Nuo NEC avaimet on semmoisia että kuoresta hajoaa nappien kumipinta ja uutta ei saa. Kiinalaiset tekee eritasoisia tarvikkeita. Tarvikkeen ongelma on moninkertainen nappivoima. Se välittyy helposti avaimeen.
Nyt pimeni ovien avaus. Lukituksella vilkautti lediä ja lukitsi, takaluukun napilla sama homma mutta avausta ei tehnyt. Toki rauta-avaimella pääsi sisään ja häly päälle ja äkkiä avain virtalukkoon että hiljenee. Jatkuvasti nuin ei viitsi autoon mennä ja alkuperäinen "ykkösavain" on kotona hätätilaa varten ja siihen ei nyt halua turvautua.
Vaihdoin napin kun se kuoriin laitettuna ei toiminut muuta kuin 10-20 kilon painamisella, toisaalta ilman kuoria vilkautti lediä lähes joka kerta kevyesti painamalla.
Napin vaihto ei vaikuttanut asiaan. Pesin avaimen asetonilla ja syynäsin suurennuslasilla ja tosiaan yhdessä trankussa oli patterikotelon puolella epäilyttävän oloinen juotos. Se tosin ei lähelläkään aukaisunappia ja sen juottaminen ei parantanut asiaa.
Sitten tiukkaa tuijotusta napin lähimaastoon josko olisi folio poikki. Ei näkynyt sellaista mutta tosi vähällä juotteella oli napin viereinen arvatenkin konkka toisesta päästä juotettu ja ehkä siinä juotoksessa murtuma. Ja olihan se... Juottamalla kuntoon ja nyt pelaa.
Kinkkikuorilla siis saa muutoin ehjän avaimen sitten parissa kolmessa vuodessa rikkikin.
Kannattaa vastaavan oireilun yhteydessä tarkistella napin ja tuon konkan juotokset.
Näitä avaimiahna on kaikissa mersuissa vuosituhannen vaiheen malleissa joten pikku puuhastelulla säästää 300+eur
Kunnon kuvaa en saanut puhelimella kun on niin pieniä nuo osat.
NEC avaimen hajoaminen ja korjaus.
NEC avaimen hajoaminen ja korjaus.
- Liitteet
-
- Avvain.jpg (322.18 KiB) Katsottu 3543 kertaa
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: NEC avaimen hajoaminen ja korjaus.
Jahah, korjaus ei ollut täydellinen. Noin 90% painalluksista väläyttää ledin ja 10% ei ja ei tietenkään ovikaan aukea silloin.
Lienee etsittävä mikroskooppi ja katseltava sen avulla muitakin juotoksia napin lähialueilla tarkemmin. Voi olla tuon konkan päätykin vaurioitunut jos on juotoskin vaurioitunut, ehkä vaihdan sen varaosa-avaimesta.
Varaosa-avaimeen olisi voinut vaihtaa pelkän koodisirun, mutta siitä puuttuu muitakin osia kun se on kaksinappisen piirilevy ja se on 433MHz avain ei 315Mhz joten pitäisi vaihtaa ehkä muutakin, ainakin kide. Piirilevy näyttää kuitenkin samalta eli se olisi ehjä melko varmasti koska kuoret on alkuperäiset. Tosin piirilevy on 2 puolinen joten hyppypiuhojen veto on mahdollista.
Tutkitaan tutkitaan.
Lienee etsittävä mikroskooppi ja katseltava sen avulla muitakin juotoksia napin lähialueilla tarkemmin. Voi olla tuon konkan päätykin vaurioitunut jos on juotoskin vaurioitunut, ehkä vaihdan sen varaosa-avaimesta.
Varaosa-avaimeen olisi voinut vaihtaa pelkän koodisirun, mutta siitä puuttuu muitakin osia kun se on kaksinappisen piirilevy ja se on 433MHz avain ei 315Mhz joten pitäisi vaihtaa ehkä muutakin, ainakin kide. Piirilevy näyttää kuitenkin samalta eli se olisi ehjä melko varmasti koska kuoret on alkuperäiset. Tosin piirilevy on 2 puolinen joten hyppypiuhojen veto on mahdollista.
Tutkitaan tutkitaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: NEC avaimen hajoaminen ja korjaus.
Tämähän meni niin huonoksi että vaikka painoi nappia voimalla ja käänsi avainta solmuun niin ei aina auennut. Lopulta avaimen kuori halkesi etuosasta toiselta puolelta, arvatenkin vääntämisen seurauksena.
Itseasiassa hyvä varkaudenesto. Ei tuolla olisi saanut nykyrosvo ovea auki kun ei olisi älynnyt rauta-avaimella koettaa ja silloinhan hälytin laukeaa ja toki hiljenee kun työntää avaimen lukkoon. Mutta siinä olisi jo pitänyt ajatella kaksi kertaa.
Mutta kuorihan sieltä oli pettänyt napin kohdalta eli napin kohdalta hävinnyt pala jonnekkin.
Juottelin sen kummemmin hienostelematta fluksin kanssa kaikki ic piirit ja muutaman muunkin komponentin ja näyttäisi pelaavan taas.
Tarvitsee siis juotosaseman jos vm 2000 jälkeen tehdyllä mersulla aikoo ajella. Katsotaan kauanko tämä korjaus kestää. Onneksi on vara avain.
Itseasiassa hyvä varkaudenesto. Ei tuolla olisi saanut nykyrosvo ovea auki kun ei olisi älynnyt rauta-avaimella koettaa ja silloinhan hälytin laukeaa ja toki hiljenee kun työntää avaimen lukkoon. Mutta siinä olisi jo pitänyt ajatella kaksi kertaa.
Mutta kuorihan sieltä oli pettänyt napin kohdalta eli napin kohdalta hävinnyt pala jonnekkin.
Juottelin sen kummemmin hienostelematta fluksin kanssa kaikki ic piirit ja muutaman muunkin komponentin ja näyttäisi pelaavan taas.
Tarvitsee siis juotosaseman jos vm 2000 jälkeen tehdyllä mersulla aikoo ajella. Katsotaan kauanko tämä korjaus kestää. Onneksi on vara avain.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.