Taka-akseliston säätötangon vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Taka-akseliston säätötangon vaihto

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kun ei mersufoorumin hakuun osannut sopivia hakuehtoja asetella, niin pistetääs tänne mallille kuuluvaan paikkaan kysymystä. Katsastajasetä kirjoitti rekisteriotteeseen määräyksen vaihtaa osa: "4010 taka-akseliston säätötanko nivelpäinen" kuukauden sisällä. Nyt olis puolet määräajasta mennyt, joten olisi aika tarttua toimeen :)

Tarvitaanko ulosvetäjää? Tarviiko vaihtaa yleensä myös kiinnityspultti? Ja mites aurauskulmat vaihdon jälkeen? Tuohan ei ole säädettävä, vaikka nimi niin kertookin :?: joten ei kai aurauskulmiin tarvi koskea?
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4441
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tää ei nyt auta asiaa,mutta aihetta sivuten:Tammikuussa kun katsastin pikkumersua,niin katsastusinssit alkoi oikein kaksin voimin vääntelemään mesen takapyöriä semmosella metrin pituisella rengasraudalla.
Aikansa touhuttuaan löysivät väljää oikealta puolelta.Käskivät vaihtaa semmosen tukitangon,missä kumipuslat päissä.
No kun omasta mielestä rengasta käsin heiluttelemalla ei välystä ollut,siispä tanko irti,teräsharjalla puhtaaksi,maalasin mustaksi,ja konttorille näyttämään.
Inssi ajoi auton nosturille,nosti perän ilmaan,heilutti käsin rengasta,katsoi vielä auton alle,laski auton alas,totesi"juuri näin".Ja leima tuli.
Kyse ei ollut kustannuksista,vaan pikemminkin periaatteesta.
Ilmeisesti ei ollut päivän hylkäysprosentti täynnä,kun piti keksiä tuommonen "vika".
Iteppähän lähtivät tuolle linjalle,onhan se vähän outoa,jos pitää kesken katsastuksen hakea vielä toinen inssi vikoja ettimään..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29486
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarvitaanko ulosvetäjää? Ei.
Tarviiko vaihtaa yleensä myös kiinnityspultti? Joskus
Ja mites aurauskulmat vaihdon jälkeen? Nelipyöräsuuntaus
Tuohan ei ole säädettävä Kyllä on, pultissa säätö
joten ei kai aurauskulmiin tarvi koskea? Muuttuvat vaihdossa väkisin
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
dealer kirjoitti: joten ei kai aurauskulmiin tarvi koskea? Muuttuvat vaihdossa väkisin
Näimpä. Joskus tosin voi sattua vahingossa kohdalleen. Toissa viikolla vaihdatin omaani lähes kaikki takapään tangot ja käytin seuraavana päivänä suuntauksessa. Oli kymmenen minuutin homma – kamat kiinni, tarkistus ja kamat irti. Kuulemma ensimmäinen Mersu, johon ei tarvinnut mitään säätää. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti:Tarvitaanko ulosvetäjää? Ei.
Tarviiko vaihtaa yleensä myös kiinnityspultti? Joskus
Ja mites aurauskulmat vaihdon jälkeen? Nelipyöräsuuntaus
Tuohan ei ole säädettävä Kyllä on, pultissa säätö
joten ei kai aurauskulmiin tarvi koskea? Muuttuvat vaihdossa väkisin
Nyt tuli harvinaisen selkeät ja ytimekkäät vastaukset :lol: Kiitosta tästä, täytyypä samantien tarkistaa vielä toisenkin puolen säätötanko, ettei tarvi puolen vuoden päästä olla taas aurauksia säädättämässä.. Tosin ei siitä inssi löytänyt väljiä.

OT. Jyväskylässä ainakin Kuormaajantien A-Katsastus on asiallinen mesta. Ei ole "turhia" vikoja haettu. Viime vuonna oli itsellä etukäteen tiedossa raidetangon pään väljät, tällä kertaa oli kyllä yllätys tuo säätötanko, kun vasta viikkoa sitä ennen vaihdoin jarrulevyt ja yritin siinä samalla tarkistella paikkoja, vaan enpä huomannut. Konttorilla kyllä totesin itsekin, kuinka selvästi rengas heilui ihan vain käsivoimin..
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

mulla oli sama homma...inssi haki toisen inssin ja aivan onnes sielä väänteli tankoja ja käski sitten vaihtaa ne säätötangot...enpä käyny suuntamas vittuuttani vaan...eikä oo vieläkään...viime katsastukses mittaisvat aurauksen nii edessä oli jotai 2,5mm :shock: ja takana nolla...että tälläistä tällä kertaa....pitää joskus kopauttaa katu kiveen nii tulee vähä aurausta... :lol: :lol: :lol: :lol:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

NicNac kirjoitti:viime katsastukses mittaisvat aurauksen nii edessä oli jotai 2,5mm :shock: ja takana nolla...että tälläistä tällä kertaa....
Milloinkas ne on kulmia alkaneet katsastuksessa tarkistella :shock:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

lapuan konttorilla kattoovat...on kato pelit ja rensselit...ihan viksua mun miälestä...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”