"lisä"valoa pimeyteen
"lisä"valoa pimeyteen
Syksy tulee ja ei nuo Eemelin ILS-valot niiiin hyvät ole kun vois toivoa niin kysynkin onko kukaan saanut asenneltua S212 faceliftiin ledpaneelia jotenkin fiksusti maskin/puskurin taakse piiloon että se näyttäisikin jotain? Mitään hökötystä puskurin päälle en laita, ei miellytä visuaalista silmääni
Mielivaltaista katsastamista since 2021
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
Re: "lisä"valoa pimeyteen
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=203&t=53840
Siinähän se 212 lisävaloketju on ylempänä 212 osiossa.
Siinähän se 212 lisävaloketju on ylempänä 212 osiossa.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1373
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Hieman ihmettelen, että kuinka kehno hämäränäkö pitää olla, jos ei niillä auton omilla valoilla näe. Pitääkö ne vastaantulijat häikäistä jo kahden kilometrit päästä?Pimpula85 kirjoitti: ↑09.9.2025 12:08 Syksy tulee ja ei nuo Eemelin ILS-valot niiiin hyvät ole kun vois toivoa niin kysynkin onko kukaan saanut asenneltua S212 faceliftiin ledpaneelia jotenkin fiksusti maskin/puskurin taakse piiloon että se näyttäisikin jotain? Mitään hökötystä puskurin päälle en laita, ei miellytä visuaalista silmääni
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen tuo oman faceliftini ILS-valoihin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Ihan hyvä on näkö kun lasien läpi kahtelen, ja ils-valotkin on vähintään kelvolliset, mutta valon kanssa on vähän sama kun voiman kanssa, harvemmin sitä liikaa on.
Mielivaltaista katsastamista since 2021
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Jos ei kykene ilman lisävaloja ajamaan 212 mersulla niin ei ole kummoisia edellytyksiä ratin taakse, kannattaa mennä takapenkille tai kuskin viereen.
Tämä lisävaloohje ei ole mersun keulalle vaa sinne ratin ja penkin väliin. Vastaantulijalla on oikeus ajella ilman että lisävalopellet häikäisee normaalin pimeänäön pois puoleksi tunniksi vastaantulijoilta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Prefaceliftiin sai puskurin alaritilän taakse helposti lisävalopaneelin mutta kovin alas asentaessa pitää olla tarkkana millaisen lampun valitsee, ettei tule valopalloa auton eteen.
Jos maskin taakse mahtuu eikä ritilä rajoita valokeilaa niin sinne, vaikka kaksi pyöreää jos paneelin asennus ahdasta ?
Itse tykkään myös, ettei pimeän aikaan tarvitse autoilla kuljettajan hämäränäön varassa vaan ihan normaali näkö riittää.
Jos maskin taakse mahtuu eikä ritilä rajoita valokeilaa niin sinne, vaikka kaksi pyöreää jos paneelin asennus ahdasta ?
Itse tykkään myös, ettei pimeän aikaan tarvitse autoilla kuljettajan hämäränäön varassa vaan ihan normaali näkö riittää.
wiimax.fi
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Kyllä se näkeminen on sille hyvä jolla on valotehoa ja jonka silmän ei tarvitse sopeutua edestakaisiin nopeatempoisiin muutoksiin. Vastaantulija on tässä se jota ei kaikki= valtaosa osaa ajatella. Pitänee ehkä ehdottaa että lisävaloille pitää suorittaa kortti. Sen verran häikäisee lisävalopellet. Eikö ole koskaan kukaan lisävalopelle sinua sokaissut?dealer kirjoitti: ↑12.9.2025 6:41 Prefaceliftiin sai puskurin alaritilän taakse helposti lisävalopaneelin mutta kovin alas asentaessa pitää olla tarkkana millaisen lampun valitsee, ettei tule valopalloa auton eteen.
Jos maskin taakse mahtuu eikä ritilä rajoita valokeilaa niin sinne, vaikka kaksi pyöreää jos paneelin asennus ahdasta ?
Itse tykkään myös, ettei pimeän aikaan tarvitse autoilla kuljettajan hämäränäön varassa vaan ihan normaali näkö riittää.
Varmaankin asian voisi opettaa lisävaloilla häikäisijöille niin että laittaa suurimmat mitä löytyy keulalle ja poiskytkennän komparaattorilla niin että kun vastaantulija vaihtaa lyhyille niin komparaattori vaihtaa omat 0.01sekunnissa lyhyille myös. Kehityskelpoiset ehkä vaihtaa ajoissa ja ne lisävalopellet nauttii rusketuksesta. Ja toiseen suuntaan sytytys jos sytytetään päälle ennen ohitusta. Ledipaneleilla ei voi vaihtaa pitkiä päälle kuten normaalipitkillä vähän ennen kohtaamista vaan vasta kohtaamisen jälkeen. Tämäkin tuntuu olevan vaikea ymmärtää valtaosalle.
