W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Moikka kaikille.
Työn alla olisi otsikon mukainen kapealistainen 1-sarjan W124. Auto on ollut minun omistuksessa jo nelisen vuotta ja ollut vaimokkeen käytössä. Noin 10tkm vuodessa kertynyt kilometrejä joita nyt noin 380000 mittarissa. Kuva on omistuksen alkuajoilta, ei ollut tuoreempaa taltiointia.
Varustelistaus:
Model 230 E
Engine 102982 12 042837
Transmission 722408 02 359185
Order Number 0 5 283 95084
Order Location AUTHORITIES SALES
Interior FABRIC - GRAY (078)
Paint 1 DIAMOND BLUE METALLIC (355U)
Approx. Build Date 1986-08
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
254 BECKER RADIO EUROPA KURIER CASSETTE
286 LUGGAGE NETS ON DRIVER RESTS L AND R
406 SINGLE SEAT WITH ORTHOPAEDIC FRONT SEAT BACKREST, LEFT AND RIGHT
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
506 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED (ELECTRICALLY ADJUSTABLE ON THE RIGHT)
531 AUTOMATIC ANTENNA
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
821 CATALYTIC CONVERTER RECONVERSION KIT (RÜF)
Varusteista ilmastointi ei toimi ja alkuperäistä mankkaa ei ole. Muutoin kaikki pelittää.
Ihan hyvin on meitä palvellut, joskin pari kertaa jättänyt välille mm. bensapumpun hajottua, mutta ei sen ihmeempää. Normaalia huoltoa suoritettu säännöllisesti ja muuta tarpeen mukaan. Syttyosat tullut matkanvarrella uusittua kokonaan.
Auto jäi nyt vaille käyttöä, joten halusin ottaa sen kunnon remonttiin. Kori kaipaa jo hellyyttä. Takakaarissa on ruostereikiä, samoin etulokasuojissa ja takakontinluukussa. Alusta kaipasi jo täysremonttia sekin. Muutaman alkuperäisen varusteen haluan tähän lisätä ja hankittuna onkin jo käsinoja, ulkolämpömittari ja nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekeppi.
Remontti alkoi loppusyksystä ja hitaasti edenneenä alusta on purettu kokonaan ja säilyvät osat hiekkapuhallettu ja maalattu. Puhalluksen ja maalauksen teetin ulkopuolisella, ei ole sellaiseen hommaan tiloja eikä vehkeitä. Taka -ja etunavat hapotin sitruuna/fosforihapolla puhtaaksi ja maalasin. Takanavat ovat kasassa, taakse tuli uudet laakerit ja jarrukilvet. Eteen vaihdoin uudet laakerit. Muutoin alustan kasaaminen on vielä alkutekijöissään.
Nahkaisen ratin ja vaihdekepin löysin purkuautosta jo hieman nuhjaantuneina, mutta pienellä sipistelyllä sain niistä lähes uuden veroiset.
Sähköantenni oli myös jumissa. Moottori pyöri kyllä, mutta piiska oli jumittunut auki-asentoon. Kotelon avattua paljastui, että hammashihna oli poikki. Uusi löytyi Ebaysta muutamalla eurolla, samoin uusi piiska. Nyt toimii taas.
Korin ruosteita on myös rapsuteltu vähemmälle. Mitään isompaa ei pohjasta ole löytynyt, mutta olen yrittänyt kaivaa kaikki pienimmätkin alut kiinni nyt kun kelkka on pois tieltä. Pintaruoseella selvitty toistaiseksi pohjan osalta. Reikiä on takakaarissa/koteloissa ja niihin saa uutta peltiä hieman turata. Etujousenkupin samoista löytyi myös ruostetta ja lopulta reikä itse kupista.
Tällainen projeksti siis meneillään. Tavoitteena ei ole museointi, mutta jonkinasteinen kunnostus/siistiminen ja parantelu. Alkuperäisyyttä kunnioittaen kuitenkin.
Työn alla olisi otsikon mukainen kapealistainen 1-sarjan W124. Auto on ollut minun omistuksessa jo nelisen vuotta ja ollut vaimokkeen käytössä. Noin 10tkm vuodessa kertynyt kilometrejä joita nyt noin 380000 mittarissa. Kuva on omistuksen alkuajoilta, ei ollut tuoreempaa taltiointia.
