270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Toivottavasti tästä jollekin apua, taistelu voitettu väykyn imusarjan kanssa :D

Eli lähtökohtaisesti mitä kannattaa ottaa valmiiksi operaatiota varten: imusarjan tiivisteet 5+1 kpl, termostaattikotelon tiiviste, M12x25 pultteja 5kpl , kierretappi sekä jotain tiivistykseen. Itse käytin moottorisilikonia.

Työkaluiksi räikkä, lyhyt ja pitkä jatko, e10 ja e11 (kumpikin istuu) hylsyt, käy myös 8mm lenkki ja hylsy. Lisäksi 14mm kiintoavain railputkia varten ja valikoima pihtejä. Startin johtoa varten 10mm hylsy jatkoineen, pieni talttameisseli tai pieni torx-meisseli.

Kuva

Tästä lähettiin, moottorin muovit pois. EGR:n päästä letku irti, paikoillaan metalliklipisillä, irtoaa pihdeillä. Alipaineletku kyljestä pois. Jousen irrotin turhaan, eipä putki irronnut EGR:stä. Paikoillaan on neljällä pultilla, kolme edestä päin ja yksi poikittain alla.

Kuva

Seuraavaksi irrotin tukiraudan, neljällä pultilla kiinni, yksi siis EGR:n päässä, kaksi imusarjan pultteja ja yksi takana.

Kuva

Polttoainesuodattimen kotelo kiinni kolmella pultilla, itse en koteloa kokonaan ottanut pois, riittää että on irti.

Termostaattikotelo kolmella pultilla, ilmeisesti kannattaa tyhjentää jäähdytysnestettä ennakkoon, mutta tuleehan sitä pois irrottaessakin.

Pumpun ja pa-tukin välinen putki irti molemmista päistä 14mm avaimella, pumpun päässä 13mm sisempi josta varuiksi pidin kiinni. Suutinputket ja paluuletkut irti ja itse tukki neljällä pultilla.

Tämän alta saa irti kolme alumiinimöykkyä joissa tukki on kiinni, takimmainen on nostokorvake. Jokainen kahdella pultilla kiinni.

Kuva

Jäljellä on imusarjassa 8 pulttia. Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa. etupäässä menee öljypohjaan anturinjohto, takapäässä läppämoottorin, startin ja kampiakselin asentotunnistimen johdot. Takaa menee siis yhdessä nipussa läpi. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee. Teippailin hylsyn ja jatkon sähkömiehenteipillä ettei satu vahinkoja jos johonkin osuu.



Kuva

Näky on suunnilleen tällainen.

Itse läppien irrotus. Alapuolelta löytyy pienet ruuvit kolojen pohjalta, taitaa olla joku t6 tms, mutta pärjäs pienellä talttameisselillä. Ruuvit kun on irti, saa pihdeillä vedettyä ulospäin. Tämän kun kaikille tekee lähtee läppäakseli kävelemään. En jaksanut ehjänä irrottaa 5. läpän ympärystää, johon moottorilta varsi tulee.

Läpät irtoaa (pari rikkoneena) painamalla alapuolelta koloon ja pihdeillä/talttameisselillä avittamalla. Ei siis väkisin vääntämällä :oops:

Läpät irti pidikkeistä ja pidikkeet takaisin. Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa. Melko vähän jäi kunnollista kierrettä joten siksi päädyin moottorisilikoniin.

Kuva

Kuva

ennen ja jälkeen.


Kasaus suunnilleen päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla tiivisteillä toki.

Edessä enää pa-järjestelmän ilmaus ja jäähdytinnesteen täyttö.

Ilmauksen tein, samalla kun suodatin vaihtui, imemällä paluuputkesta, siitä joka tulee suodatinkotelon kanteen, niin kauan ettei tullut enää ilmakuplia ettei pumput vaan pyöri kuivana. Ennen tätä toki suodatin kotelo täyteen, starttasi ja jäi käymään toisella.

Kuva

Ja inhoan EGR:ää, meni yli puolitoista tuntia saada se alin pultti paikoilleen, ilmeisesti putki kanitti sen verran (ei siis lähteny egr:n päästä ollenkaan irti) ettei meinannut millään asettua. Eli kannattaa siitä aloittaa kasaaminen. Jos ei mene sormin pyöritellen melkein pohjaan, on vaan väärin menossa.

EDIT: Lisätty kuvia ja korjailtu kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut sv22, 27.7.2014 12:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa, kiitokset hyvästä ohjeesta ! Monesti ollut itsellä mielessä tehdä mutta työpaikalla ei tule koskaan kuvailtua tarpeeksi.
Sitä ennen imusarjan läpi menevät johdot syytä irrottaa.............. Startista 10mm hylsyllä mutteri pois ja johto lähtee.
Imusarjan kiinnitysruuvit voi myös irrottaa ensin ja kääntää imusarjaa ylemmäs jolloin on paremmin tilaa irrotella johtoja.
Startin herätevirtajohdon irrotuksen kanssa pitää olla varovainen jos akunkenkä on paikallaan, hylsy ottaa helposti päävirtajohtoon ja silloin startataan.
Reikiin pyöräyttää 12mm kierretapilla ja pultit tilalle tiivistetökötin kanssa.
Toinen vaihtoehto on laittaa reikiin M8 uppokantaiset ruuvit sisältäpäin, ulkopuolelle prikka ja mutteri. Molempi parempi.
wiimax.fi
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Noniin tässähän onkin mallikkaat ohjeet, hyvin kiteytettynä mitä tuli itekin tolskattua joku tovi sitten, tosin neloskoneeseen.