Kuitenkin lisävaloilla ajava sokaiseen myös itseään ja kohdatessa hänenkin silmä sopeutuu kohtaustilanteessa vähempään valoon. Mitä isommat muutokset sitä hitaampi sopeutuminen. Vastaantulijalla muutos on vain monikymmenkertainen jos lisävaloja ei osata käyttää - ja niitähän ei osata käyttää koska MINÄ haluan nähdä ja pidän päällä 50-100m asti ja lähemmäskin. Kyllä maine on lisävalojen käyttäjillä mennyt täysin muiden tien käyttäjien huomioimisessa.
On joskus suoralla tullut aurinko vastaan ja ei ole kytkintä löytynyt lisävalopelleltä jos on vilkauttanut omia pitkiä että herätys siellä.
Yhden hirvikolarin olen ajanut ja siinä ei mikään valo olisi estänyt hirveä juoksemasta vasemmalta kylkeen. Kymmeniä hirviä on tielle juossut hämärissä ja kaikki on nähnyt alkuperäisillä valoilla. Eniten on peloittanut kun joku on häikäissyt minulta normaalin näkökyvyn pois paskavaloillaan ja niiden paskalla käyttämisellä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Lisävaloilla häikäiseminen on yleistynyt olennaisesti viimeksi kuluneen noin 10 vuoden aikana, kun led-lisävaloja on alkanut olla tarjolla aina vaan tehokkaampia ja edullisemmin.
Se on tosiaan kusipäistä touhua niillä leikkiminen vastaantulijan kustannuksella.
Tässä on alussa ihan asiallinen kysymys aiheesta lisävalon asennus ja mielestäni vastasin siihen ihan asiallisesti.
Se on tosiaan kusipäistä touhua niillä leikkiminen vastaantulijan kustannuksella.
Tässä on alussa ihan asiallinen kysymys aiheesta lisävalon asennus ja mielestäni vastasin siihen ihan asiallisesti.
wiimax.fi
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Oikein hyvin kykenen ajamaan ilmankin lisävaloja, ils ei ole missään nimessä huono, mutta ajan työmatkaa puolet vuodesta aamua iltaa pimeässä sellaisen 40km suuntaansa, ja alueella jossa vähintään kerran viikkoon on hirviä toikkaroimassa tiellä, ei niitä liian aikaisin voi huomata. Toki jos sinun pussihousut alkaa siitä kahisemaan että laitan omaan autooni ledbarin koska haluan nähdä nii sille en vaan voi mitään, mieluummin näen ja tulen nähdyksi. Asennus tulee varmasti olemaan laillinen jo ammatinkin vuoksi ja osaan myöskin käyttää valoja varmasti oikein, ne tulee erilliselle katkaisijalle mutta saa myöskin ohjauttua ils:n kautta.AK47 kirjoitti: ↑12.9.2025 1:38Jos ei kykene ilman lisävaloja ajamaan 212 mersulla niin ei ole kummoisia edellytyksiä ratin taakse, kannattaa mennä takapenkille tai kuskin viereen.
Tämä lisävaloohje ei ole mersun keulalle vaa sinne ratin ja penkin väliin. Vastaantulijalla on oikeus ajella ilman että lisävalopellet häikäisee normaalin pimeänäön pois puoleksi tunniksi vastaantulijoilta.
Mielivaltaista katsastamista since 2021
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Ei nuiden valittajien kirjotuksista kannata provosoitua, täällä on vuosien saatossa ollu muutama nimimerkki jotka valittaa aina jostaki eikä muiden tekemiset ole niille koskaan mieliksi.