Varustelistaus:
Model 230 E
Engine 102982 12 042837
Transmission 722408 02 359185
Order Number 0 5 283 95084
Order Location AUTHORITIES SALES
Interior FABRIC - GRAY (078)
Paint 1 DIAMOND BLUE METALLIC (355U)
Approx. Build Date 1986-08
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
254 BECKER RADIO EUROPA KURIER CASSETTE
286 LUGGAGE NETS ON DRIVER RESTS L AND R
406 SINGLE SEAT WITH ORTHOPAEDIC FRONT SEAT BACKREST, LEFT AND RIGHT
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
470 ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM (ABS)
506 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, LEFT AND RIGHT, HEATED (ELECTRICALLY ADJUSTABLE ON THE RIGHT)
531 AUTOMATIC ANTENNA
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
821 CATALYTIC CONVERTER RECONVERSION KIT (RÜF)
Varusteista ilmastointi ei toimi ja alkuperäistä mankkaa ei ole. Muutoin kaikki pelittää.
Ihan hyvin on meitä palvellut, joskin pari kertaa jättänyt välille mm. bensapumpun hajottua, mutta ei sen ihmeempää. Normaalia huoltoa suoritettu säännöllisesti ja muuta tarpeen mukaan. Syttyosat tullut matkanvarrella uusittua kokonaan.
Auto jäi nyt vaille käyttöä, joten halusin ottaa sen kunnon remonttiin. Kori kaipaa jo hellyyttä. Takakaarissa on ruostereikiä, samoin etulokasuojissa ja takakontinluukussa. Alusta kaipasi jo täysremonttia sekin. Muutaman alkuperäisen varusteen haluan tähän lisätä ja hankittuna onkin jo käsinoja, ulkolämpömittari ja nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekeppi.
Remontti alkoi loppusyksystä ja hitaasti edenneenä alusta on purettu kokonaan ja säilyvät osat hiekkapuhallettu ja maalattu. Puhalluksen ja maalauksen teetin ulkopuolisella, ei ole sellaiseen hommaan tiloja eikä vehkeitä. Taka -ja etunavat hapotin sitruuna/fosforihapolla puhtaaksi ja maalasin. Takanavat ovat kasassa, taakse tuli uudet laakerit ja jarrukilvet. Eteen vaihdoin uudet laakerit. Muutoin alustan kasaaminen on vielä alkutekijöissään.
Nahkaisen ratin ja vaihdekepin löysin purkuautosta jo hieman nuhjaantuneina, mutta pienellä sipistelyllä sain niistä lähes uuden veroiset.
Sähköantenni oli myös jumissa. Moottori pyöri kyllä, mutta piiska oli jumittunut auki-asentoon. Kotelon avattua paljastui, että hammashihna oli poikki. Uusi löytyi Ebaysta muutamalla eurolla, samoin uusi piiska. Nyt toimii taas.
Korin ruosteita on myös rapsuteltu vähemmälle. Mitään isompaa ei pohjasta ole löytynyt, mutta olen yrittänyt kaivaa kaikki pienimmätkin alut kiinni nyt kun kelkka on pois tieltä. Pintaruoseella selvitty toistaiseksi pohjan osalta. Reikiä on takakaarissa/koteloissa ja niihin saa uutta peltiä hieman turata. Etujousenkupin samoista löytyi myös ruostetta ja lopulta reikä itse kupista.
Tällainen projeksti siis meneillään. Tavoitteena ei ole museointi, mutta jonkinasteinen kunnostus/siistiminen ja parantelu. Alkuperäisyyttä kunnioittaen kuitenkin.
Viimeksi muokannut JanneW124, 22.8.2024 19:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitokset, ei ihan aina tunnu siltä kun sitä sekasortoa tallissa katseleeblacklake kirjoitti:hyvältä vaikuttaa, kaikin puolin
Autosta vielä sen verran, että tuotu Suomeen 1999 Saksasta. Rekisteriotteessa lukee lisämerkintänä; Vaihtoehtoinen käyttö - Luvanvarainen, Pykälän 2 momentin mukainen vara-auto. En tiedä miksi...
Varmaankin.Leemu kirjoitti:Oliskoos ollu taksimiehellä vara-autona.JanneW124 kirjoitti:Rekisteriotteessa lukee lisämerkintänä; Vaihtoehtoinen käyttö - Luvanvarainen, Pykälän 2 momentin mukainen vara-auto. En tiedä miksi...