huomiona voisi vielä lisätä että jos ei tunnetusti käyntilämpötila nouse normaaleihin lukemiin niin termari vaihtuu näppärästi samassa remontissa kun se pitää kuitenkin käyttää irti jotta imusarja mahtuu pois.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sehän siinä oli kun ei osannut ennakkoon varautua mitä kaikkee tarvitsee, ahisti kasata termarikotelo takaisin kasaan vanhalla tiivisteellä ja pulteilla. Yllättäen yks napsahti vielä illan pimeinä tunteina poikki, onneksi kierre ja pituus sentään normaali.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

hyvät kuvat ja ohjeet, ite tein jokunen aika sitten "kylmilteen" saman homman, mut en minä railputkea tarvinnu irrottaa, sopihan tuo pois :lol:
S211 270cdi -04
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
mikoisti
Viestit: 4
Liittynyt: 06.4.2015 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mikoisti »

Onko 320 cdi:ssä imusarjan läppien suhteen odotettavissa ongelmia?
AvantgardeMB
Viestit: 5
Liittynyt: 14.2.2023 12:14

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja AvantgardeMB »

Moi. Tämä onkin jo vanha keskustelu, mutta jos joku osaisi avittaa hieman. Mulla tuli vastaan läppien poisto operaatio w203 c220cdi mesestä. Läpät sain pois ja reiät tukittua pulteilla ja moottorisilikonilla tiivistettynä.
Läppämoottorin jätin paikoilleen pyörimään omia aikojaan johdon nokkaan. Auto lähti käyntiin kolmannella starttaus kerralla. Mittaristoon tuli keltainen moottorin vikavalo. Sitten huomasin että olin unohtanut liittää yhden turbon painepuolen liittimen takas kiinni. Laitoin sen takaisin ja auton käymään mutta vikavalo palaa yhä.
Kysymys kuuluukin että voiko tuo vikavalo johtua tuosta unohtamastani johdosta vai onko nyt jotain muuta mitä en tajua tässä? Vai tuliko jotain vikaa kun auto seisoi tallissa viis päivää 🙈
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paloiko se vielä muutaman käynnistyksen jälkeen ? Jos palaa, joutunet käyttämään autoa testerissä. Toki kannattaa tarkistaa kaikki johtoliittimet mitä käytit irti, mutta sen varmaan jo teit.
wiimax.fi
AvantgardeMB
Viestit: 5
Liittynyt: 14.2.2023 12:14

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja AvantgardeMB »

Olen starttaillut auton käyntiin viisi tai kuusi kertaa, ja siinä se vaan palaa vieläkin. Kaikki liittimet olen käynyt mielestäni läpi pariin kertaan. Pystyyköhän tuon katsomaan ihan joka korjaamolta löytyvällä testerillä, vai pitääkö saada starin päähän?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uskoisin että jopa perus vikakoodinlukijalla voisi löytää aiheuttajan, kun tuntuu että kuitenkin tuossa remontissa on tullut jotain joka valon sytyttää eikä vain sattumalta samaan aikaan. Jos mikä vaan testeri on lähellä / helpolla, halvalla käytettävissä, niin testaamaan sillä...
wiimax.fi
AvantgardeMB
Viestit: 5
Liittynyt: 14.2.2023 12:14

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja AvantgardeMB »

Okei, täytyypä koittaa päästä johonkin testeriin piakkoin.
Ehkä nyt tässä vaiheessa voisi jopa ostaa jonkun oman halvan testerin.
Kiitos dealer kun jaksoit vastailla :mrgreen:
Voin tänne sitten kertoa mikä vian aiheutti kun saan sen selville.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

AvantgardeMB kirjoitti: 15.2.2023 9:29 Okei, täytyypä koittaa päästä johonkin testeriin piakkoin.
Ehkä nyt tässä vaiheessa voisi jopa ostaa jonkun oman halvan testerin.
Kiitos dealer kun jaksoit vastailla :mrgreen:
Voin tänne sitten kertoa mikä vian aiheutti kun saan sen selville.
Pääsehän se läppä moottorin vipu liikkumaan vapaasti,
jos johtoa on jatkettu niin liitos varmasti kunnossa

E: niin ja onhan se läppämoottri kunnossa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
AvantgardeMB
Viestit: 5
Liittynyt: 14.2.2023 12:14

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja AvantgardeMB »

Kyllä läppämoottori toimii. Ja pääsee pyörimään ihan vapaasti.
Ostin halvahkon vikatesterin ja lykkäsin kiinni. Se sanoo seuraavaa: P0087 polttoainekisko/järjestelmäpaine liian matala.
Mulla oli siis railputki irti ja tottakai ne letkut irti jotka imusarjan läpi tulivat. Niin onkohan siellä nyt sitten ilmaa vielä jossain vaikka hyvin käykin tyhjäkäynnillä. Ryntäyttää en oo uskaltanut, rajähtää vielä käsiin tuo :supersad:
Vai miksi se valittaa alhaisista paineista? Ja uskallanko vain nollata vian, ja katsoa pysyykö se pois?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole ilmaa. Voi nollata, ja saattaa pysyä sillä pois...
wiimax.fi
AvantgardeMB
Viestit: 5
Liittynyt: 14.2.2023 12:14

Re: 270CDI imusarjan irrotus ja läppien poisto

Viesti Kirjoittaja AvantgardeMB »

Okei. No kokeilen nollata ja jos onni on myötä niin valo ei syty kuin tarpeen vaatiessa. Kiitos vastauksistanne 🙏
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”