Re: "lisä"valoa pimeyteen
Onhan niitä varmasti
Mielivaltaista katsastamista since 2021
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
S212 e300d HYBRID
W210 E50 AMG
Re: "lisä"valoa pimeyteen
Olen ajellut itse 202 halogeeneilla 60 km suuntaansa työmatkaa vuosikausia aikanaan joten ei ole hirvet tai hämärässä/pimeässä ajot tuntematon asia. Joka kerta kun on ollut läheltä piti tilanne se on tullut ihan sivulta, myös se ainoa osuma, valokeilassa ei kertaakaan ole ollut sellaista että lisävaloilla olisi läheltäpiti muuttu turvallisemmaksi. Varmasti hirviä näkee kahteen kilometriin asti kunnon valoilla mutta ei se hirviturvallisuuteen mitään vaikuta.Pimpula85 kirjoitti: ↑12.9.2025 17:22Oikein hyvin kykenen ajamaan ilmankin lisävaloja, ils ei ole missään nimessä huono, mutta ajan työmatkaa puolet vuodesta aamua iltaa pimeässä sellaisen 40km suuntaansa, ja alueella jossa vähintään kerran viikkoon on hirviä toikkaroimassa tiellä, ei niitä liian aikaisin voi huomata. Toki jos sinun pussihousut alkaa siitä kahisemaan että laitan omaan autooni ledbarin koska haluan nähdä nii sille en vaan voi mitään, mieluummin näen ja tulen nähdyksi. Asennus tulee varmasti olemaan laillinen jo ammatinkin vuoksi ja osaan myöskin käyttää valoja varmasti oikein, ne tulee erilliselle katkaisijalle mutta saa myöskin ohjauttua ils:n kautta.AK47 kirjoitti: ↑12.9.2025 1:38Jos ei kykene ilman lisävaloja ajamaan 212 mersulla niin ei ole kummoisia edellytyksiä ratin taakse, kannattaa mennä takapenkille tai kuskin viereen.
Tämä lisävaloohje ei ole mersun keulalle vaa sinne ratin ja penkin väliin. Vastaantulijalla on oikeus ajella ilman että lisävalopellet häikäisee normaalin pimeänäön pois puoleksi tunniksi vastaantulijoilta.
Jos haluaa hirvistä turvallisuutta niin sellainen auto jossa tutka ja avustimet varmasti kokonaisuutena parempi.
Aina on ollut vastaan tulemassa lisävalollisia jotka häikäisee. Nykyään led valopanelit on aika paljon pahempia häikäisyn lähteitä. Ketään en kuitenkaan halua häikäistä joten ei liene kohtuutonta sanoa etten halua muiden häikäisevän minua. Ajatustasolla on kyllä käynyt mielessä häikäisytilanteessa että jos olisi samat valot täällä käytettävissä ja ne nyt lävähtäisi päälle niin mitäpä arvoisa vastaantulija ajattelisit.
Mitkä on pussihousut? Pitääkö ne olla jalassa jos kirjoittaa tänne esimerkiksi lisävaloista?
Onhan se hyvä jos et häikäise ledpanelillasi ketään. Harvapa esimerkiksi kokeilee ajaa omaa autoaan vastaan ja testata miltä se näyttää vastaantulijasta sillä etäisyydellä missä itse vaihtaa lyhyille.
Asian voi tietysti ottaa asiana tai henkilökohtaisena asiana.
Eikö kukaan ole häikäissyt sinua lisävaloillaan häiritsevästi?
Minäkin haluan nähdä pimeällä. Myös sen jälkeen kun joku lisävalopelle on tullut vastaan. Voin todeta että minut on häikäisty tuhansia kertoja niin tehokkaasti että selvästi huomaa hämäränäön heikenneen merkittävästi verrattuna normivaloilla ajettuun kohtaamiseen (toki voi normivaloillakin saada vastaantulijan häikäistyä). Häikäisyn vaikutuksen voi testata helposti. Pitää toista silmää kiinni kohtaustilanteessa ja kohtaamisen jälkeen kokeilee miten niillä silmillä näkee kun sulkee hetkeksi toisen vuoronperään. Kestää aikansa että ero tasoittuu. En usko että minulla olisi tavallisesta silmästä mitenkään erityisesti poikkeavat silmät tässä suhteessa.
Eipä ole harvinaista että pitkällä suoralla toisessa päässä tulee vastaan lisävalopelle ja tie häviää saatananmoiseen valopalloon yli kilometrin matkalta. Sitten kun vilkuttelee omia pitkiä että haloo täällä ei näe nyt mitään, niin sammutetaan ne lisäpitkät ja sitten ajellaan vastaan lyhyillä niin että välissä ihan pimeetä yli puoli kilometriä. Loppuhuipennuksena lisävalot kytketään 25m ennen kohtaamista. Kiitos ja näkemiin.
Mikä oikeus joillakin on häikäistä muita oman näkemisen eduksi ?
Onpahan sentään saatu keskustelua aikaan ja toivotaan että edes joku muistaa ajatella sitä vastaantulijaa uudessa "valossa". Aion kyllä valittaa tästä asiasta aina tasaiseen tahtiin - koska syytä on.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.