Juuri näin. Nopeasti katsottuna kiinnityspisteet oli ruosteettomat, mutta kaivamalla löytyi massan alta pintaruostetta. Massa on päässyt lohkeamaan jostain kohtaa ja se sitten sen massan alla ruostuu huomaamattomasti. Rapsuttelin massaa pois niin pitkälti kun löytyi tervettä peltiä ja olen yrittänyt poistaa ruostetta mekaanisesti ja fosforihapolla. Jonkunlainen huono kuvakin löytyi koneelta. Kotelosuojaa tulen ruiskimaan jokikisestä kumitulpasta/vastaavasta mistä vain pystyyMika.T kirjoitti:Ennenkuin nostat takarungon takaisin paikoilleen niin käy erityisellä huolella läpi ne pyöräkoteloissa olevat kelkan kiinnityspisteet.
Siitä nuo melkeimpä ensimmäisenä mätänevät.
Pultin reiästä on hyvä turauttaa kotelosuojat sinne kotelon sisälle. Hillihtee sitä ruostumista.
Takajarruputket piti myös irrottaa, koska niiden korikiinnikkeiden kohdalla oli kaikissa ruostetta.
Toinen huomionarvoinen kohde on/ovat etujousenkupit. Tähän on apukuskin puolelle vaihdettu kun katsuri löysi siitä sanottavaa. Kuskin puoli näytti päällepäin ehjältä, mutta syvempi tutkimus löysi sanottavaa sieltäkin, lopulta ihan pieneksi reiäksi asti itse kupissa. Avasin kupin ja korinvälisen saman molemmin puolin kuppia, että saisi mahdollisimman hyvin rapsuteltua puhtaaksi.
Kiitoksia.hcmato kirjoitti:Hyvännäkönen maali alustan osissa ja muutenkin tekemisen meininki. Laita vaan kuvaa ja kertomusta, mukava seurailla
Takanavoista pari kuvaa räpsäsin. Purin siis navat prässillä kun olivat irrallaan ja liottelin sitruuna/fosforihapossa ruosteet pois. Navan maalasin paukkupullomaalilla, mutta tuo toinen osa (kuvassa) sai ihan kunnon epoksimaalit selkäänsä. Narinahelat asensin reikäänsä ja prässäsin laakerin ja navan paikoilleen.
Vetoakselit huolsin tänään. Purin molemmista akseleista nivelet molemmin puolin ja putsasin vanhat rasvat pois. Akselin puhdistin liasta ja vähäisestä ruosteesta. Maalasin akselit, pohjalle sinkkispraylla ja mustaa värillä päälle. Ei pitäsi olla vaaraa, että katkeaa ainakaan ruosteen takia. Uudet rasvat sotkin niveliin. Ihan hyvässä kunnossa oli nivelet, hentoinen kulumajälki vetopinnoilla. Rasvat oli ihan hyvässä hapessa vielä, mutta vaihtui kuitenkin. Suojakumeja en vaihtanut, vanhoissa ei ollut mitään vikaa. Klemmarit aion uusia, ei vaan ollut tallilla sopivia.
Etunavat ovat myös ihan hyvällä mallilla. Olka-akselit kävi hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa. Etunavat hapotin fosforihapolla ja maalasin spraymaaleilla. Vanhat laakerit hakkasin pois ja asensin uudet tilalle. Alustaan on kaikki osat tilattu, mutta ei vieä saapunut. Etualatukivarsien kumipuslat uupuu, samoin kallistuksenvakaajan kumit ja perän häränsilmät. Toinen alapallonivel ja koiranluu taakse puuttuu myös.Ei onneksi kalliita osia mutta toivottavasti saapuisivat ettei tarvitsisisi montaa kertaa ostaa...
Taka-alatukivarsiin sain prässättyä sisemmät puslat paikalleen. Samoin toiseen etualatukivarteen painoin alapallon koloonsa. Toinen on vielä maailmalla tulossa. Takakelkkaan puristin koripuslat paikoilleen ja suihkuttelin kotelosuojaa kelkan palkkien sisäpuolelle.
Pohjan ruosteita rapsuttelin vähemmälle, seuraavaksi pitäisi maalata kohdat jotta saisi pikkuhiljaa pohjan valmiiksi.
Jotta homma ei tyystin loppusi kesken niin aloin sipistelemään takajarrusatuloita Varsinkin vänkärin puoli oli hurjan ruosteinen joten putsailin ja laitoin happoon likoamaan. En halkaissut satuloita, kun muutoin toimivat moitteetta.
Pohjan ruosteita rapsuttelin vähemmälle, seuraavaksi pitäisi maalata kohdat jotta saisi pikkuhiljaa pohjan valmiiksi.
