoi sitruunahappoon lillumaan. Siistitään pysäyttimet ja entrataan korjaussarjalla tarvittaessa.

Satuloiden hautuessa liemessä muovihitsailin ilmanputsarin kotelon haljenneen kiiinnikkeen ja laitoin uudet kumipuslat sekä ilmanputsarin alle, että konepellin toppareiksi. Tallin nurkkaan tuli ruuvattua ensiapukaappi ja sammutusvälineet käden ulottuville.

Kunhan tilanne rauhoittuu niin ehkä tämäkin työmaa taas etenee.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1151
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

8)
® Mesen linttaklubi
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kattele jostakin emalinen astia mihin satulat sopivat hyvin sitten lämmität happoo sellaseen 40-45 asteeseen homma nopeutuu huomattavasti :wink:
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:kattele jostakin emalinen astia mihin satulat sopivat hyvin sitten lämmität happoo sellaseen 40-45 asteeseen homma nopeutuu huomattavasti :wink:
Varmasti on näin, mutta koitin nyt vain saada enimmät moskat pois satuloiden pinnoilta kylvettämällä ja teräsharjalaikalla, ettei tarvitse roskata kaverin tallia. Kävin tänään siellä testaamassa hiekkapuhalluskaappia, jos tulisi itsellekin sellainen hommattua. Alumiinioksidilla puhaltelin, mutta joitain kohtia piti käsitellä neulavasaralla välillä. Sitten taas alumiinioksidia perään. Kohtuu siistiä pintaa lopen tuli, mutta kyllä meni aikaakin.

Kuva


Ja tiedon valtatiekin saatiin viimein vedettyä tänne pusikkoon asti. Päästiin vähän kuin paikallistieltä useampikaistaiselle väylälle 8). Ennen tuli Elisan 4G:llä parhaimmillaankin reilu 50 megaa ja iltaisin, kun oli väylällä ruuhkaa, saattoi tippua alle kymmeneen megaan. No nyt ei pitäisi kuidulla olla mokomaa riesaa enää. Ja täällä tuo hankintakaan ei maksanut juuri mitään. Tulee varmaan yli 70% talouksista. Ei pitäisi näiden päivitysten jäädä ainakaan puutuneesta netistä kiinni.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

TNewa kirjoitti: Kunhan tilanne rauhoittuu niin ehkä tämäkin työmaa taas etenee.

Eipä näytä rauhoittuvan meno maailmalle, pikemminkin hullummaksi vain menee. On ollut mielenkiintoisia viikkoja töissä, aika kuluttavia tosin. Sen verran piti yrittää kuitenkin omaa aikaa ottaa ja päätä nollata, että sain satulat siisteiksi. Parani nuo ainakin lähtötilanteeseen nähden sen verran, että kehtaa paikoilleen aikanaan ruuvata 8). Katsotaan, josko ensi viikolla ehtisi jarruputkia ja muuta ihmetellä. Kun jotain saa valmiiksi, niin alkaa ne ympäristön kauhtuneet osat näyttää siltä, että nekin pitäisi uusia :? Hitaasti etenee, mutta eipä tuo tässä iässä ole enää hätä näiden kanssa.

Kuva

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Tänään ehti vähä askartelemaan jarruputkien parissa. Entisistä vihreistä, ilmeisesti jostain terässeosputkista ei ollutkaan paljon jäljellä, ainakaan pyöränkotelon puolella. Laitoin nyt uudet kuparista, vaikka pistäähän nuo silmään ikävästi konehuoneen originaalien seassa. Mutta oli kyllä mersun insinööri saanut melko monta mutkaa kehiteltyä jarruputkeen tuohon vajaan metrin matkalle ABS-yksiköltä kuskin puolen etupyöränkoteloon. Jonkin aikaa sai tuota pehmeää kupariputkeakin taivutella, ennen kuin se asettui paikoilleen edes kohtuullisesti. Repsikan puolelle menevässä linjassa näytti olevan alkuperäinen jatko-osa jarrupääsylinterin alla, joten sitä ei tarvitse vetää ihan alusta asti. Uusi putki vain närhenmunien ja releiden alta menemään, mutka akun alta ja seinästä ulos.


Kuva

Kuva

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”