Auton vaihto oli osalta tunteesta ja osalta laskennallisista syistä johtuvaa.
Tunteeseen vaikutti ne pari käytännön asiaa, mitkä koeajon jälkeen saivat ajatuksen kypsymään. Priuksen äänimaailma. Olen nyt ajanut taloudessa kolme Tojotaa vaihtoon. Kaikissa on ollut sama rengasmelu b pilarin kohdalla, johon ei paljoa loppukäyttäjä pysty vaikuttamaan. En tiedä olenko liian vaativa, mutta istun nykyisellään 2.5-3h päivässä autossa työmatkan ja muiden ajojen vuoksi. Se hetki kun saat istua "omaan rauhaasi" ja korvan juuressa kuuluu tuttu kohina... Siihen ehkä voisi tottua mutta vanhemmiten pienetkin asiat alkaa ärsyttämään. Jos niille on jotain tehtävissä niin vaihdetaan sitten vaikka autoa.
Priuksen arkikäytössä tökki suksiluukun puute. Erinäiset harrastusvälineet vievät aina oman tilansa ja jos niiden takia menettää puoli takapenkkiä niin sillekin voi tehdä jotain. Käytännöllisyys? ID.4 on luokitellaan SUV luokkaan ja sen tuo mukanaan korkeammalla istumisen. Autoon pääsee luonnollisesti istumaan ja myös pois ilman könyämistä. Maavaraa en tiedä, mutta eihän tuo mikään maastoauto ole. Varsinkaan takavetona... Yhden videon näin missä joku yritti vastaavalla mennä mökkitiellä. Takana on 255 50 19" renkaat ja sen nyt tietää jokainen, että tuollaiset sämpylät ei ole mitkään parhaimmat metsätiellä, varsinkaan lumessa?
Laskentaa suoritin siten, että kotona saan ladattua tällä hetkellä 0.15 snt/kwh. Jos ID.4 kuluttaa sen 20kwh/100km niin kustannus on 3€ 100km. Jos päivän työmatka on noin 210-220km riippuen reitistä niin päivän kustannus on 6€. Priuksella kirjanpidon mukaan 30tkm vuoteen nykyisillä hinnoilla teki yli 8€ 100km. Sähköautolaskurilla laskettuna vuosittainen ero verot huomioiden olisi noin 1300€ vuodessa? Säästöhän sulaa samantien jos akkukotelon ajaa rikki tai joku kenno päättää tiltata.
Voin mennä vahvasti metsään ja saatan joutua maksamaan kovat oppirahat tästä vaihdosta, mutta ompahan kokeiltu. ID.4 tulee työmatka-ajoon ja tarvittaessa muut ajot ajetaan Skodalla. Sinällään jännä, että muutama asia on täysin samanlaisia vaikka autoilla on nyt 10 vuotta ikäeroa. Ohjaamon käyttöliittymä on joiltain osin samanlainen, joten rouvankin kotiutuminen Kolopallon rattiin on mahdollista.
Kaasuautoa mietin myös mutta asemien vähyys edelleen jarrutti hankintaa. EIkä niitä kovin paljoa ole saatavilla.
Näitä sähköhimmeleitä on paremmin tarjolla ja suoritin vertailua Skoda Enyaqin ja ID.4 välillä. Päädyin nyt tähän. Autoliikkeen hyvitys oli linjassa yleiseen pyyntiin.
Nyt ostettu kulkine on vuosimallia 2023 ja ajettu 152tkm. Akkutakuu loppuu 160tkm kohdalla. En vielä rasvaa köyttä mutta katsoessani Kokkolan autohuollon videoita saattaa sillekin tulla tarvetta. Ostin vuodeksi akkutakuun. Pidempi takuu olisi maksanut enemmän ja siinäkin raja 24kk/40tkm. Tällä menolla en edes tiedä onko auto pihassa 24kk jälkeen. Sain luettavaksi tarkastuspöytäkirjan, jossa akkutestit yms. Akusta vielä jäljellä 92%. Sanallinen arvosana "erinomainen". Akkukotelo oli suora kuvien perusteella. Tämä yksilö on tuotu Saksasta tänä vuonna. En tiedä missä käytössä on ollut, mutta tietähän tämä on jo nähnyt. Sitä ei kukaan tiedä kuinka paljon tuolla on vettä sisällä. Kunhan pakkaset tulee niin pitää välillä kurkata turpoaako pohjalevy.
Nyt on syysloma viikko lähestymässä ja en tiedä tuleeko lähdettyä reissuun. Hyvä olisi testata syyskelissä mökkimatka Arttu Wiskaria kuunnellen...