Jotta homma ei tyystin loppusi kesken niin aloin sipistelemään takajarrusatuloita Varsinkin vänkärin puoli oli hurjan ruosteinen joten putsailin ja laitoin happoon likoamaan. En halkaissut satuloita, kun muutoin toimivat moitteetta.
Joo niin kannattaa välillä esim teräsharjalla tehostaa ruosteen poistumista. Pienempiä osia olen hapottanut myös ultraäänipesurissa sitruunahapolla. Sekin tehostaa jonkin verran. Vielä jos jaksasi panostaa tähän niin hommaisin isomman uä-pesurin (15l). Sillä saisi isommatkin osat pärisemään ja lisäksi noissa isommissa on yleensä lämmitin jolla saa nesteen pysymään lämpimänä pidempään.
Jotain taas tehty etenemisen eteen...
Etujousenkupissa oli siis pieni reikä, joka piti saada umpeen. Uusi kuppihan on melko kallis (180€ KL:ssä), joten tämä kannatti senkin takia tehdä. Leikkasin mädät pois ja tein pienen paikkalapun jonka yritin hitsata puskusaumalla kiinni. Meni vähän taisteluksi, tämä oli ensimmäinen kerta kun hitsasin paikkaa autoon (olkaa siis armollisia vaikka jälki on rumaa ). Aiemmin olen kaverilla teettänyt hitsaushommat, mutta siirryin omavaraiseksi asian suhteen ja hommasin Wallius i1800 Mig/puikko/Tig koneen. Reikä on nyt kuitenkin ummessa ja maalattu sekä tiivistetty Sikaflexillä.
Takaosasta pohjaa sain myös ruostekohdat putsattua ja maalattua. Takakelkan etukiinnikkeet tiivistin myös tarvittavilta osin, koska vanhaa koriliimaa piti kaivaa jonkin verran pois ruosteita poistaessa. Maalina Tikkurilan epoksipohjamaali Temacoat GPL-S primer.
Etujousenkupissa oli siis pieni reikä, joka piti saada umpeen. Uusi kuppihan on melko kallis (180€ KL:ssä), joten tämä kannatti senkin takia tehdä. Leikkasin mädät pois ja tein pienen paikkalapun jonka yritin hitsata puskusaumalla kiinni. Meni vähän taisteluksi, tämä oli ensimmäinen kerta kun hitsasin paikkaa autoon (olkaa siis armollisia vaikka jälki on rumaa ). Aiemmin olen kaverilla teettänyt hitsaushommat, mutta siirryin omavaraiseksi asian suhteen ja hommasin Wallius i1800 Mig/puikko/Tig koneen. Reikä on nyt kuitenkin ummessa ja maalattu sekä tiivistetty Sikaflexillä.
Takaosasta pohjaa sain myös ruostekohdat putsattua ja maalattua. Takakelkan etukiinnikkeet tiivistin myös tarvittavilta osin, koska vanhaa koriliimaa piti kaivaa jonkin verran pois ruosteita poistaessa. Maalina Tikkurilan epoksipohjamaali Temacoat GPL-S primer.
Etupään sain melkolailla kasaan jousia, kallistuksenvakaajaa ja jarruja vaille valmiiksi.
Kasasin etualatukivarret uusilla alapallonivelillä ja puslilla. Laitoin ensin alatukivarret koriin kiinni ja liitin olka-aselit iskunvaimentimeen. Sitten tunkin avulla liitin alapallonivelen olka-akseliin omaan koloonsa. Kiristin alapallonivelen pultin ja vasta sen jälkeen kiinnitin jarrukilven. Näin vältyin vääntelemästä uudessa maalissa olevaa kilpeä, se kun on hieman tiellä alapalloa asentaessa. Vaihdoin myös uudet raidetangot molemmin puolin. Mittailin vainhoista pituudet suurinpiirtein kohdilleen. Samoin alatukivarren säätöpulttien asemasta otin kuvat ennen purkua ja nyt yritin laittaa ne samoille paikkeille, jottei pyöränkulmat olisi ihan viturallaan. Niitä en tosin vielä kiristänyt lopulliseen tiukkuuteen.
