Sprinterin vaihteisto jumittaa, nyt on hyvät neuvot kalliit.
Sprinterin vaihteisto jumittaa, nyt on hyvät neuvot kalliit.
Nyt meinaa olla myrsky vesilasissa, nimittäin Sprintterin vaihdelaatikko jumittaa. Kaikki vinkkasivat ennen ostoa, että elä vain laita Sprintshiftiä. No minä tein työtä käskettyä niin eikö vain jumita manuaali.
Auto on siis -01 vuosimallia, 313cdi. Mittarissa 286 tonnia.
Oireet:
1. vaihde: menee huonoiten päälle. Pieni liike taaksepäin kepin jumitettua saattaa auttaa.
2. vaihde: Hieman pitää tähtäillä, mutta yleensä menee kohtuullisesti.
3. vaihde: H- kuvion keskeltä pitää tähtäillä ja hakea hahloa, mutta kun saa osumaan, menee vaihde silmään kevyesti.
4. vaihde: Menee aina päälle hyvin.
5. vaihde: Menee ylärivin vaihteista parhaiten.
Pakki: Menee aina päälle hyvin.
Kytkin tuntuu jämäkältä ja tuntuisi irroittavan hyvin. Vaihteet pysyvät aina päällä, kun pykälän on saanut paikalleen. Oireet ovat samanlaiset lämpimänä ja kylmänä. Kepissä tuntuu aikamoinen väljyys sivusuunnassa vaihteen ollessa päällä.
Vaihdekeppi on vaihdettu edellisen omistajan aikana pari vuotta sitten. Kepin ja laatikon välisiä vaijereita on pällistelty, ei vaikuta vaijerivialta.
Laatikon öljyjen vaihdosta en tiedä, mutta ne menee varotoimenpiteenä vaihtoon huomenna. Ilmeisesti Mersun omaa öljyä laitetaan, käyttöohjekirja käski katsomaan huoltovihkoon ja huoltovihko ei kerro.
Kokeneemmat, heittäkääs vinkkiä mistä voisi kiikastaa ja oletteko vastaavaan törmänneet. Onko loota itessään tiensä päässä vai se lootan sisälle menevä "vaihtotanko" joka sohii vaihteita päälle? Vai sittenkin joku muu, mikä?
Auto on siis -01 vuosimallia, 313cdi. Mittarissa 286 tonnia.
Oireet:
1. vaihde: menee huonoiten päälle. Pieni liike taaksepäin kepin jumitettua saattaa auttaa.
2. vaihde: Hieman pitää tähtäillä, mutta yleensä menee kohtuullisesti.
3. vaihde: H- kuvion keskeltä pitää tähtäillä ja hakea hahloa, mutta kun saa osumaan, menee vaihde silmään kevyesti.
4. vaihde: Menee aina päälle hyvin.
5. vaihde: Menee ylärivin vaihteista parhaiten.
Pakki: Menee aina päälle hyvin.
Kytkin tuntuu jämäkältä ja tuntuisi irroittavan hyvin. Vaihteet pysyvät aina päällä, kun pykälän on saanut paikalleen. Oireet ovat samanlaiset lämpimänä ja kylmänä. Kepissä tuntuu aikamoinen väljyys sivusuunnassa vaihteen ollessa päällä.
Vaihdekeppi on vaihdettu edellisen omistajan aikana pari vuotta sitten. Kepin ja laatikon välisiä vaijereita on pällistelty, ei vaikuta vaijerivialta.
Laatikon öljyjen vaihdosta en tiedä, mutta ne menee varotoimenpiteenä vaihtoon huomenna. Ilmeisesti Mersun omaa öljyä laitetaan, käyttöohjekirja käski katsomaan huoltovihkoon ja huoltovihko ei kerro.
Kokeneemmat, heittäkääs vinkkiä mistä voisi kiikastaa ja oletteko vastaavaan törmänneet. Onko loota itessään tiensä päässä vai se lootan sisälle menevä "vaihtotanko" joka sohii vaihteita päälle? Vai sittenkin joku muu, mikä?
vaikuttais et on siirtäjä aika finaalissa laatikon sisällä, tai ainakin jossain kepin ja itse vaihderattaan välillä, kerta välystä kepissä asti tuntuu.