Etunavat kasasin loppuun laakereiden osalta. Olin asentanut laakerien ulkokoolit paikalleen napoihin ja nyt rasvasin laakerien rullaradat ja naputtelin stefat paikoilleen. Akseleita piti hieman hioa P600 paperilla että uudet laakerit asentuivat paikoilleen. Välystä jätin hieman, kuten kuuluu. Putsasin ABS anturit pinttyneestä liasta ja anturien päät ruosteista ja laitoin paikoilleen-
Dinitrol ML kotelosuojaa suihkuttelin tukivarsien sisään ja päälle, jousikuppien ympärille ja joka paikkaan. Sen päälle Dinitrol 449. Samoin olka-akseli ja jarrukilvet yms saivat ruostesuojauksen päälleen. Pultteihin ja kierteisiin käytin tervaa. Iskunvaimentimia en aio uusia, ne ovat vielä hyvässä kunnossa. Takana vieläpä melko uudet. Bilstein B4set joka nurkassa. Jousiksi tulee uudet Eibachin -30mm madaltavat vieterit.
Kasasin etualatukivarret uusilla alapallonivelillä ja puslilla. Laitoin ensin alatukivarret koriin kiinni ja liitin olka-aselit iskunvaimentimeen. Sitten tunkin avulla liitin alapallonivelen olka-akseliin omaan koloonsa. Kiristin alapallonivelen pultin ja vasta sen jälkeen kiinnitin jarrukilven. Näin vältyin vääntelemästä uudessa maalissa olevaa kilpeä, se kun on hieman tiellä alapalloa asentaessa. Vaihdoin myös uudet raidetangot molemmin puolin. Mittailin vainhoista pituudet suurinpiirtein kohdilleen. Samoin alatukivarren säätöpulttien asemasta otin kuvat ennen purkua ja nyt yritin laittaa ne samoille paikkeille, jottei pyöränkulmat olisi ihan viturallaan. Niitä en tosin vielä kiristänyt lopulliseen tiukkuuteen.
Etunavat kasasin loppuun laakereiden osalta. Olin asentanut laakerien ulkokoolit paikalleen napoihin ja nyt rasvasin laakerien rullaradat ja naputtelin stefat paikoilleen. Akseleita piti hieman hioa P600 paperilla että uudet laakerit asentuivat paikoilleen. Välystä jätin hieman, kuten kuuluu. Putsasin ABS anturit pinttyneestä liasta ja anturien päät ruosteista ja laitoin paikoilleen-
Dinitrol ML kotelosuojaa suihkuttelin tukivarsien sisään ja päälle, jousikuppien ympärille ja joka paikkaan. Sen päälle Dinitrol 449. Samoin olka-akseli ja jarrukilvet yms saivat ruostesuojauksen päälleen. Pultteihin ja kierteisiin käytin tervaa. Iskunvaimentimia en aio uusia, ne ovat vielä hyvässä kunnossa. Takana vieläpä melko uudet. Bilstein B4set joka nurkassa. Jousiksi tulee uudet Eibachin -30mm madaltavat vieterit.
Etujarrusatulat fiksailin siistimmiksi. Muistin, että joku vuosi sitten purin ja putsasin toista autoa varten etusatulat joita en sitten koskaan tehnyt kuitenkaan valmiiksi. Nepä olivatkin passelit tähän autoon, 1-sarjalaisessa 230E:ssä ei olekaan vielä jäähdytettyjä levyjä edessä.
Satulat ja pitimet oli siis putsattu, maalasit raudat ensi sinkkisprayllä ja sen päälle mustalla vasaralakalla kahteen kertaan. Näitä varten löytyi hyllystä korjaussarja, jossa uudet männät ja tiivisteet. Tämä oli ihan suunnittelematon juttu, alunperin oli idea mennä ihan noilla vanhoilla jarruilla niin edessä kuin takanakin. Takasatulat on vielä maalaamatta. Nekin piti sitten lopulta purkaa, kun ainakin yksi mäntä oli jumissa. Siihenkin löytyi onneksi parempikuntoinen tilalle. Etulevyt ovat vielä ihan käyttökelpoiset, mutta taakse pitää vaihtaa. Jarruletkut ajattelin uusia myös.
Satulat ja pitimet oli siis putsattu, maalasit raudat ensi sinkkisprayllä ja sen päälle mustalla vasaralakalla kahteen kertaan. Näitä varten löytyi hyllystä korjaussarja, jossa uudet männät ja tiivisteet. Tämä oli ihan suunnittelematon juttu, alunperin oli idea mennä ihan noilla vanhoilla jarruilla niin edessä kuin takanakin. Takasatulat on vielä maalaamatta. Nekin piti sitten lopulta purkaa, kun ainakin yksi mäntä oli jumissa. Siihenkin löytyi onneksi parempikuntoinen tilalle. Etulevyt ovat vielä ihan käyttökelpoiset, mutta taakse pitää vaihtaa. Jarruletkut ajattelin uusia myös.
Sain etujarrut kasaan molemmin puolin. Vaihdoin jarruletkut uusiin, vaikka eipä noissa vanhoissakaan vikaa ollut. Rasvailin liukutapit hyväksi ja laitoin uusilla kumitiivisteillä läjään. Ruotesuojaakin yritin roiskia satulan ulkoisiin pintoihin.
Myös kallistuksenvakaajan asensin paikalleen uusin kumein. Peltipannat liottelin jo aiemmin ruosteettomiksi ja maalasin vasaralakalla. Etujouset meinasin laittaa paikalleen mutta en saanut aikaiseksi kun kuskin puolelle. Jousipuristimen lautaset eivät mahtuneet pois jousilankojen välistä enää, kun jousi oli puristettu koloonsa. Sain ne irti vasta kun avasin iskarin yläpään kiinnityksen ja alatukivarsi putosi niin alas kun vaan pystyi. Sittenkin lautasia sai hakata/kammeta ihan huolella. Omituista, olen noilla puristimilla vaihtanut jousia jo useamman kerran eri autoihin ja joskus lainannutkin niitä, eikä ole vastaavaa ennen käynyt. Nyt asennettu jousi on Eibach 2505-140 sarjasta, joka kyllä pitäisi olla käypänen. Nyt kun jousi oli paikallaan, ei puristuslautasia saanut mihinkään väliin sopimaan. Täytynee keksiä jokin vippaskonsti toista puolta varten, takajouset onneksi menee ilman puristinta. Kuva asennuksesta kun olin vielä tietämätön tulevasta
Myös kallistuksenvakaajan asensin paikalleen uusin kumein. Peltipannat liottelin jo aiemmin ruosteettomiksi ja maalasin vasaralakalla. Etujouset meinasin laittaa paikalleen mutta en saanut aikaiseksi kun kuskin puolelle. Jousipuristimen lautaset eivät mahtuneet pois jousilankojen välistä enää, kun jousi oli puristettu koloonsa. Sain ne irti vasta kun avasin iskarin yläpään kiinnityksen ja alatukivarsi putosi niin alas kun vaan pystyi. Sittenkin lautasia sai hakata/kammeta ihan huolella. Omituista, olen noilla puristimilla vaihtanut jousia jo useamman kerran eri autoihin ja joskus lainannutkin niitä, eikä ole vastaavaa ennen käynyt. Nyt asennettu jousi on Eibach 2505-140 sarjasta, joka kyllä pitäisi olla käypänen. Nyt kun jousi oli paikallaan, ei puristuslautasia saanut mihinkään väliin sopimaan. Täytynee keksiä jokin vippaskonsti toista puolta varten, takajouset onneksi menee ilman puristinta. Kuva asennuksesta kun olin vielä tietämätön tulevasta
Laitoin toisenkin etujousen paikalleen. Vertailin ja mittailin uutta ja alkuperäistä jousta ja havaitsin, että jousilanka oli molemmissa saman paksuinen mutta kierretiheydessä oli useamman milin ero. Eibacheissa siis tiheämpi kierreväli. Lisäksi kierre on tiheämpi jousen yläpäästä pari kierrosta. Alkuperäisessä kierretiheys oli suunnilleen sama alusta loppuun. Kun uusi jousi on paikallaan, kierretiheys oli parhaimmillaan n. 10mm ja jousipuristimen kupit vahvuudeltaan n. 12mm Mietin hetken, että asennanko näitä ollenkaan, mutta päädyin kuitenkin laittamaan. Voi sitä raukkaa, joka nämä irrottaa...
Eibacheissa etujousissa numerot 2505001VA ja takasissa 2504002HA. Valmistajan katalogin mukaan siis Eibach ProKit 2505-140. W124 käypänen ja akselimassat riittävät tähän autoon. Kuva jousista vierekkäin, alkuperäisestä katkaistu 1 kierros.
Eibacheissa etujousissa numerot 2505001VA ja takasissa 2504002HA. Valmistajan katalogin mukaan siis Eibach ProKit 2505-140. W124 käypänen ja akselimassat riittävät tähän autoon. Kuva jousista vierekkäin, alkuperäisestä katkaistu 1 kierros.
Ok. Ei siis ihan ennenkuulumatonta.shrteam kirjoitti:TurboD:n , varmaan vahvistetut kun paljon varusteita, bilstein jouset ol kanssa samallalailla hankalat, ei meinannut sopia lautaset pois ollenkaan, ensin oli vaikeuksia kierreosankin pois saamisessa. Aikansa kun kolluutteli niin irtosivat.