Onkohan ajettu paljo kaupunkipyöritystä jos vitonen ja nelonen menee kerta hyvin päälle?
Onkohan ajettu paljo kaupunkipyöritystä jos vitonen ja nelonen menee kerta hyvin päälle?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Cdi kyllä, mutta ihan normaali viisilovinen manuaali.
Ejittiä... Vensku: tarina ei kerro, mutta onhan se mahdollista. Yksityiskäytössä ymmärtääkseni ollut. Tuo vaihteensiirtäjä tuntuisi potentiaaliselta vikapaikalta äkkimietinnällä, mutta jos se olisi lopussa, eikö kaikkien vaihteiden pitäisi mennä huonosti päälle?
Ejittiä... Vensku: tarina ei kerro, mutta onhan se mahdollista. Yksityiskäytössä ymmärtääkseni ollut. Tuo vaihteensiirtäjä tuntuisi potentiaaliselta vikapaikalta äkkimietinnällä, mutta jos se olisi lopussa, eikö kaikkien vaihteiden pitäisi mennä huonosti päälle?
Keskitäppä sivusiirron vaijeri keskelle, voip auttaa. Eli möngi auton alle ja laita kaveri etsimään kepistä keskikohta ja vapauta vaijerin pikalukitus ja säädä se välyksen keskelle.
Vaijerin pikalukon systeemin hoksaa hyvin nopeasti kun auton alle mönkii.
Näissä on tuo keppi hyvin muovinen ja kuluvaa sorttia vielä kaupanpäälle. Kun se kulahtaa sopivasti niin pykäliä ei meinaa saada päälle. Mä oon vaihtanu kumpaanki omaan ritteriin uuen kepin, maksaa saksassa noin 240e.
Vaijerin pikalukon systeemin hoksaa hyvin nopeasti kun auton alle mönkii.
Näissä on tuo keppi hyvin muovinen ja kuluvaa sorttia vielä kaupanpäälle. Kun se kulahtaa sopivasti niin pykäliä ei meinaa saada päälle. Mä oon vaihtanu kumpaanki omaan ritteriin uuen kepin, maksaa saksassa noin 240e.
Tähdellisen parantola
Heitätkö Tapio linkkiä, mistä olet Saksanmaalta tilannut kepin ja mitä kaikkea siinä tulee mukana. Nyt kun uudestaan ajatuksen kanssa asiaa mietti ja suojapussin otti edestä pois niin kyllä se vaan voi olla kepissäkin se vika. Eli Venttonin alkuperäinen veikkaus saattoi olla ihan oikein.
Huoltokirjassa on maininta, että keppi olisi vaihdettu 2012 ja 35tkm sitten. Tarina ei kerro, missä vaihdettiin ja mitä kaikkea vaihdettiin.
Yritin edelliselle omistajallekin soitella, minkälaista oiretta oli ollut joka oli kepin vaihtoon aiikanaan johtanut, mutta tavoittelu ei tuottanut tulosta.
Vaihteistoöljy oli synkkää mustaa tavaraa. Nytpä on ne sentään tuoreet, mutta ei vaikuttanut tuntumaan kuten aavistaa saattoi.
Huoltokirjassa on maininta, että keppi olisi vaihdettu 2012 ja 35tkm sitten. Tarina ei kerro, missä vaihdettiin ja mitä kaikkea vaihdettiin.
Yritin edelliselle omistajallekin soitella, minkälaista oiretta oli ollut joka oli kepin vaihtoon aiikanaan johtanut, mutta tavoittelu ei tuottanut tulosta.
Vaihteistoöljy oli synkkää mustaa tavaraa. Nytpä on ne sentään tuoreet, mutta ei vaikuttanut tuntumaan kuten aavistaa saattoi.
Eikai se kepissä vika oo jos "vasta" vaihdettu...?
siirtäjä tai vaijerit...? Tai ne vaijerien päät siis...
siirtäjä tai vaijerit...? Tai ne vaijerien päät siis...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91