Takapään kimppuun lähdin seuraavaksi. En tosin alkanut vielä alustaa kasaamaan, mutta ruostesuojasin pohjan kelkan alta. Alle Dinitrol ML kotelosuojaa ja päälle Dinitrol 4941/CAR.
Takalokasuojat/kaaret tarvitsevat hieman peltitöitä. Lokasuojan etualakulma puuttuu kokonaan ja toisella puolella on pieni reikä peräkontin puolelle. Samoin pyöränkaari on heikossa hapessa oven kohdalta. Reiät sain tilkittyä ja kaaren sisäpuolta yritin väkertää takaisin. Jälki ei nyt mitään huippua ole, mutta harjoitellaan Alakulmaan täytyy pohjan puolelle tehdä vielä paikka. Sisäkaareen jäi vielä pieni reikä ja tietysti ulkokaari pitää yrittää saada siistiksi.
Paikkaus jatkuu... Sain paikattua takasisäkaaren loppuun ja askartelin pohjaan paikan takalokasuojan liitokseen. En tiedä, miten tuo on alunperin toteutettu (toiselta puolen on joskus paikattu, ei voinut verrata) mutta hitsasin muutamalla pisteellä pohjapalan lokasuojan korjauspalan saumaan. Sitten taitoin lokasuojan peltiä muutaman millin pohjapellin päälle ja hitsasin umpeen. Muutoin olen tehnyt kaikki puskusaumalla. Hidasta puuhaa, mutta ehkä sen kannattaa.
Säikäytti hieman kun hitsinööli löysi tiensä vasempaan korvakäytävään. Hetken aikaa ritisi korvassa ilkeästi. Kuulo on tallella onneksi. Saa nähdä, äityykö kipeäksi Siinä samalla muistin neuvot, että korvatulpat kannattaa olla korvissa varsinkin kun selällään joutuu hitsaamaan. Varmasti täst'edes muistan!
Säikäytti hieman kun hitsinööli löysi tiensä vasempaan korvakäytävään. Hetken aikaa ritisi korvassa ilkeästi. Kuulo on tallella onneksi. Saa nähdä, äityykö kipeäksi Siinä samalla muistin neuvot, että korvatulpat kannattaa olla korvissa varsinkin kun selällään joutuu hitsaamaan. Varmasti täst'edes muistan!
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Hienoa jälkeä on hitsaamiset. Ja erittäin hienoa että tuommoinen arjen sankari saa osaksensa näin perusteellista kunnostusta. T. nimim. samanlaisesta "parisuhteen elvyttämisestä" haaveileva.
Hitsuista vielä, tuommoisessa kohteessa ei pienimuotoinen pellinreunojen päällekkäisyys niin haittaa kun ei kotelon sisäpuolella ole saumarako alttiina suoralle roiskevedelle. Kotelosuoja kyllä imeytyy tuonne pellin väliin ja tukkii sen jos vaan sellaisen onnistut kohteeseen ruiskuttamaan oikeasta suunnasta.
Vielä jos haluat paikan elinikää pidentää niin tee mahdollisuuksien mukaan paikat pyöreäkulmaisiksi tai kauttaaltaan kaarevareunaisiksi. Työn määrä on vähintään potenssiin neljä mutta saumojen vetelyt ja repeämät takuulla minimissään.
Hitsuista vielä, tuommoisessa kohteessa ei pienimuotoinen pellinreunojen päällekkäisyys niin haittaa kun ei kotelon sisäpuolella ole saumarako alttiina suoralle roiskevedelle. Kotelosuoja kyllä imeytyy tuonne pellin väliin ja tukkii sen jos vaan sellaisen onnistut kohteeseen ruiskuttamaan oikeasta suunnasta.
Vielä jos haluat paikan elinikää pidentää niin tee mahdollisuuksien mukaan paikat pyöreäkulmaisiksi tai kauttaaltaan kaarevareunaisiksi. Työn määrä on vähintään potenssiin neljä mutta saumojen vetelyt ja repeämät takuulla minimissään.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitos kovasti kehuista ja vinkeistä.JuMu S kirjoitti:Hienoa jälkeä on hitsaamiset. Ja erittäin hienoa että tuommoinen arjen sankari saa osaksensa näin perusteellista kunnostusta. T. nimim. samanlaisesta "parisuhteen elvyttämisestä" haaveileva.
Hitsuista vielä, tuommoisessa kohteessa ei pienimuotoinen pellinreunojen päällekkäisyys niin haittaa kun ei kotelon sisäpuolella ole saumarako alttiina suoralle roiskevedelle. Kotelosuoja kyllä imeytyy tuonne pellin väliin ja tukkii sen jos vaan sellaisen onnistut kohteeseen ruiskuttamaan oikeasta suunnasta.
Vielä jos haluat paikan elinikää pidentää niin tee mahdollisuuksien mukaan paikat pyöreäkulmaisiksi tai kauttaaltaan kaarevareunaisiksi. Työn määrä on vähintään potenssiin neljä mutta saumojen vetelyt ja repeämät takuulla minimissään.
Kotelosuojaa yritän toki roiskia mahdollisimman kattavasti. Pinnalle tulee sitten epoksit+ruostesuojaus. Taidan vielä hankkia taakse muoviset sisälokarit kunhan auto valmistuu.
Toiselle puolelle pyöränkoteloon pitää ainakin yksi paikka väkertää, täytyy tehdä se pyörein reunoin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Erittäin kiinnostavaa seurata tämän projektin etenemistä. Tuo värihän on todella upea ja itsekin olen tuollaisen kapealistaisen samanvärisen omistanut, tosin dieselinä. Jatka hyvää työtä ja koita jaksaa postailla kuvia yhä edelleen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitos kovasti kannustuksesta. Kuvia ja tarinaa tulee sitä mukaa kun hommat edistyy.Vanja-eno kirjoitti:Erittäin kiinnostavaa seurata tämän projektin etenemistä. Tuo värihän on todella upea ja itsekin olen tuollaisen kapealistaisen samanvärisen omistanut, tosin dieselinä. Jatka hyvää työtä ja koita jaksaa postailla kuvia yhä edelleen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Siirryin toiselle puolelle paikkaamaan pyöränkoteloa. Siellä piti olla pieni paikkaus kun yksi kumitulpan reikä oli pässyt laajenemaan. Noh, samanlainen reikä siellä lopulta oli kuin toisella puolellakin. Pyöränkotelon etualakulmaa on joskus joku edellisistä omistajista paikannut ja monta vuotta onkin kestänyt, mutta nyt teen paikan uusiksi. Pohjan puolelta oli jo ruoste syönyt pellin heikoksi eikä ratsupaikka olisi enää kovin kauaa ollut ehjä. Alakulma oli tehty samanlailla taittamalla lokarin pelti pohjan päälle kuin itsekin tein toisella puolen, mutta saumaa ei oltu hitsattu ollenkaan. Ainoastaan taitettu pelti toisen päälle. Helmakotelosta löytyikin runsaasti maa-ainesta ja paikkalappu oli jo pahasti ruosteessa sisäpuolelta. Avarsin paikattavat alueet terveelle pellille, paikkaus jäi seuraavaan kertaan.
Perän takakannesta on toinen M14 kierre kaput. Vaihdoin joku vuosi sitten perään molemmat poskistefat ja silloin tuntui perää takaisin laittaessa että toinen takapään pulteista antoi hieman myöten enkä uskaltanut kiristää pulttia kunnolla. Nyt yritin korjata kierrettä kierretapilla, mutta ei auttanut. Täytyy joko etsiä toinen takakansi tai tehdä helicoil paikkaus.
Perän takakannesta on toinen M14 kierre kaput. Vaihdoin joku vuosi sitten perään molemmat poskistefat ja silloin tuntui perää takaisin laittaessa että toinen takapään pulteista antoi hieman myöten enkä uskaltanut kiristää pulttia kunnolla. Nyt yritin korjata kierrettä kierretapilla, mutta ei auttanut. Täytyy joko etsiä toinen takakansi tai tehdä helicoil paikkaus.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Laitetaanpa yksi kuvakin edelliseen viestiin liittyen. Aika samnlainen homma eessä. Tällä puolella pyöränkaarissa on rutkasti enemmän tekemistä
Perään löysin takakannen, mutta en kerennyt vaihtamaan enkä tekemään tälle mitään muutakaan. Kävin kyllä tallilla, mutta käyttöauton kesärenkaiden vaihto vei kaikkine pesurituaaleineen kaiken ajan.
Perään löysin takakannen, mutta en kerennyt vaihtamaan enkä tekemään tälle mitään muutakaan. Kävin kyllä tallilla, mutta käyttöauton kesärenkaiden vaihto vei kaikkine pesurituaaleineen kaiken ajan.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic